Började med superlina först denna sommar. Har tyckt att vanlig nylonlina måste duga, efter att ha använt sådan i flera decennier.
Men vilken jäkla skillnad! Istället för 0,20 mm nylonlina använder jag nu för det lätta fjällfisket en superlina på 0,13 mm. Särskilt småspinnare runt 2-5 gram slänger betydligt längre. Stumheten gör att fisken fäster mycket bättre. Mina mothugg i början, anpassade till gamla nylonlinor, slet draget ur munnen på fisken. Fick lära om att göra väldigt nätta små mothugg. Mycket lättare att få loss draget vid bottennapp också. Bara att dra loss det, eller flytta lite på sig och bara dra loss det från ny vinkel. Tappade två (2) drag under hela sommaren. Det ena stals av en större gädda, det andra hade det kilat in sig mellan stenar så det fanns inget att göra.
Känslan vid drillning, direktkontakten, var också mycket bättre. Linans elasticitet, eller snarare brist på sådan, är nog mer avgörande för känslan av direktkontakt med fisken än valet och kvalet mellan haspel/muliplikatorrulle.
Enda nackdelen jag kunde finna med superlinan var, bortsett från priset, att den slets lite snabbare längst fram än nylonlinorna. Men jag skär för det mesta ändå av de första 2-3 dm på linan och knyter nytt inför varje ny fiskedag, så det var ingen stor nackdel.
För mig gäller haspel upp till kanske 12-15 gram, för närvarande med en lätt liten Shimanorulle, därefter Ambassadeur. Har sedan 1974 en röd Ambassadeur 5000. Den är forfarande bra. Men min nyare 5500CS proRocket, skickar iväg betet betydligt längre, och med trassel ännu mer sällan än med min röda rulle, som ändock för evigt kommer att vara favoriten p.g.a. känslan med den.
Raskesven