Hatt - svalkande?

angående bomull och värme

så håller jag med joru -blöt bomull svalkar skönt! jag har visserligen ingen erfarenhet av hattar, men jag brukar ha en långärmad tunn bomullskjorta med mig för varma dagar. Svettas jag inte tillräckligt mycket så blöter jag gärna ner skjortan i någon jokk eller med snö. Har också en snusnäsduk i bomull som doppas i vatten, vrids ur och sätts på huvudet. Oh så svalt o skönt!
För riktigt varma dagar alltså. Annars är bomullen mindre bra.
 
Prylgalningen i mig vill ha en Tilley Hat.

http://www.tilley.com/

Kanske den här?
LT6-1.jpg


Efter att ha fått den förevisad av två entusiastiska tilleybaner (jag lovar, hillebergs supportrar verkar missnöjda i jämförelse) så lurkar den på min onödiga-men-vill-ha.lista...
 
GustavOh; sa:
...min onödiga-men-vill-ha-lista...
Bah, eländiga Colonials... ;) Ska vi börja titta på den listan måste ju Barbours hattar och mössor* nämnas! Bara det att det under rubriken Activity står "Country" är ju fantastiskt polyvalent.



(*Labrador retriever, Purdey and horsey fiancee not included.)
 
Yllebasker är ett klassiskt bergshuvudplagg. Själv har jag en gammal engelsk bomulls/syntet fiskehatt av okänt ursprung, inte snygg men skuggande och tillräckligt tätvävd för att använda som skopa när lämplig bäck passeras. (Här falerar OllersBror!) Flinten behöver ju täckas.
När vi vandrade på Holmarna en vinter köpte jag en mera bredbrettad historia, men den gav förtuom god skugga för mycket vindfång och var därmed stundom mera till besvär än nytta. Just i dessa sommardagar är min flätade stetsonliknande från Guatemala riktigt svalkande och luftande.
Uppenbart är att hattar, mössor är värt att ha olika, för rätt tillfälle. Min Gurus samling blir mera förstålig.
Tilly står även på min "vill ha lista".

go tur
 
Faaan..

...vad jag saknar min hatt.

Det var/är en Berguven,bomull-nylon i yttertyget och ett foder i nylon gjorde den i stort sett vattentät.Fyra stycken små ventilationshål höll värmeslag borta och ett stort brätte som gick runt om och sloknade lite nonchalant i ihållande regn.Inköpt för ca 15 år sedan och har varit med på flera vandringar och mina kajak-turer,blev med tiden formad efter svålen så den satt kvar hur vädret än var.


peter ögongodis
 
Köpt

Det bidde en 'Beppe Wolgers'-hatt inköpt för 59 riksdaler hos lokala billigmatbutiken...100% bomull, mörkblå. Säkert ingen extrakvalitet, men duger när man sitter och metar efter makrill, etc. Blod kan ju spruta och fjäll hamna lite varstans. Kommer dock säkert att även köpa en snyggare och bättre hatt i stil med flera som listats här i tråden - där Haglöfs och Fjällräven nog ligger bäst till.
[Ändrat av PoiRan, 2007-06-09 kl 23:22]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrP Patagonia hatt Kläder 10
andersmossing Hatt Kläder 24
Mattias1981 underhålla ny hatt?? Kläder 6
avslutat080903 M90 hatt - var köper jag den Kläder 16

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg