Black_man; sa:jonasolof; sa:Som väntat fungerar mobiltelefonen dåligt innanför det metalliserade glaset men det gick att avhjälpa med mer teknik.
Det där lät intressant, kan du utveckla det? Återutsändande antenn eller ...? Jag skulle verkligen behöva nån sån teknik för att få mobiltelefonerna att fungera inomhus, här hemma.
Tips mottages tacksamt!
Proffsrepeatrar från nedlagd tågtillverkning. Går inte att få tag i.
Tror dock att det ska komma någon hemmabasstation från Ericsson så småningom. Det kan behövas för att UMA tekniken ska funka, dvs att du inom den basstationscell inom vilken du bor ska kunna ringa till låg taxa. Införs bl a av Mobistar i Belgien snart. Men har man ingen täckning inomhus måste man ju ändå gå ut. Fast det kan ju vara bra att kunna ringa billigt medans hunden är ute och går med en.
Jag köper bara telefoner med uttag för yttre antenn. dvs SE så vid behov, t ex i lilla huset i Frankrike med tjocka stenväggar kan jag koppla in sådan antenn.
I ett annat hus satte jag en GSM båtantenn på taket och 6 meter kabel ned. Från noll streck till fem. Men den telefonen är ju inte så mobil. En gång radioamatör, alltid radioamatör.
[Ändrat av jonasolof 2007-02-14 kl 23:26]