Har två tältval och välja mellan.

kommer att använda under vintern också. även uppe på kalfjället.
Ska det när jag sticker på en tur nu i mars som säkerhet om jag måste sova över en natt.
ska mest använda tältet som sovplats för natten och sen ta ner tältet nästa morgon.
 
Anledningen till att jag bytte från HB Akto till mitt WBT2 var för att jag tyckte Aktot var lite för trångt och låg takhöjd samt att jag ville få med mej hunden ut också. Det bytet ångrar jag inte en sekund, men det var året innan Veloce kom ut på marknaden.
När det gäller kvaliten eller millimeterangivelser på golvväven så har jag aldrig haft några problem, inte heller märker jag nån skillnad mot golvväven i HB tältet jag hade. Jag har haft mitt WBT2 både i regnig sommar, tältat i snö och till och med slagit upp det på stormigt kalfjäll och jag funderar inte på om det funkar, trots sina låga millimetrar. Hittills har jag aldrig upplevt några problem med att det skulle läcka igenom eller att jag behöver vara orolig för hundens tassar eller klor.
 
2000 mm vattenpelare är ju bara 0,2 kg per kvadratcentimeter. Jag gick och ställde mig på alla fyra med i tur och ordning ett knä, en hand och en armbåge på en personvåg. Sen grovmätte jag resp. anliggningsyta. Fick värden i storleksordningen (grovt räknat) 1-2 kg per kvadratcentimeter, dvs 5-10 gånger högre än vad golvet skall tåla - och då är jag ändå ingen tungviktare.

Det kan låta oroväckande, men resonemanget är ju väldigt teoretiskt - det är förhoppningsvis sällan man slår upp tält på ett så dumt ställe, att det blir en ren vattensamling under golvet, som dessutom inte har någonstans att ta vägen utom upp genom tyget, när man trycker till med någon kroppsdel.

Jag tror man får gå på erfarenhet för att få reda på vilken tältbottenväv som är tillräckligt slittåligt. För i mina ögon är det egentligen slittålighet det hela handlar om eftersom man inte i något vanligt användningsfall kommer upp i vätsketryck på flera meter vattenpelare. Vattnet kan ju alltid rinna undan när du sätter knät på tältgolvet och nästan oavsett hur få mm vattenpelare en tältbotten tål kommer den nog att vara tät till en början.

Min erfarenhet är att det utan vidare går att nöta sönder (läckage) Hillebergs tjockaste tältbottnar på några säsonger om jag inte lägger ett skydd under tältbottnen. Å andra sidan har jag fått Hillebergs tunnaste tältbottnar att hålla bra om jag lägger en tunn presenning under. Presenning finns för några tior hos Byggmax, Jula, Biltema mfl och den väger inte mer än finversionen som tälttillverkarna säljer som footprint.

Jag skulle inte rata tälten TS frågar om pga tältbottnen men jag skulle köpa till en presenning eller footprint som får ta slitaget medans tältbottnen får stå för vattentätheten.

En fördel med en lös presenning är att jag ofta kan ta ner tältet med torr tältbotten trots blöt mark. En fördel då jag förr om åren ofta kände surlukt från tältbottnen.

Vänligen, Klas
 
Kommer också köpa sovsäck på samma gång som tältet. Både tältet o sovsäcken kommer bli mina födelsedags presenter alltså i mars.
 
Jag har både Veloce och WBT 2 och gillar dessa tält lika mycket.
WBT 2 är riktigt lyxigt för mej och min hund men Veloce ligger inte långt efter.
Utrymmet, ligglängden och sitthöjden, samt plats för våra packningar är kanon i båda tälten.
Jag köpte ett Veloce för att jag ville spara lite på vikt och packvolym utan att förlora nåt på kvalité eller komfort och jag är helnöjd.
Så mitt svar blir nog: Veloce

Har du provat Veloce på vintern? samma fråga gäller WBT2?
 
WBT 2 har jag använt på vintern och det fungerar bra men mitt Veloce har jag inte hunnit testa ännu då jag köpte det i våras, men jag väntar på årets snön...
Absiden på Veloce är mindre än på HB Akto pga att innertältet är bredare, men jag antar att det inte är så att man gräver ut nån "fotbox" på något utav tälten.
Skulle jag ha vintertältning i fjällen som väldigt hög prio så skulle jag nog definitivt satsa på ett tält med stor GT absid. Här nere i Östergötland så blir det inte så mycket gräva, det räcker med att sparka undan snön med fötterna så är det nästan barmark.
 
WBT 2 har jag använt på vintern och det fungerar bra men mitt Veloce har jag inte hunnit testa ännu då jag köpte det i våras, men jag väntar på årets snön...
Absiden på Veloce är mindre än på HB Akto pga att innertältet är bredare, men jag antar att det inte är så att man gräver ut nån "fotbox" på något utav tälten.
Skulle jag ha vintertältning i fjällen som väldigt hög prio så skulle jag nog definitivt satsa på ett tält med stor GT absid. Här nere i Östergötland så blir det inte så mycket gräva, det räcker med att sparka undan snön med fötterna så är det nästan barmark.

Veloce har ju myggnät i en del av inner tältet har du upplevt stor temperatur skillnad i gämmförelse med ett tält med tätare inner tält?
 
Veloce har ju myggnät i en del av inner tältet har du upplevt stor temperatur skillnad i gämmförelse med ett tält med tätare inner tält?

Nej, det är snarare så att det förebygger kondensbildningen om jag jämför med HB Akto som jag tidigare hade, den större innervolymen gör säkert sitt till. Att det skulle bli kallare på grund av myggnätsdörren har jag inte märkt något av heller om jag jämför med WBT 2
Yttertältet går även att spänna helt ner mot marken så det inte blåser in speciellt mycket.

Helt klart, jag gillar mina Arctic Alpine Design tält och kommer definitivt köpa ett till om det kommer ett WBT 2 med GT absid i framtiden...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
Elvah Sea to summit ether light xt insulated, vem har provat? Bo och sova 16
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
Str85 Tält, har jag för högra krav och för låg budget? Bo och sova 27
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
mistermuntz Liggunderlag- Någon som har en JR gear traverse core primaloft? Bo och sova 15
MalinSa Har ni tältet i eller utanpå ryggsäcken? Bo och sova 34
nilami Hjälp! Sovsäck - stoppningen har klumpat sig! Bo och sova 1
Chrabban Jag har rälnat fel, kan det gå ändå ? :/ Bo och sova 8
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
Pumba Tällt som tål allt vädret har att bjuda på. Bo och sova 42
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
RainLeo Hjälp, har svårt angående detta tält Bo och sova 1
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
SUPERENDURO Vilka har de rymligaste dunsäckarna? Bo och sova 20
pelka vad har ni för längd på era liggunderlag?? Bo och sova 5
såg nån som har haft snugpak stratosphere Bo och sova 0
hfw Stoooor sovsäck - nu har jag letat och läst så det snurrar... Bo och sova 9
peter1959 Moderna tält har krånglig uppsättning ? Bo och sova 18
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
pontusfrid Lynx SDL sovsäck -23 någon som har testat den? Bo och sova 1
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
Magnvalg Har någon här provat Primus Bifrost Y6 Bo och sova 5
martinsit Vad har förbättrats på Nammatj 3 GT? Bo och sova 1
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
pena40 Någon som har detta Sidenlakan ? Bo och sova 7
yakman Någon som har erfarenhet av Exped? Bo och sova 2

Liknande trådar