Har du varit på isen??

Stolligt!

Kung Stalle; sa:
Bra sagt!

Föreningsattityden i SSSK verkar ju vara nåt helt åt
h-e. Sånna som Camilla kommer ju vara en av de första som ställs mot väggen den dag revolutionen kommer. Spettsas med is-pik, grillas över sakta eld.
Inte särskillt vänligt sagt av mig med jag menar det.

Jag lovar att skriva om isar när jag vet. Dessvärre så vet jag inte nåt just nu.

Stalle - SS-sk´s fiende nr1

PS. Klubbstandert på turerna, hur mycket hobbynazism är inte det? DS.

(Inte PK vecka här hos mig precis)

Det var väldigt vad du tar i, måste vara något särskilt eftersom du ger dig på mig så. Jag är faktiskt inte medlem i den av dig avskydda föreningen även om jag har goda relationer.
Ledsen att jag dröjt med detta inlägg men jag har haft fullt upp med att förbereda för mina medmänniskor att åka med på någon trevlig skridskotur under helgen. Jag representerar nämligen ett av dom andra spökena med standert på gruppledaren, Friluftsfrämjandet.
Vi är en helt öppen organisation, våra telefonnummer med telefonsvarare står i Rosa sidorna i telefonkatalogen. Det är bara att ringa. Många avdelningar har också hemsidor. Du kan nå dessa via http://www.frilufts.se Våra turer är öppna för alla både medlemmar och icke medlemmar under förutsättning att dom kan åka skridsko. Att bedöma detta förbehåller vi oss rätten till. Vi tar oftast ut en avgift för våra turer, lite högre av icke medlemmar. Många avdelningar ordnar även nybörjarkurser och pröva på turer.
Men med israpporteringen har vi samma inställning som SSSK. Vi vill inte ta på oss att orsaka olyckor på grund av vår rapportering till en vidare allmänhet. Ofta talar vi om vart turerna går i stort.
Man har sett exempel på att vi bara genom att åka på någon fjärd, som kanske har både svaga partier och vindbrunnar, lockat ut folk utan kännedom om is i tron att det är säkert bara för att vi åker där.
Så sådär otroligt bra omdöme har inte folk i allmänhet.
Kära Stalle, du är också välkommen, men jag hoppas du kan vakta din tunga och inte köra en sådan aggressiv stil, för vi har trivsamt och trevligt på våra turer och det vill vi fortsätta med!
Israpport: Just nu är det tyvärr dåligt med isar lite överallt i mellersta Sverige. Bättre väntas i slutet av veckan.

Dina kommentare om ledarflaggen får stå för dig, jag gitter inte ens kommentera.

Camilla

Det finns visst bra isar!

Synd att informationen inte kommer fram. Det finns visst bra isar i mellan Sverige. Läs min rapport "Helgens tur: V Enköping". Vill inte påstå att isen där är helt ofarlig, men med lite allmänt vett klarar man nog livhanken.

Betalar gärna för israpport!

Som nämnts ovan är det ganska svårt att bli medlem i SSSK. Dessutom är antalet platser på diverse introduktioner begränsat.
Varför inte införa ett passivt medlemskap som man betalar för? Det skulle inte berättiga till deltagande i SSSKs turer, MEN ge tillgång till israpporterna. Det skulle vara en fantastisk service som jag är övertygad om att långt fler personer än medlemsantalet i SSSK är beredda att betala för! Säkerligen skulle flera då vara piggare på att dela med sig av sina iaktagelser => mer detaljerade rapporter!
Jag kan inte förstå det där med att rapporterna är hemliga. Det kan inte på något sätt vara SSSKs ansvar om någon plurrar. Det är säkert många som plurrar pga att de INTE läst SSSKs rapport.
Väderleksrapporterna är offentliga. Ändå är det aldrig någon som anklagar SMHI när någon kört i diket vid halt väglag... (och jag tror inte heller att SMHI känner någon skuld)
Ett exempel till: FASS (läkemedelskatalogen) är offentlig. Där finns en mängd information som är nyttig men också livsfarlig om den hanteras fel.
Människor måste få ta eget ansvar. Hemliga israpporter är föga effektivt skydd mot drunkning. Om det är det verkliga syftet vore ett generellt förbud mot att beträda is bättre...
[Ändrat av mattemas 2002-01-23 kl 13:41]

Öppen isinformation eller ej

Frågan är ej helt enkelt. Faktum är att is är farlig och att dödliga olyckor ej är ovanliga. Man möter många ute på isen som grovt underskattar isens lurigheter och faror eller personer som har bristfällig utrustning eller sällskap. Det är därför inte särskilt konstigt att många är lite restriktiva med att delge sin information om isen. För oavsett om man juridiskt kan ställas till svars för ett råd, är det aldrig särskilt roligt om det leder till en olycka.

Det är enklare att utforma information till en mottagare man känner. Att utbyta information inom en mindre krets är därför enklare än att ge ut publik information. Att samla in och sammanställa isinformation är också ett betydande jobb. Det kan vara enklare att engagera folk för detta ideellt om de känner att mottagarna, och där mottagarna också engagerar sig i verksamheten. Att likt kommersiella företag enbart sälja isinfo mot avgift tror jag få skridskoklubbar är intresserade av.

Nu vet jag att många av er som läser detta har tillräckliga kunskaper m.m. för att kunna hantera kvalificerad information om isar, och att det inte är helt enkelt att komma med i SSSK. Vad göra? Med tiden tror jag öppna informationskällor kommer att växa fram. Idag finns bl.a. Utsidan och Isplanket, även om kvalitén på informationen där än så länge är tämligen låg (stora möjligheter till förbättringar för den hågade). Men den kvalificerade informationen för de som åker mycket och vid ”isfronten” tror jag även fortsättningsvis kommer att finnas inom klubbarna. Dock finns alltid möjligheten att bilda en ny klubb om man nu tycker vimplar och SSSK-organisation är töntigt. SSSK har historiskt ställt sig positiv till nya framväxande klubbar.

Johan Porsby, styrelseledamot i SSSK
- dock personliga åsikter

Re: Öppen isinformation eller ej

Egentligen känner jag mig lite utanstående. Jag har aldrig åkt skridsko i Stockholmstrakterna utan håller mig till Umeå regionen.

Men det känns lite märkligt att när inte vill vidareförmedla israpporter utanför ett slutet sällskap p.g.a. att folk utan kunskap ger sig ut på isen. När jag rapporterar vill jag dels att andra skall få bättre kunskap om hur isarna är, samt att varna andra om jag vart och åkt på farlig is. Speciellt om någon åker omkring med en flagga som visar att man tillhör en förening med stor kunskap om is. Klart att andra som ser detta ofta kan tro att isen är säker. Men om de istället läser en rapport där det står att isen är förrädisk tror jag nog att de tänker till en eller två gånger. Personligen skulle jag inte må så bra om någon åkte ner sig i ett område där jag visste att isen var dålig och jag inte fört det vidare.

Men jag har inga problem med att t.ex. SSSK har sina egna nätverk för israpportering. Dra bara inte argumentet att ni inte vill lura ut folk med otillräcklig kunskap.

/Jonas U

PS
I Umeå är nog snarare problemet tvärtom. I många kretsar förstår de inte hur man överhuvudtaget vågar ut på isen innan det varit -20 i två veckor. Fast lustigt nog, om det kommit tillräckligt med snö och är Januari och senare så skall förstås skotern fram och folk bränner runt utan isdubbar eller ispik på sina muskelmaskiner. Gissa vilka som oftast går ner sig i isen? Knappast några skridskoåkare med isdubbar, kastlinor och ispikar.
DS

föringarna hindrar folk ifrån att komma ut!!

Som folkhälsovetare är jag mycket bekymrad över att det har blivit en prisfråga att kunna åka skridskor. Nu kostar det ju tom att fråga om isen håller!!

Inte nog med att man sedan kräver att alla skall ha med sig diverse utrustning som man ändå inte kan hantera. Har sett alldels för mycket folk som inte kan pika och kasta hansa lina. isdubbar och skridskor! är man sedan osäker skall man bara åka där man vet att isen håller. säkerhet åt proffsen. jämnför med slalom. hur många motinärer har lavinsändare nej dessa är för extremskidåkare. Tänk om alla i slalom backen skulle tvingas att ha hjälm, lavinsänadre och lavinsond med sig då man åker slalom??

Skit i klubbarna det viktiga är att vi kommer ut och åker och får slermännskor att komma ut även dom som inte har pengar för att betala för att fråga om isen håler.....

SSSK

Den seriösa delen av svaret:

Om nu SSSK är så rädda för att deras information leder till att okunniga ger sig ut på farliga isar så undrar jag hur de kan anse att det räcker med att gå på ett av deras välkommenmöten (där det informeras om att man bör dricka the och kaffe när man är ute och åker, för att hålla en bra vätskebalans) och sedan vallas runt med 799 andra personer på en välkommentur, för att få tillgång till de heliga israpporterna. Det ger än ju inte någon större kunskap att bedöma isar.

Den upprörda onyanserade delen av svaret:

Nej, det handlar nog mer om att de är små viktigpettrar. De vet att israpporterna är eftertraktade och njuter av känslan av att vara lite speciella. De sitter på information som andra vill ha och de vill göra sken av att ha en sån enormt stor erfarenhet och kan ju inte vidarebefordra information till oss vanliga dödliga, vi som inte behöver vara med i någon förening för att få kompisar. Det är förmodligen samma socialt misanpassade människor som är med i SSSK som de människor som vigde sitt liv åt att bli orförande i något obskyrt utskott i kåren på KTH för att få köra med de andra föreningsfreaken i utskottet.

/ N

Klubbar

Hej alla glada skridskoåkare.

Långfärdsskridskoföreningarna erbjuder några viktiga saker säkerhetsmässigt och socialt. Klubbarna har mellan varandra ett utmärkt samarbete om israpportering och säkerhetstänkande. Att då och då följa med på tur med erfarna åkare och ledare ger ett stort utbyte i form av kontakter samt utbildningsmässigt.

Israpporterna som klubbarna förbehåller sina medlemmar förutsätter bland annat sällskap och säkerhetsutrustning. Plurrningsfrekvensen ca 1% på de organiserade turerna.

De som åker enskilt gör detta givetvis på egen risk men det är knappast säkrare att åka på en is som SSSK eller någon annan klubb rekommenderat snarare tvärt om. Skridskoklubbarna försöker åka på den mest nylagda isen eftersom den oftast är slätare och erbjuder mer variation än att åka på isar som är 2 dm och tjockare.

Man formulerar sin israpport på ett sätt när man känner mottagarna av informationen och på ett helt annat sätt om den skall gå ut till vem som helst. Klubbarna har inget att vinna på att gå ut med en censurerad och "säkrare" information till passiva medlemmar eller icke medlemmar. Klubbarna behöver aktiva medlemmar som bidrar till föreningsarbetet.

Detta står inte i motsatsställning till privata turer. De allra flesta turerna som medlemmarna gör sker privat.

Jag ser precis som Johan Porsby en plats för israpportering utanför klubbarna men tror att den bäst sker genom dubbelriktad information t ex telefonsamtal.

Typ man läser att någon åkt på Vättern och tar därefter personlig kontakt med den som åkt där. Varje seriös långfärdsskridskoåkare bör bygga upp ett lagom stort nätverk av bekanta som man kan åka tillsammans med och utbyta isinformation och teknik ock taktikkunskaper med.

När jag träffar någon på isen så åker jag alltid fram och pratar med den personen för att utbyta information.
Då finns det inga skäl att vara rädd för att informationen misstolkas.

SSSK är väl stor som förening med över 10 000 medlemmar. Vi har tagit beslut på att inte växa okontrollerat. Vi vill kunna fortsätta att erbjuda våra gammla och blivande medlemmar en givande verksamhet med tillräckligt med kunniga funktionärer. Vi hoppas på många nya föreningar att samarbeta med. Det finns en del myter om långfärdsskridskoföreningar som inte stämmer.

Överdrifterna i den här tråden tänker jag inte kommentera annat än att omdömmena säger mer om de som skrivit dem än om långfärdsskridskoföreningarna.

Skridskohälsningar Thure Björck ordförande i SSSK

Skridskonätet

Denna tråden har varit död i över 8 månader men eftersom ingen har skrivit om skridskonätet, och säsongen närmar sig så.

Jag ställer mig till skaran som inte tycker om att isinformation hålls hemlig med motivet att det är farligt för läsaren. Motivet att locka till medlemskap tycker jag däremot är helt ok.

Till saken: Jag läser SSSK:s isnytt (under säsong..)utan att vara medlem i SSSK. Helt "lagligt". (Inte för att jag har någon nytta av det, åker i Värmland) Hur? Jo, jag är medlem i en klubb som är med i Skridskonätet. http://www.skridsko.net Vilket är ett samarbete mellan klubbar och utbyte av information mellan klubbarna.

Så eftersom det verkar vara svårt att komma med i SSSK så vänd er till andra klubbar i området.

ingen is annu, trots snoe...

Festligt, jag hade aldeles glömt bort denna diskusion.

Jag kan rapportera att den ännu inte finns nagon is i Berlin, trots att det igar var den kallaste dagen i Oktober sedan mätningarna började. Mina rapporter kommer i ar att ha tyngdpunkten pa Brandenburg. Jag har stora förväntningar för det kryllar av smasjöar runt Berlin. (Synd är bara att tyska alfabetet inte har a med en ring pa, bara ö, ä, ü och ß, det finns nämligen massor av aar (?) här...)

Tjolahopp

Re: Klubbar

thureb; sa:
Hej alla glada skridskoåkare.

Långfärdsskridskoföreningarna erbjuder några viktiga saker säkerhetsmässigt och socialt. Klubbarna har mellan varandra ett utmärkt samarbete om israpportering och säkerhetstänkande. Att då och då följa med på tur med erfarna åkare och ledare ger ett stort utbyte i form av kontakter samt utbildningsmässigt.

Israpporterna som klubbarna förbehåller sina medlemmar förutsätter bland annat sällskap och säkerhetsutrustning. Plurrningsfrekvensen ca 1% på de organiserade turerna.

...

Överdrifterna i den här tråden tänker jag inte kommentera annat än att omdömmena säger mer om de som skrivit dem än om långfärdsskridskoföreningarna.

Skridskohälsningar Thure Björck ordförande i SSSK

Om nu ni i SSSK är så rädda för att er information leder till att okunniga ger sig ut på farliga isar så undrar jag hur de kan anse att det räcker med att gå på ett av era välkommenmöten (där det informeras om att man bör dricka the och kaffe när man är ute och åker, för att hålla en bra vätskebalans) och sedan vallas runt med 799 andra personer på en välkommentur, för att få tillgång till de heliga israpporterna. Det ger än ju inte någon större kunskap att bedöma isar.

Vad anbelangar SSSK funktion som trygga turarrangörer så betvivlar jag den efter incidenten för några veckor sedan där de som deltog i SSSK turen drev omkring på isflak söder om stockholm och fick räddas av sjöräddningens helikoptrar, båtar och svävare.

/ Nicke

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
albin8899 Hur tuff har veckan varit mot isen? Israpporter 0
DJLinn Gävleborg: Norrdellen har åkbar is Israpporter 0
GuSe Mälarisen utanför Hässelby har lagt sig i natt 1-2 cm Israpporter 0
BJ Inte ens Dammtorpssjön har is i Sthm. Israpporter 2
Hunn har fin kärnis Israpporter 0
Kogoyo is på sjöar centrala västergötland? Israpporter 1
bema Is att åka på Israpporter 9
UteMats Isläget på Marvikarna, Sörmland? Israpporter 3
mb91a Fina isar på Åland Israpporter 1
vadsbo skvadron Isläget på norra Yngern Israpporter 0
Ingbex Duktig på hur isläggning sker fysikaliskt? Israpporter 3
oberg_niklas Isläge på Siljan? Israpporter 0
Blomsterböna Isen på Göta kanal vid Lyrestad - Töreboda?? Israpporter 0
tbergman Snöläge på isarna i Sthlm Israpporter 2
Brune Isjakt genom isen på Västeråsfjärden Israpporter 0
avslutat medlemskap 1003 Se hit! En fråga om mororfordon på isarna Israpporter 74
Lisa83 Is på Vågsjön? Israpporter 5
igs Is på Sottern??????? Israpporter 1
Paxen Is på Orsasjön Israpporter 1
kjersti Finfin is på Torneträsk Israpporter 0
Sniper.se Is på Marvikarna? Israpporter 3
Brune 9 personer på isflak i Vättern Israpporter 7
MartinR Åkbart på Surtesjön? Israpporter 1
ganebo Plogat på Vallentunasjön! Israpporter 0
personnvik Ok is på vik i Siljan Israpporter 0
personnvik Perfekt is på den stora Venjansjön i västra Dalarna Israpporter 0
personnvik Fin is på Öjesjön i västra Dalarna Israpporter 0
DJLinn Åkbar is på Långsjön Israpporter 5
duett55 Fin is på Norrviken 8 feb Israpporter 0
Pask Bra is på Krankesjön (Skåne) Israpporter 4
personnvik Fin is på Vällen Israpporter 1
personnvik Fin is på Tämnaren Israpporter 0
jonas-STHLM Åkbart på Hellasgården & Ältasjön Israpporter 0
surfban Nyårstur på Hornborgarsjön Israpporter 1
svindel Tunn men fullt åkbar is på Rönningesjön i Täby Israpporter 0
Kung Stalle Is på Långsjön NÖ om Brottby Israpporter 0
usilfver Rejmyrerundan på is? Israpporter 4
miaericsson Behöver ett tips på isar i Stockholmsområdet... Israpporter 1
suprman Åkbart på Säbysjön (IKEA Barkaby) Israpporter 0
Kung Stalle Is på Vallentunasjön. Israpporter 3
ulindh Isen på Siljan? Israpporter 3
mararv dålig is på brunnsviken 040212 Israpporter 0
svekke Plogat på Trekanten, Liljeholmen (Sthlm) Israpporter 3
erila107 Is på vättern? Israpporter 2
Presens Snöläget på Mälaren? Israpporter 3
CEN Is på Sommen? Israpporter 0
erila107 Is på Bråvikiken? Israpporter 0
sverker.bohlin Bra is på Edsviken, Stockholm Israpporter 0
Pelle Bomb Fullmåne på Kågefjärden, Skellefteå Israpporter 11
Pelle Bomb Kalas-is på Kågefjärden Israpporter 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg