Hastighetens exakthet

Det är som sagt inte ofta det är så brant att det har någon väsentlig betydelse. Inte ens vid 45° är felet mer än 30%.
Jag har sett någon speciell idrotts-GPS, där det fanns en modell för vertikalåkare också. Den räknade hastigheten över mark, inte över kartan.

Anders

apersson850; sa:
Det är som sagt inte ofta det är så brant att det har någon väsentlig betydelse. Inte ens vid 45° är felet mer än 30%.
Jag har sett någon speciell idrotts-GPS, där det fanns en modell för vertikalåkare också. Den räknade hastigheten över mark, inte över kartan.

Anders

Kan det vara FRWD http://www.frwd.fi/ som var med i TV-programmet Login
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=53659&a=664178&lid=puff_658072&lpos=extra_0

eller kolla på http://www.puls.se/ (Anders tips från en tidigare tråd) om TV-programmet Login
Möjligen kan det finns en test finns på http://www.gps.no/tester/ om inte annat kanske finns det är en test på någon GPS som tar med vertikalkomponenten i hasigheten.

Per

Jag experimenterade lite med en 60 CSx och jag tycker inte att resultaten stöder det Anders skriver. Jag hade inte lust att släppa den vind för våg så jag designade en "bungyjump" för den. Jag lade den i en tygpåse som jag satte fast i änden på en cirka 4 m lång snodd och så släppte jag den från balkongen. Jag gjorde flera försök och maxhastigheten blev mellan 8 och 10 km/h. Tripmätaren visade mellan 4 och 6 m. Det borde förstås ha varit 8 m eftersom jag måste lyfta upp den för att läsa av den, men det får väl anses vara inom felmarginalen.

Med den här metoden får man förstås en liten horisontell rörelse i botten så man kunde ju misstänka att det var den som än liten men måhända snabb gav utslag på maxhastigheten. För att kolla det gjorde jag ytterligare ett experiment. Med GPS:en i handen gjorde jag ett antal hastiga rörelser, dels lodrätt och dels vågrätt. I båda fallen blev maxhastigheten mellan 2 och 3 km/h så det verkar faktiskt som om hastighetsvisningen är oberoende av hastighetens riktning.

Jag kan väl tillägga att resultaten stämmer med iakttagelser som jag har gjort när jag har rört mig till fots i ojämn terräng. Ibland kan man få en maxhastighet som är helt orealistisk för fotvandring. Det har jag tolkat som resultat av att jag har tagit ett språng ned från en klippa.
[Ändrat av haraldn 2006-12-07 kl 18:40]

Den kanske inte klarar av att göra det som det är meningen att den ska göra?
Dopplerskiftet får man oavsett vilket håll rörelsen går på. Sträcka över tid ska användas för att dämpa inverkan av vertikala rörelser, är det tydligen tänkt. Det blev kanske för små värden här för att det skulle bli något som fick inverkan i formlerna.

De orealistiska hastigheterna man ibland kan se beror nog oftast på någon störning, eller möjligen att man viftar med armen, när man bär på sin GPS.

Anders

När jag gjort mina batteritester http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=17254 så jag haft GPSen på balkongen i brist på bättre ställe. På balkongen på ett 6-våningshus och med ett likadant hus 50-60 m framför balkongen utgör inget bra ställe för att göra noggranna GPS mätningar.

När jag har GPSen på cykeln får jag cykla 50 m från husets gavel för att få in tillräckligt med satelliter för att få en bra position.

Per

Om jag minns rætt nu, så har jag haft med mig min 60CX på jobb i Norge. Dær har vi byggplatshissar som ær luftiga tålnætskorgar som går med ca 0,5 m/s. Jag har før mig att då man haft den i handen i hissen på væg upp eller ned før att kolla hur høg den aktuella oljeplattformen ær från vattenytan eller kajkant, så har den visat runt 2 kmh i hastighet i hissen.

Jag kanske ska førsøka ta den med hit efter næsta ledighet før attkolla det en gång till.

MVH Tony

graylingfisher; sa:
Jag har kört bilen efter gps:ens hastighetsangivelse. Nu undrar jag om det kan vara någon stor felmarginal på denna visning. Pratade med polisen om detta. Jag tyckte de skulle kalibrera sina instrument efter gps, men de jobbar tydligen fortfarande med klockning och sträckor?? De vore toppen om man visste att polisen också kör på samma. Då vet man att man håller hastigheten till 100%. Eller??

graylingfisher
Man kaliberar ju själva mätutrustningen i delar, dvs man kontrollerar längdmätaren o klockan. Och sen finns det en dator som räknar ut hastigheten. Den räknar rätt eller räknar inte alls...

Brune; sa:
När jag gjort mina batteritester http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=17254 så jag haft GPSen på balkongen i brist på bättre ställe. På balkongen på ett 6-våningshus och med ett likadant hus 50-60 m framför balkongen utgör inget bra ställe för att göra noggranna GPS mätningar.

När jag har GPSen på cykeln får jag cykla 50 m från husets gavel för att få in tillräckligt med satelliter för att få en bra position.

Per
Jag vet inte om det här var en kommentar till mitt balkongförsök, men det företogs i alla fall på översta balkongen på ett fyrvåningshus. Balkongen är av typen utskjutande och utan tak och det finns inga högre hus i närheten så det är inga problem med mottagningen, särskilt inte med en 60 CSx.

Jag vet inte om det här var en kommentar till mitt balkongförsök, men det företogs i alla fall på översta balkongen på ett fyrvåningshus. Balkongen är av typen utskjutande och utan tak och det finns inga högre hus i närheten så det är inga problem med mottagningen, särskilt inte med en 60 CSx. [/QUOTE]

Jo, men du bor tydligen på ett bättre ställe än jag gör för sådana försök.

Men å andra sidan har jag 3 km till den lokala fallskärmsklubben, så jag får hoppas att någon frivillig där kan hjälpa oss att om inte förr nästa vår, reda ut detta med hastigheten vid vertikalt frifall.

För dom som inte är hemma få fallskärmshoppning som sport, så är normal uthoppshöjd 4000 m, och normal frifallshastighet med magen ner runt 200 km/h.

Vid ”speed skydiving” har en av mina bekantas bekanta det svenska rekordet på dryga 420 km/h över 6 omgångar.

Per Brune

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olann Garmin 60cs exakthet Navigering 4
Riki Exakthet på Garmin Etrex Navigering 4

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg