Hårt väder förekommer!

"Vinden i Lapplandsfjällen nådde under natten som högst 23 m/s i medelvind i Stora sjöfallet. Högsta byvinden blev där 28 m/s, stormbyar alltså. Vinden har redan gett vika en del och avtar ytterligare under dagens lopp."

Värt att tänka på när man väljer tält.
 
Hej bara! 23 m/s i medelvind lär märkas. Satt en natt med 26 m/s i byarna. Det var kul efteråt och mitt Nammatj höll ihop bra.
 
Hårt väder förekommer - för andra.

Under de 25 år jag har fjällvandrat har jag aldrig behövt fundera på om de tält jag har bott i klarar 25 m/s. Jag tänkter nog fortsätta med att låta bli att fundera på det. :)
 
Sprang padjelantaleden nu i veckan, onsdag - lördag. Startade i Ritsem.
Natten mot fredag var det verkligen hårt väder. Tältade på ca 950m höjd.
Förankade tältet rejält, satte en stor sten på varje tältpinne, samt spännde upp 4 extra stormlinor för att yttertältet inte skulle blåsa mot innertältet.

Regnade/snöade/haglade hela natten, och var -1°C som kallast och blåste våldigt hårt. När haglet smattrade mot tältduken och hårda vindbyar slet tag i tältet så var det ju lite svårt att somna med tanke på turbulensen och ljudnivån.
Tältet, ett Terra Nova Laser köptes ibörjan av månaden, och det var andra natten jag sov i det. Måste säga att jag är väldigt nöjd med tältet. Kan rekommendera det! Känns som en bra kompromiss mellan kvalité kontra vikt!

Kompisen använde Hilleberg Akto, och även han var nöjd. Det känns att akto är lite rejälare byggt, men då väger det ju mer också.
 
Även tidigare under veckan blåste det rejält tex natt till måndag 19/7, och jag hade några nätter med dålig sömn i lapplandsfjällen. Vi hade med ett nyinförskaffat Nallo 3 och jag måste säga att jag är imponerad av hur det står pall om man sätter upp det ordentligt och lägger sten. Natt till fredag var vi nere i björkskogen, och även där ryckte det rejält i tältet. n0rbergs vittnesmål att Terra Nova laser klarade de förhållandena på kalfjället är väldigt värdefullt för mig, för jag funderar på det eller Akto som nästa tält.
Visst, det är inte ofta som fjällvädret är så risigt i juli, men förra veckan var det det.
 
Ja det känns verkligen bra att tältet klarade sig bra och stod såpass stadigt. Som nilssa säger så är det sällan så risigt väder i juli. Men det visar återigen att fjällen kan vara oberäknelig.

Det är inte ofta man hamnar i såpass dåligt väder den här tiden. Men eftersom det förekommer så känns det bra att ha grejer som pallar det. Då är åtminstone jag beredd på att bära några gram extra på ryggen. Och då ska det tilläggas att jag oftast springer då jag är till fjälls. Vilket gör att jag inte har med mer utrustning än som verkligen behövs. Så hade tältet blåst sönder så hade jag inte haft en rolig stund där ute.

På Akto tältet är allt lite grövre än på laser. Grövre (& tyngre) tältpinnar osv. Så köper man akto kan man köpa lättare tältpinnar osv. för att få ett lite lättare tält, men fortfarane stabilt.
Akto har även större absid vilket är bra om man vill laga mat i absiden vid oväder tex. Dock ville jag ha större liggyta och köpte därför laser.
 
Betr. pinnar så har jag läst mig till att de kolfiberpinnar som följer med ett Laser är rätt skruttiga. Jag har nu mitt Akto och till det använder jag huvudsakligen de nya Y-pinnarna som tål rätt mycket, t ex
den extra kraft som krävs för att få ned dem i marken på kontinentala campingplatser. Icke en tanke på att byta till lättare. Inte blir det många grams vinst, heller.

Jag har haft mitt tält i 10 år, och sovit i det 275 nätter och känner inte mycket för att byta eftersom
1) jag trivs med det, 2) jag vid 66 års ålder rimligen är i slutet av mitt vandringsliv . Skulle jag köpa nytt bleve det antagligen Laser, eftersom jag vet att det är grundligen prövat på bl a The TGO Challenge - jag har pratat med användare på 2009 års omgång som bjöd på en hel del skitväder med snöfall och kraftig vind.
(det var ett par dagar före min egen tur).

Dock skulle jag kolla att absiden är tillräckligt rymlig för matlagning ty jag lagar alla mina frukostar och de flesta av mina middagar i tältet.

Under dessa 275 nätter har jag haft verkligt hård vind exakt en gång, i Trollheimen, 2005. Det började vid 16-17-tiden och höll på till 5-6 på morgonen. Oron och ljudet höll mig vakna. Av detta lärde jag mig två saker. Den ena, att om det är pass både i nord och syd så kan man nog vänta sig vind i den linjen och alltså bör man ställa tältet i nord-sydlig riktning från början. Den andra, att man aldrig ska välja läger så att alla flyktvägar är högre - i detta fall kanske 300 meter högre än lägret. Kanske något jag inte tänkt på därför att situationen är så ovanlig.
 
"Vinden i Lapplandsfjällen nådde under natten som högst 23 m/s i medelvind i Stora sjöfallet. Högsta byvinden blev där 28 m/s, stormbyar alltså. Vinden har redan gett vika en del och avtar ytterligare under dagens lopp."

Värt att tänka på när man väljer tält.

Jadu JMel, det blåser och är kallt på fjället så här års.
 
Jag har haft mitt tält i 10 år, och sovit i det 275 nätter och känner inte mycket för att byta eftersom
1) jag trivs med det, 2) jag vid 66 års ålder rimligen är i slutet av mitt vandringsliv . Skulle jag köpa nytt bleve det antagligen Laser, eftersom jag vet att det är grundligen prövat på bl a The TGO Challenge - jag har pratat med användare på 2009 års omgång som bjöd på en hel del skitväder med snöfall och kraftig vind.

Hej
Trodde jag var ensam om 66 års ålder. Kul att vi är flera. Vi har väl 10 år kvar att lufsa runt( om kroppen känns bra), hoppas jag.
 
Jag var i närheten av Stora Sjöfallet det aktuella datumet och det var en intressant natt. Slog upp tältet med snö och blåst rätt mot absiden, vinden vände lite under natten och ena sidan fick ta emot det värsta, därav blev det lite si och så med nattsömnen. Men det kändes tryggt att ligga i mitt Namatj när det blåste och snöade som värst.
 

Bilagor

  • Vakkotavaare 2010 Förminskad.jpg
    Vakkotavaare 2010 Förminskad.jpg
    67.7 KB · Visningar: 2,445
Liknande trådar

Liknande trådar