Har längden betydelse?

Jag uppfattar det inte som kort är en fördel. lång räckvidd är bättre speciellt på inneväggar utan struktur.

Intressant, jag får ofta catcha o matcha en del grepp som mina längre vänner når, genom att sträcka sig o fortfarande vara i perfekt balans. Hur kan det i sådana lägen vara bättre att vara kort?

Kim 174"

Till och med jag som är "lång" kan snällt konstatera att det rimligen finns tillfällen då det är bra att vara lång...

När jag helt enkelt kan stå på nåt, och bara sträcka mig till ett grepp är det ju enklare än för den som helt enkelt inte når dit. Det har är ju särskilt tydligt på sva/vertikalt, där man kan stå på nåt och det inte finns nåt alls för händerna mellan fotsteget och det grepp som t ex jag nätt och jämnt når.

Men det finns ju många aspekter av detta med att vara lång/kort...

Det nån skrev om att ledbyggarens längd är avgörande, det håller jag verkligen med om, på en bouldertävling förra året så var vi tre personer över 180 som byggde tre problem som vi själva klarade hyfsat. Resten av klättrarna där höll sig runt 170-175 i längd och tyckte det var svårt pga att de var tvugna att catcha i stort sett allt, allt som vi själva nådde. Är en lång person vig så har ju han också fördelar vid höga steg och traverser eftersom han kan skicka ut ena foten längre ut och på så sätt få lättare för nästa steg. Jag själv har inget problem av att vara tung, min vanliga klätterkompis är tio cm kortare och väger tio kg mer, det han har problem med kan jag oftast bara sega mig förbi.

Mezzner; sa:
När jag helt enkelt kan stå på nåt, och bara sträcka mig till ett grepp är det ju enklare än för den som helt enkelt inte når dit. Det har är ju särskilt tydligt på sva/vertikalt, där man kan stå på nåt och det inte finns nåt alls för händerna mellan fotsteget och det grepp som t ex jag nätt och jämnt når.

Måste ju bara yttra mig i denna fråga! Vojne - jag klagar ju jämt över att jag är för kort... Kan det kanske bero på att de jag klättrar med är grabbar som (förutom att de är generellt bättre) har betydligt större räckvidd?

Men jag tycker främst att det är ett inomhusproblem. Ibland händer det iofs även utomhus att jag får göra flera tunga moves för att nå ett grepp när de andra sträcker sig upp och tar det direkt, men det är inte särskilt ofta. Valmöjligheterna (ffa för fötterna) är ofta större utomhus. Och är det bökigt och trångt har jag fördel istället. Men inomhus... Jag håller med Anders i ovanstående citat. Ibland når man helt enkelt inte! Många bygger leder där svårigheten (även för normallånga) är just att helt utsträckt nå upp till nästa grepp. För mig blir det då till att hoppa! Och det gäller både överhäng, vertikalt och sva...

Så försök nu inte att ta min favorit-ursäkt ifrån mig!

Petra - 160 stolta cm över marken

Hoppla hoppla, nu ska vi inte tappa tråden! Vad vi snart har kommit fram till är att det är mycket svårare att klättra när man är lång!

I alla fall ibland; allt är ju inte räckviddsproblem. Ibland kan t ex tyngdpunkten hamna sämre när man är lång; kanske om man lutar sig inåt i en kamin/dieder (vid sprajsning).

Ibland är det jobbigt att komma in nära ett underhäng osv osv.

Till sist kommer vi nog fram till att det är syndast om de långa, eller alltså att deras prestation är mycket större fast det inte märks för den oinvigde eller nåt...hrmm...

Jag tror kanske att det åtminstone är så att det finns flera sidor av det hela; det är inte konsekvent lättare att klättra för att man är lång. Det faktum att lång klättrare inte är överrepresenterade i eliten är kanske i grund och botten den bästa sammanfattningen. Inläggen pekar ju inte heller konsekvent i ena eller andra riktningen.

Sen finns det ett och annat insteg som är tuffa krux för andra medan jag som är lång bara tar tag och kliver upp...

Polpulär fråga

Utan att vara expert på ämnet så tror jag Rock-åtta ligger nära ett mycket bra svar.

På överhängande klippa är det enligt Rock-åtta mindre bra att vara lång. De svåraste lederna är ju ofta överhängande, vilket stämmer väl med att de bästa klättrarna har en tendens att inte vara basketbollspelare.

På sva/vertikal/inomhus är det oftast en fördel att vara lång, vilket innebär att vi mindre duktiga gör rätt i att klaga (ibland).

En kort klättrare tenderar efter ett tag att visa bättre teknik, då de tvingas använda diverse knep för att nå.

AP-index!

Som någon var inne lite på tidigare, ap-faktorn hos klättrarens armar det så kallade AP-index har mycket stor betydelse!

AP-index beräknas genom att subtrahera din egentliga längd på höjden från längden mellan fingerspetsarna.
Själv har jag blyga AP-index 3cm.

Några av de bästa klättrarna i sverige har upp emot 10-15cm i AP-index. t.ex. SM mästaren i bouldering som jag glömt namnet på.

Bland de klättrare jag har umgåtts med har alltid de med högt AP-index varit ett strå vassare.

/Erik längd 186cm, AP-index 3cm

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Har man gått ifrån helt delbara selar? Klättring allmänt 7
GustavOh Hur avgör du idag om en säkringsperson har koll? Klättring allmänt 6
Visenten Har någon testat High Sports krita? Klättring allmänt 4
robinhaag Har du tråkigt?! Klättring allmänt 1
GustavOh Hur många oförberedda (förstemans)fall har ni säkrat? Klättring allmänt 16
seon Vad har betytt mest för klättringens utveckling? Klättring allmänt 38
Luluck Hur många säkringar har släppt för dig? Klättring allmänt 20
johnliungman Det värsta du har sett Klättring allmänt 96
seon Den 18-19 september glömmer vi allt elände och bara klättrar och har kul ihop Klättring allmänt 20
johnliungman Har vi UIAA-gradering i Sverige? Klättring allmänt 18
Mezzner Har du bytt slingor i dina kamsäkringar? Klättring allmänt 19
FR123 Vad har ni för mål i sommar? Klättring allmänt 3
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
ninapenda syrrans make har köpt en bar på dominikanska.... Klättring allmänt 3
isakalbertsson är det någon som har förare till Riglos i Spanien? Klättring allmänt 0
Avslzyx Tunaberg/Simonsberget har blivit naturreservat Klättring allmänt 22
dredds Någon som har koll på store strandåtind i Norge Klättring allmänt 3
teoek Vilken räddningsutr. har ni med? Klättring allmänt 19
baja_maja Har någon testat de nya wallnutsen? Klättring allmänt 10
_andreas_ Nån som har koll på krafter? Klättring allmänt 8
Milosz Har du tips om Australien? Klättring allmänt 11
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
PeAC spindelmannen har gjort det igen Klättring allmänt 9
jaffo Nån som har klättrat i Spanien Klättring allmänt 2
leosmi Klättring på Cypern - någon som har info? Klättring allmänt 0
Mezzner Har någon en Stockholmsförare över? Klättring allmänt 0
Razor Den nya Bohusföraren har lämnat tryckeriet Klättring allmänt 0
nilsson213 Har någon klättrat i Grekland? Klättring allmänt 0
Har Kropp någon agentur Klättring allmänt 1
Detta har du letat efter! Klättring allmänt 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg