• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Har jag rätt eller fel?

Jag vill ställa en fråga till Er.

Min förhoppning är att det finns kunniga och duktiga läsare här på forumet som kan komma med nyttiga synpunkter åt mig.

Jag kommer inom kort att anlita en advokatbyrå för att hjälpa mig med det här fallet (1300:-/tim!)


Omständigheterna:

Sommaren 2005 befann jag mig i Pakistan för att klättra i bergen där. Under vår klättertur omkom min klätterpartner i en lavin. Jag behövde helikopterassistans. Jag tog mig till närmaste arméflygbas och bad om hjälp. Jag talade givetvis med högsta chefen för basen (commander), där vi gick igenom vad som skulle behövas och vad det skulle kosta mig. Jag hade 10,000 USD till mitt förfogande och vi kom överens om att kostnaden skulle bli någonstans mellan 6,300 USD och 10,000 USD, beroende på flygtid. Jag accepterade detta, och vi skrev båda under ett kontrakt där kostnaden specificerades. Senare bevittnades detta kontrakt av en ännu högre flygofficer som var 2nd Commander över största flygbasen i norra Pakistan.

När räddningsuppdraget var genomfört slutade notan på 17,719 USD, trots överenskommelsen.

Frågan:

Har jag rätten på min sida? Skall jag betala nästan en dubbling av vad som kommit överens?


Tacksam för genomtänkta svar.

Pierre
 
PS

Summan är betald, men kanske det går att få pengar tillbaka.

För lite mer info kan Du titta på forumet klättring, avd Bigwall.


Pierre
 
hej
jag har jobbat utomlands i många år och i flera länder med liknande samhällsstruktur och styre som i pakistan. Att du har juridiskt rätt är troligen klarlagt men att du kommer att FÅ RÄTT i sak är tyvärr mindre troligt. Har du dessutom redan betalat så är nog chanserna att få tillbaka pengar lika stora som att sverige vinner 4x100 m herrar på löparbanan i OS. Advokatbyråer förespeglar säkert att de klarar detta case speciellt om de tar 1300:- i timmen....Bortsett från detta så beklagar jag olyckan.
mvh ulfS
 
Att jag har juridiskt rätt, och kan påvisa det för andra, är mycket viktigt för mig.

En ansenlig del av beloppet på 17,719 USD är nämligen betald av vår researrangör som i sin tur kräver det beloppet av mig, det är 6,000 USD.

De resterand 11,719 USD är betalda av mig.

Researrangören och dennes vänner trycker hårt på att få tillbaka pengarna.

Det hävdas att mitt kontrakt är ogiltigt av diverse anledningar, t.ex att den person jag skrev kontraktet med inte hade makt att göra det (trots att han var chef för en flygbas!).

-Men hur skulle jag kunna veta det, om så är fallet?

Är jag helt ute o cyklar eller vad tror Ni?

Pierre
 
Utan att veta något om Pakistansk lagstifning (handelsrätt) är frågan näst inntil omöjlig att svara på. Då dessutom är avtalet inte gjorts med en 'normal' handelspartner utan med en 'myndighet', kan det hela kompliceras då annan lagstiftning kan komma ifråga. Vilket, enligt ovan också tycks hävdas från pakistansk sida.

Men nej, i situationen som du var hade du inte kunnat räkna med något annat än att ditt avtal var korrekt. Frågan är om det räcker.

Jag förstår att upplevelsen av att (kanske) ha blivit 'lurad och utnyttjad' i en svår situation inte gör saken lättare. Jag önskar dig all den styrka du behöver.
[Ändrat av MW 2005-10-13 kl 09:26]
 
Jag antar att du redan har kollat upp om eventuell reseförsäkring kan stå för en del av kostnaden? Det kan ju i och för sig vara så att olyckor i samband med bergsklättring inte ersätts. Försäkringsbolaget kanske också har synpunkter på att du själv arrangerade helikoptertransport och inte gick via SOS International (eller den larmcentral som ditt bolag anlitar).
 
Apropå försäkringar så är min känsla och i någon mån erfarenhet att det är för att få rätt mot försäkringsbolag man behöver advokater.

En gissning är att du, Pierre, har någon eller några försäkringar, och många försäkringar inkluderar ju rättsskydd. Ditt primära problem är antagligen att hitta en advokat som har rimlig kompetens och rimlig nivå på arvodet. Problemet med många advokater är ju att de glatt bekräftar att de är experter på i stort sett vilket område de tillfrågas om.

En enklare utredning kanske kan vara till stor hjälp i ditt fall eftersom det kan handla om att visa, på ett övertygande sätt, att du gjort rätt och att det sedan har gjorts fel av leverantören. Det är alltid en sak vad som är rätt i sak och en annan vad det kan leda till vid en förhandlingslösning. Vissa advokater är väldig obegåvade när det gäller förhandlingsteknik, medan andra ofta ser förlikningar som en smidig avslutning där man kan övertyga sin klient om att man varit lyckosam.

Förlikningar är bra, men man ska ha ambitiösa förhandlingsmål.
 
Tack för Era svar!

De försäkringar som fanns var för mig. Det visade sig att min vän inte hade några som helst försäkringar, inte ens en livförsäkring.

Det var en mer eller mindre medveten handling från oss att inte ha någon räddningsförsäkring, just därför var jag mycket noga med att förklara och ta reda på hur mycket räddningshelikoptern skulle kosta.

Normalt sett finns det en prislista för hur mycket det kostar att hämta någon där vi befann oss, det är 6,300 USD för två tmmars flygtid inklusive personal. Nu ville vi söka istället, därför flög vi 2,5 timmar mer utöver prislistan.

Man kan säga att Pakistan tog ungefär 90,000 svenska kronor mer i betalt för dessa extra timmar...

Det känns verkligen som om något är väldigt galet!

Jag försöker klara ut det hela med sunt förnuft och ärlighet - som tack för det stämplas jag som bedragare av det Pakistanska reseföretaget och dess vänner från både USA och Pakistan.

Suck.
 
Din försäkring borde kunna innehålla rättskydd som du kan utnyttja för att minska din "skada" i det här läget.
Det är ju du personligen som drabbats av omständigheter som är kopplade till en annan person - men som uppstått p g a din kontakter med myndigheter eller resebolag.
Då borde din försäkring kunna utnyttjas, inte för flygkostnaden kanske, men för advokatkostnader och liknande.
 
Jag läste ditt inlägg igår och ville svara men viste inte hur, nu har jag sovit på saken så...
För det första, så var det en mycket tragisk situation som du hamnat i. Som om det inte skulle vara nog så fick du dessutom ett slag under bältet av de Pakistanska myndigheterna.

Under rådande omständigheter så gjorde du helt rätt!
Och juridiskt borde det inte finnas några tvivel heller.
Det stora bekymret är dock att en rätts prosses mot en person i ett annat land brukar normalt vara problematiska, och nu skall du i princip stämma en myndighet i ett land som för tillfället har egna enorma problem.

Min spontana reaktion är att dina chanser att få tillbaka dina pengar är lika med noll. Men vinner du processen mot Pakistan så dorde ju de ekonomiska krav som du brottas med rimligtvis falla på de Pakistanska myndighetera och du borde då gå fri från alla krav.

Lycka till i din kamp.
MVH: Leif Höglund
 
Hej Pierre,

Får börja med att beklaga. Att drabbas av sånt här mitt i sorgen är minst sagt förjävligt.

Jag är absolut inte man att svara på juridiska frågor, men det blir nog svårt att få tillbaka redan betalade pengar. Att anlita advokat leder förmodligen bara till att du förlorar ännu mer pengar. Advokatbyrån borde annars kunna ge råd, dom borde inte vara så fula att dom bränner timmar på nåt dom vet är utsiktslöst.

Jag antar att det var för Ericas skull som du anlitade helikopter, har du hört med hennes anhöriga om ekonomiskt stöd?

Lycka till önskar

...Johan...