Hatt - svalkande?

Ok, jag har aldrig haft hatt på sommaren. Men, naturen har nu börjat begåva mig med en frisyr där det är lämpligt att täcka skallen lite mer dessa tropiska dagar...

Keps är uteslutet av estetiska skäl.

Så, någon som är hattexpert? Vill ha en hatt som främst skyddar mot sol alltså, regnar det så behöver jag ingen hatt menar jag. Eller? Finns det någon kombihatt som kan funka mot regn också tro?

Ska jag satsa på en billig hatt i bomull, eller finns det något annat material som kan tänkas andas bättre? Eftersom man svettas en del i den rådande olidliga hettan så kanske det finns något nytt smart material jag inte har koll på - som transporterar ut fukten automagiskt.

Har sett att Haglöfs och Fjällräven har en del hattar...någon av deras solmodeller kanske kan funka, men då talar vi ju om mycket pengar. Och, som sagt, är det vettigt med Fjällrävens hattar i 73% micropolyamid, 27% bomull, jämfört med 100% bomull som man säkert kan hitta på ÖB eller andra billigaffärer? Hur är en hatt i G1000-material? (som Grönlands-hatten från Fjällräven) Det spontana intrycket är att den känns ganska tät, fast å andra sidan tycker jag om den - om man tar bort det färgglada bandet.

Frågar eftersom jag som sagt har noll erfarenhet av hattar. Prioritet 1 är 'andning' - torrhetskänsla, prioritet 2 är att den såklart gärna får extraknäcka när man går i risig skog så man inte får barr neranför skjortkragen etc :) Prioritet 3 är regnskydd - men jag har svårt att tro att en 'vattentät' hatt kan andas så bra som jag vill. Men kanske har jag fel?
 
Min subjektiva favorit är försvarets bassäkhatt i samma tyg som modelll 90-uniformen. Den är kanske lite väl rejäl, med nedvikbara öronmuffar, hakband, fodertyg osv, men det gör den väldigt användbar i de flesta väder.

Den finns i militärfärgerna blå, grön, svart, kaki och 90-kamouflage. Kostar 285 kr hos http://www.recon.se

bashatt%20bla%20klar%20sm.jpg


Haglöfs har en hatt som heter Solar som skulle kunna funka:

ImgWriter.asp


Jag tror att båda de här är "tillräckligt" vattentåliga och "andas" hyfsat.
 
Packable Canoe Hat från Orvis trevlig. Kanske inte lika rejäl som bashatten men ganska så stilig. Den är dock förmodligen inte lika vattentålig som Martins förslag men det går ju att impregnera den något.

577PM7FT.jpg
 
Kanske nästan för stilig hatt. Men bomull är intressant, det är ju bekvämt - och vattenavstötning är som sagt av underordnad betydelse för en hatt vars främsta användningsområde nog blir solskydd.
 
Buff

Jag använder Buff. http://www.buff.es/en/index.php?p=SWE

74-caras.gif


Finns i en väldans massa färger och mönster. Har fördelen att blir det svalare eller då man går in i en affär, så knölar man bara mer Buffen i fickan. Storlek som ett ägg eller en mandarin, då man knölat ihop den.

Per Brune

[Ändrat av Brune 2007-06-08 kl 19:46]
 
Jag använder aldrig hatt i bomull, värmen stängs inne (fukten gör att fibrerna sväller och luften kan inte transporteras bort från huvudet) och huvudet blir för varmt = obehag.

Jag har en kepa från Nike som är mest syntet, den är skönast av alla huvudbonader jag har på sommaren.
 
Bomull

Jaså, ja, det var värdefull information. Så bomull går fetbort då alltså. Får säga att det då lutar mellan Haglöfs och Fjällräven, deras solhattsmodeller alltså. Fast jag är så omständlig av mig att jag kommer att grunna på det tills solen försvinner för året antar jag.

Den där buffen verkar rolig annars, men inget för mig - jag är för tråkig.
 
Re: Bomull

PoiRan skrev:
Jaså, ja, det var värdefull information. Så bomull går fetbort då alltså. Får säga att det då lutar mellan Haglöfs och Fjällräven, deras solhattsmodeller alltså. Fast jag är så omständlig av mig att jag kommer att grunna på det tills solen försvinner för året antar jag.

Den där buffen verkar rolig annars, men inget för mig - jag är för tråkig.

Sakta i backarna, att bomull kan bli tät när den är dybgblöt stämmer nog, men då måste den vara så blöt att den droppar (om vi inte menar extremt tätvävd bomull typ ventile). Om det är så varmt att hatten blir genomblöt, så är det bara en fördel att den torkar långsammare och behåller fukt - det hjälper till att kyla av knoppen :).

Min favorit är bashatten med öronlappar, perfekt både kyliga dagar i fjället och heta dagar i skogen :). Materialet är 50 bomull 50 polyester.

//J
 
Jaså...ja, jag tänkte väl att det var en hel vetenskap med hattarna, och att jag därför måste fråga innan jag köper :) Bäst vore ju såklart att själv prova olika modeller, men jag tror butikerna är skeptiska till att få tillbaks en hatt jag använt under en dags hackning i potatislandet...:)
 
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Min subjektiva favorit är försvarets bassäkhatt i samma tyg som modelll 90-uniformen. Den är kanske lite väl rejäl, med nedvikbara öronmuffar, hakband, fodertyg osv, men det gör den väldigt användbar i de flesta väder.

Den finns i militärfärgerna blå, grön, svart, kaki och 90-kamouflage. Kostar 285 kr hos http://www.recon.se

bashatt%20bla%20klar%20sm.jpg

Det är extrapris på den blå, 195 SEK
Direktlänk
http://www.recon.se/product_info.php?cPath=37_76&products_id=546
 
Jag har en Boonie-hat (i khaki, 100% bomull) efter positiva erfarenheter av Fälthatt 90, vilket är samma design fast kronmärkt. Mycket skön och sval. Finns säkert på en MÖP-shop nära dig.

Hu.Boonie-hat.jpg


Edit: en bild ska man ju tydligen ha också när det gäller fashön...

[Ändrat av Sarvi 2007-06-08 kl 22:20]
 
Jag har en hatt från Tuxer och en från Nike (Beppemodell) som är nästan identiska.
Enda skillnaden är att den ena är av enbart bomull medan den andra är en mix av 65/35 bomull/syntet.

Jag har slutat använda bomullsmössan, huvudet sprängs annars när det är hett ute...

Det är väldigt stor skillnad på bomull och bomull/syntet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrP Patagonia hatt Kläder 10
andersmossing Hatt Kläder 24
Mattias1981 underhålla ny hatt?? Kläder 6
avslutat080903 M90 hatt - var köper jag den Kläder 16

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg