Har vi köpt rätt vandringskängor?

Hej,
min flickvän och jag är rätt novisa på det här med vandring och idag köpte vi varsitt par Lundhags Scout. Vi hade tänkt vandra lite på vår/sommar/höst men vi vill vara beredda på vinterväder också. Vi hade väl max tänkt vandra i runt 3-4 dagar med medeltung packning i det natursköna Sverige. Tycker ni vi har köpt ett par bra kängor? Behöver ni någon mer information?

Vi har 30 dagars öppet köp så det är bara att gå tillbaka med kängorna om vi inte vill ha dem.

Lundhags_Scout.jpg

Bra val

Du har hittat rätt!

Lundhags Scout är en mycket bra och allround känga, funkar helt klart till det du nämner!
Sköt om de ordentligt så håller de säkert i 20 år.

Gå in de ordentligt först bara. En Lundhags känga sitter bättre och bättre på foten ju mer du använder den och en ingångsperiod på 1-2 månader tycker jag du ska räkna med.
Kolla bara så du har köpt rätt storlek, en Lundhags Scout blir lite kortare med tiden då läderbindsulan drar ihop sig.

Mvh,
Per Nyberg.

Mkt bra val

Jag har själv vandrat i ett par Lundhags Alaska sedan 25 år tillbaks och kan intyga att Lundhags gör kängor med mycket hög kvalitet men man kan som Per mycket riktigt påpekar få problem med att de krymper på längden.
De jag har känns något hårda i sulan men det kanske är bättre på senare modeller alternativt rekommenderas en stötdämpande iläggssula. Sammantaget en känga som tål tuffa tag och väldigt blöt terräng bara lädret smörjs regelbundet. //Leif

avslutad210712

Gäst
Rätt eller fel känga är svårt att säga men om de sitter bra på foten är de troligen rätt för vandringsmässigt och hållfasthetsmässigt lär de räcka till.

Mina första Lundhagare köpte jag för 27 år sedan, mina andra för 20 år sedan och mina tredje för två år sedan. Observera att de två första paren fortfarande är hela men jag använder dem inte eftersom det första paret hade en väldigt konstig knottrig sula som inte lämmpade sig för några vandringar i alltför krävande terräng. Sulade om dem för några år sedan hos en lokal klantskalle som limmade på en sula som lossnade snabbare än om jag gjort det själv. Kan säga att den "skomakaren" inte längre finns kvar. Kollade med Lundhags men det skulle troligen kosta rätt mycket att sula om eftersom de skulle byta hela nederdelen. Använde dem dock rätt mycket under den tiden jag var tidningsbud och de är mycket lätta och motsvarar hanska exakt din sko förutom sulan. Det andra paret jag köpte var ett par Alaska med skidsula för att använda framförallt vid jakt. De skorna har många mil både under hösten och vintern och anledningen till att jag inte använder dem är just att de har krympt. Får se om jag försöker töja ut dem i enlighet med en annan tråd här på utsidan. Jagar dock inte så mycket nuförtiden och har som sagt köpt ett par Professional för mina fjälläventyr.

Bra känga men rätt storlek?

Kängtypen är mycket bra och i det närmaste outslitlig. Problemet kan vara om ni köpt dem lagom i storlek nu och inte gått in dem ordentligt. I så fall kan de bli små så småningom. Jag har storlek 42 men köpte 43:eek:r (Jakt jubileum). Dessa är perfekta 42:eek:r nu (men duger inte som vinterkänga då de blir för trånga=fryser). För mig är det inget problem då jag enbart skulle använda dem vår, sommar och höst. Mina har jag haft i det närmaste dygnet runt de senaste 8 åren, både privat och genom jobbet och de blir bara skönare allt eftersom. Att sy om de nedre sömmarna som jag skavt sönder gick på totalt 40:- så vist är det välinvesterade pengar att skaffa Lundhagare... Lycka till!

Utlästning

Hej
Jag har haft tre par lundhags och sista paret (alaska) köptes 87. De är numera sålda till grannen. De drog ihop sig minst 1 st storlek. Jag kunde endast använda kängorna sommartid utan inläggssula. Jag skickade in dem på utlästning men det räckte inte. har ni köpt rätt storlek kan ni, om ingen förändring är gjord på designen, räkna med att de krymper för mycket.
Numera har jag meindl.
mvh
ht

Krymper minst en stl

När jag köpte mina Alaska för ca 10 år sedan fick jag rådet att köpa minst en stl för stor eftersom de kryper ganska mycket. Jag ligger mellan 40-41 i stl och köpte ett par 42:eek:r förutom att krympa har de format sig efter mina fötter och sitter idag perfekt.

Tomas!
Jag tror ni har gjort ett bra val. Om du söker på kängor i forumet eller i recensionsbanken kommer du att finna att det finns i grova drag två läger:
1. De som gillar Lundhags och liknande kängor.
2. De som gillar kängor med foder och eventuellt membran typ Goretex, alltså den europeiska modellen, tex Meindl. Ofta ogillar medlemmarna i den här falangen Lundhags och anser att det är en föråldrad kängmodell.
I grupp 1 finns det många som har provat membrankängor och fått måndagsex som läcker eller inte håller.
I grupp 2 finns det många som har provat Lundhags och fått skoskav.
Personligen har jag haft 2 par Lundhags som jag varit mycket nöjd med. Efter det provade jag kängkategori 2, först ett par Haglöfs Lynx som var kassa, sulan gick tvärs av, Ett par Timberland som jag aldrig kom överens med (mkt tunga) och nu de senaste tre åren ett par Meindl Island Pro som funkar mkt bra. Är dock lite sugen på ett par Lundhags Fjell Mid eftersom jag tycker de är coola och dessutom väldigt lätta och ändå grymt slitstarka.
Många av oss friluftsintresserade är oproportionerligt prylinriktade, det gååår inte att gå en mil, sova i skogen och gå hem igen med mindre än att man har kängor för 3000, jacka för 5000, byxor för 2000 etc. Det här är naturligtvis bara bullshit! Kolla vad folk hade när de fjällvandrade för 30 år sedan eller gick en mil till jobbet för 300år sedan...
Oj, det här blev långt... Tänk över det som skrivits om skostorlek och sedan raus ut i skogen med dig!
/Henning

Vart tog alla gröna gummistövlar vägen?

monstergeddan; sa:
1. De som gillar Lundhags och liknande kängor.
2. De som gillar kängor med foder och eventuellt membran typ Goretex, alltså den europeiska modellen, tex Meindl.
/Henning

Respekt! Men det är ju såååååå kul med prylar! :)

Tyvärr finns väl inte grupp 3 kvar knappt, dvs de som går i gummistövlar. Med tanke på att det är ett ypperligt alternativ för de flesta (inte minst kostnadsmässigt) så tyder det ju på hur lätt vi i grupp 1 och 2 faller för marknadsföring, eller? :) Själv svettas jag som f-n om fötterna men jag har lust att köpa ett par rejäla gummistövlar å ge mig upp i fjällen bara för att visa att det går alldeles utmärkt. Fast mina Fjell Mid är ju så sköna.... :)

Mvh
Peter P.

Inkörning är nödvändigt

Och det går till så här:

1) Ta ur innersulorna och ställ dina nya läderkängor i badkaret och fyll dem ljummet vatten. Det är en fördel om de är oanvända. (se nedan) Låt dem stå tills vattnet tränger ut genom lädret/sömmeran. Detta öppnar porerna i lädret.

2) Häll ur ev. vatten och torka av kängorna. Smörj in dem rikligt med vattenavvisande skofett. Stoppa i sulorna.

3) Sätt på dig dina vandringsstrumpor och ev sockor. Dessa ska vara av ylle. Tejpa gärna hälarna för att undvika skavsår. Yllet gör att du slipper frysa.

4) Snör på dig kängorna och behåll dom på tills kängorna torkat. En del fett kommer att tränga ut när lädret torkar. Torka av det med en trasa.

NU har du ett par kängor som är formade efter dina fötter och som kommer att hålla i många år om du sköter dem.

Läderskor ska rengöras och fettas in när man kommer hem från sina äventyr. Det är en fördel att göra de direkt eftersom de alltid är lite fuktiga då. Porerna är öppna. Grus och sand är döden för sömmarna. Man kan alltid sula om skor som är slitna men när sömmarna går så är dom oftast slut.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Picea Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen Fjällvandring 15
MarkusN Vad har ni i klädpåsen? Fjällvandring 18
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
carro74 Nöden har ingen lag?! Fjällvandring 57
tagge Norska siten etojm.com har gått i graven Fjällvandring 0
hellstrand Vibram FiveFingers någon som har vandrat i dessa??? Fjällvandring 15
Kalleryd Ni som har koll Fjällvandring 6
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
never Har Fjällkartan BD 2 försvunnit? Fjällvandring 1
hvk Kieronstugan har brunnit Fjällvandring 16
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Fjällvandring 0
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
majjen Ni som har vandrat trepassleden... Fjällvandring 20
avslutat medlemskap1105 Har SJ lagt av helt med sittplatser på nattåg? Fjällvandring 5
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
småen Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne Fjällvandring 61
matala-0 Har du erfarenheter av följande sträcka? Fjällvandring 2
avslutat medlemskap1105 Hur har det varit med mygg i år? Fjällvandring 13
majjen Vad har jag sett från helikoptern? Fjällvandring 31

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg