Har du tips på bra o varm sovsäck till Fjällen?

Åter till sovsäckarna...

Jag är också frusen av mig. När jag köpte min nuvarande sovsäck tittade jag både på vikten och temperaturgränserna (och priset förstås). Tänk på att välja en med låg komforttemperatur och inte bara titta på mingränsen. Den anger nämligen den temp där du inte riskerar att förfrysa dig....

Se till att prova sovsäcken i affären. Går den att sluta till bra runt halsen och huvudet? Går det att röra sig ordentligt i den? Funkar dragkedjorna smidigt?

För mig är det viktigt att sovsäcken är någorlunda lätt, så syntet fick det bli.

Övriga tips för att slippa frysa är att se till att du är varm och torr när du lägger dig. (Bäst är faktiskt att tvätta sig i kallt vatten, skrubba sig torr med handduken och hoppa i ett torrt underställ och så ner i sovsäcken! Då blir man varm - tro mig!) Klä på dig lagom mycket så att du inte stänger in din värme närmast kroppen och därmed inte värmer luften runt dig i sovsäcken. Ha ett bra liggunderlag. Jag har ett enkelt Thermarest med luftspalter och det är bra och prisvärt. Och lätt! Sov med mössa och ev halsduk så att du inte släpper ut en massa värme genom sovsäckens öppning.

För övrigt älskar jag min nya sovsäck. En Anjungilak.
 
Nackdel med uppblåsbara liggunderlag

Ett problem med ALLA uppblåsbara liggunderlag är att det är luften i dem som isolerar. När man ligger på det pressas luften ut till de delar i liggunderlaget som inte är belastat av kroppstyngden, dvs det isolerande lagret mellan kroppen och marken blir tunnt. På så vis blir den isolerande effekten som minst där den som bäst behövs. Man skulle iofs kunna blåsa in så mycket luft i det så att komprimeringen blir minimal men då försvinner ju den stora fördelen med uppblåsbara liggunderlag - komforten.
Själv brukar jag avhjälpa det genom att kombinera mitt Therma-rest med ett vanligt hederligt liggunderlagg i cellplast vid lägre temperaturer.
/R
[Ändrat av Surjamten 2003-08-12 kl 11:07]
 
Re: Nackdel med uppblåsbara liggunderlag

Surjamten; sa:
Ett problem med ALLA uppblåsbara liggunderlag är att det är luften i dem som isolerar. När man ligger på det pressas luften ut till de delar i liggunderlaget som inte är belastat av kroppstyngden, dvs det isolerande lagret mellan kroppen och marken blir tunnt. På så vis blir den isolerande effekten som minst där den som bäst behövs. Man skulle iofs kunna blåsa in så mycket luft i det så att komprimeringen blir minimal men då försvinner ju den stora fördelen med uppblåsbara liggunderlag - komforten.
Själv brukar jag avhjälpa det genom att kombinera mitt Therma-rest med ett vanligt hederligt liggunderlagg i cellplast vid lägre temperaturer.
/R
[Ändrat av Surjamten 2003-08-12 kl 11:07]
Poängen med mitt inlägg om de uppblåsbara "exped" var att här kommer ett uppblåsbart där det INTE bara är luften som isolerar, utan dunet. Kolla mitt föregående inlägg om isolationsförmåga etc.
 
Re: Re: Nackdel med uppblåsbara liggunderlag

Raskesven; sa:
...
Poängen med mitt inlägg om de uppblåsbara "exped" var att här kommer ett uppblåsbart där det INTE bara är luften som isolerar, utan dunet. Kolla mitt föregående inlägg om isolationsförmåga etc.

Fast det är nog så att det är luften i dunet som isolerar. Vad som gör dunet till en god isolator är dess förmåga att "bära" mycket luft till en låg vikt, dvs mycket luft i förhållande till mängden "värmeledande" fyllnadsmaterial. Sen kanske det är så att dunet i sig är en bättre isolator än andra fyllnadsmaterial. Det vet jag inte. Och jag tror säkert att ett dunfyllt liggunderlag är bättre ur isoleringssynpunkt än ett vanligt, typ Therma-rest. Men i förhållande till luft så tror jag att dun är en ganska medioker isolator. Och jag tror att den effekt jag skrev om i föregående inlägg bör beaktas om man ska vara lite kritisk. (Lite kritiskt tänkande som konsument skadar inte.) Men igen, jag säger inte att det inte är en bra produkt. Det skulle mycket väl kunna vara ett liggunderlag som klarar de mest bistra förhållanden.
/R
 
Re: Re: Re: Nackdel med uppblåsbara liggunderlag

Surjamten; sa:
Raskesven; sa:
...
Poängen med mitt inlägg om de uppblåsbara "exped" var att här kommer ett uppblåsbart där det INTE bara är luften som isolerar, utan dunet. Kolla mitt föregående inlägg om isolationsförmåga etc.

Fast det är nog så att det är luften i dunet som isolerar. Vad som gör dunet till en god isolator är dess förmåga att "bära" mycket luft till en låg vikt, dvs mycket luft i förhållande till mängden "värmeledande" fyllnadsmaterial. Sen kanske det är så att dunet i sig är en bättre isolator än andra fyllnadsmaterial. Det vet jag inte. Och jag tror säkert att ett dunfyllt liggunderlag är bättre ur isoleringssynpunkt än ett vanligt, typ Therma-rest. Men i förhållande till luft så tror jag att dun är en ganska medioker isolator. Och jag tror att den effekt jag skrev om i föregående inlägg bör beaktas om man ska vara lite kritisk. (Lite kritiskt tänkande som konsument skadar inte.) Men igen, jag säger inte att det inte är en bra produkt. Det skulle mycket väl kunna vara ett liggunderlag som klarar de mest bistra förhållanden.
/R
Tanken med dun i ett själuppblåsbart liggunderlag är att hindra luftcirkulationen, vilken gör att luften kyls av mot kall mark. Vad gäller kritiskt tänkande och olika typer av isolerande underlag kan du även kolla:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=21488&pagenumber=1
 
Re: Re: Re: Re: Nackdel med uppblåsbara liggunderlag

Raskesven; sa:
Tanken med dun i ett själuppblåsbart liggunderlag är att hindra luftcirkulationen, vilken gör att luften kyls av mot kall mark. Vad gäller kritiskt tänkande och olika typer av isolerande underlag kan du även kolla:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=21488&pagenumber=1

Ja, dunet har precis samma uppgift som cellerna inuti ett Therma-rest, hindra luften från att cirkulera. Om det inte vore för att den naturliga konvektionen spökade så skulle vi kunna sova på vanliga luftmadrasser.

Ja, det kanske är fel tråd att diskutera detta i...
 
Vintersäck

Jag är som du lite frusen av mig och har nyss kommit hem från en vandring efter Kungsleden. I förrgår vaknade vi med 2 minusgrader, då talar vi om 10 augusti. Nu var det ingen vind men om det blåst hade det naturligtvis varit ännu kallare. Jag var glad för min nya säck med exstremtemp -13 grader av märket Arctic Alpine winterlight. Vikt 1,3 kg och relativt liten packvolym med hjälp av komprimeringspåsen. Säcken används öppen om det blir för varmt. Om man sover gott så orkar man mer och det finns inget värre än att huttra sig igenom natten, eller tvingas sova med fullt påklädd. Säcken finns på http://www.northstar.se
 
Mountain Equipment

Har en helt underbar dunsäck från Mountain Equipment som är användbar i alla temperaturer från -5 till +20 grader. Jag använde den före midsommar i Jämtlandsfjällen när vi hade flera minusgrader på natten och det var inga problem. Bara att lägga över kläder ovanpå säcken som extra täcke. Jag har även använt den nu i sommar med betydligt varmare temperaturer och till och med inomhus. Inga problem!! Till saken hör att jag är oerhört frusen av mig. Säcken har en liten packvolym och väger bara 1 kg.
 
The North Face

Efter mycket letande efter en soväck för vår, vinter och höst kom jag fram till The North Face och deras modell Cat's Meow. Komforttemperatur -7 låter kanske onödigt lågt för sommarfjäll, men jag tycker att det behövs (och jag är inte så frusen av mig). Under sommarens vandring Katterjåkk-Nikkaluokta hade jag den helt stängd vid ett eller två tillfällen, annars var den öppen. Det är oerhört skönt att ha marginaler! Vikt knappt 1300 gram, pris 2000 kr.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Picea Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen Fjällvandring 15
MarkusN Vad har ni i klädpåsen? Fjällvandring 18
carro74 Nöden har ingen lag?! Fjällvandring 57
tagge Norska siten etojm.com har gått i graven Fjällvandring 0
hellstrand Vibram FiveFingers någon som har vandrat i dessa??? Fjällvandring 15
Kalleryd Ni som har koll Fjällvandring 6
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
never Har Fjällkartan BD 2 försvunnit? Fjällvandring 1
hvk Kieronstugan har brunnit Fjällvandring 16
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Fjällvandring 0
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
majjen Ni som har vandrat trepassleden... Fjällvandring 20
avslutat medlemskap1105 Har SJ lagt av helt med sittplatser på nattåg? Fjällvandring 5
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
thomast2 Har vi köpt rätt vandringskängor? Fjällvandring 10
småen Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne Fjällvandring 61
matala-0 Har du erfarenheter av följande sträcka? Fjällvandring 2
avslutat medlemskap1105 Hur har det varit med mygg i år? Fjällvandring 13

Liknande trådar