Vilken sträckning funderar du på? Tänker du åka i östlig eller västlig riktning? Jag trampade från Miami till San Francsico för några år sedan och passerade bl.a. Kentucky, Missouri (St. Louis), Kansas, Colorado, Utah, Idaho och Oregon innnan jag följde Highway 1 och 101 genom Kalifornien. Colorado och Kalifornien var som väntat höjdpunkterna, men Kansas (!) var den största överraskningen.
Under fjolåret trampade jag New York - Vancouver - San Diego, en resa med idel höjdpunkter. Speciellt South Dakota, Highway 12 genom Idaho och Oregons Stillahavskust.
Om du startar i Augusti kan det vara läge att börja på västkusten då det kan komma snö relativit tidigt i Klippiga bergen. Tänk också på - om du tänker följa Stillahavskusten - att vinden nästan uteslutande kommer från norr. De som väljer att cykla norrut får slita hårt efter denna kustremsa, även i nedförsbackarna.
Jag har foton från senaste resan på:
www.metrobloggen.se/samborombon
Det är inga problem att leva på 10 - 15 dollar om dagen genom USA. Själv brukar jag campa utanför brand- och ambulansstationer eller utnyttja mig av:
www.warmshowers.org
Det här är en organisation typ couchsurfing som vänder sig till cyklister.
Lunch och middagar fixar du billigt på mackar eller snabbköp. Det finns hett vatten på dessa så det är lätt att fixa exempelvis en skål nudlar.
USA är ett suveränt cykelland och i de flesta fall finns det alltid en bred vägren att trampa på. Räkna med ungefär tio veckor från kust till kust.
Lycka till!
/Anders Forselius