• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Haparanda-Ystad

Hej
Har funderat på att cykla cykelspåret, Haparanda - Ystad nästa sommar. Är det någon som gjort det någon gång och kan komma med lite tips. Har läst cykelfrämjandets karta, deras turer är ca 10-12 mil per dag. Det känns ganska långt, orkar man cykla så långt per dag i 3 veckor. Har tänkt att ha tält men ibland ta in på vandrarhem. Är det någon som är intresserad att följa med,så hör av er. Känns lite långt att cykla ensam.

Etapplängd

Min erfarenhet är att upp till 10 mil kan man hålla som etapplängd många dagar i sträck, dock skulle jag planera in en vilodag mellan var femte till var sjunde dag för en så pass lång tripp som Haparanda-Ystad.
Cyklar man mer än tio mil om dagen så bör vilodagar komma tätare, min långfärd i somras var ca 45 mil på tre dagar och om turen skulle ha fortsatt så skulle jag ha behövt ett par vilodagar innan fortsättning.
Träning före underlättar långfärden, före min i somras hade jag ca 150 mil i sadeln fördelat på ca 25 mil/vecka i arbetspendling och några längre turer för att få vana vid längre distans.
Jämt tempo gör långfärden behagligare, cykla på lätta växlar, drick en mun vatten var 15 minut, rasta nå'ra minuter varje timma och ät då en munfull med kolhydrater. Du kommer att bli förvånad över att det går så bra att cykla så långt.
Själv kommer jag och en kompis att cykla från Mo i Rana till Strömsund i sommar det bör bli ca 80 mil och vi räknar med sju dagar.
Lycka till med cyklingen.

Treriksröset - Smygehuk

Kolla på STFs hemsida. Där borda fortfarande ligga dagbok från en tjej som cyklade genom hele Sverige i somras, mest mellan vandrarhem. Det var inte precis din rutt, hon tog Västkusten ner, men du kan läsa om psykisk och fysisk hälsa på en ensamresa som tjej.

Titta på lenken till PÅ TVÅ HJUL
Jocke cyklade från syd amerika till alaska så han kan nog komma med en del goda tips.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg