Mezzner; sa:Jag tror dessvärre att det ligger en hel del i trådstartarens inlägg.
Jag säger inte att resonemanget saknar brister, men att oljan kommer att förbrukas och att ingen kommer att vidta relevanta globala åtgärder innan den börjar ta slut är också uppenbart.
Varje dl jag sparar kommer att konsumeras av andra, och ex av andra med sämre emissionsvärden på sina motorer.
Man kan blanda in moral i detta också. Det är sannolikt ett effektivt sätt att göra en prognos som inte över huvud taget är verklighetsförankrad.
Det där är precis den gravallvarliga tanken som ligger bakom mina argument. Jag tror inte att moralen har en chans att hinna ikapp oljeförbrukningen. Renast möjliga förbränning är möjligheten. Och där likväl som på moralens rätta område behövs föregångare med katalysator som gör allt de kan för att hindra sämre förbränning. Samåk inte - tänk på att varje liter du använder i Sverige sparar en liter nånannanstans på jorden - större jämnfördelning av föroreningar kring hela atmosfären hindrar riktigt destruktiva förtätningar av sotpartiklar!!!
Inte gör det mig speciellt glad att behöva ironisera över detta.