Handvård med vårtmedel

Testa att behandla händerna med nån riktigt bra kräm före och efter dina träningspass.
Ju fetare kräm dess bättre. -Det brukar vara effektivt med typ fotvårdssalva eller liknande.
Själv använder jag Aloe Vera -kräm med 98% Aloe, men den kan vara svår att hitta.

När du väl har fått flaps i alla fall ska du INTE använda lacknafta. -Det är ett giftigt lösningsmedel som inte är tänkt att användas på huden.
Testa istället att ta på en Munsårssalva eller Lanolinsalva. -Då läker det snabbt.

Rimliga hornlager. Blir hornlagret för tjockt så kommer med varmslitage flärpsen som ett brev på posten.
Mjukar man huden genom tvättning och med filning håller hornlagret på rimlig nivå, samt fettar in huden för ökad mjukhet brukar problem bli minimala. Detta gäller både på händer och fötter. Vetrinärmedicinska salvor typ ljuversalva brukar vara billigare än hudkrämer.

Men egentligen, är det så svårt att tejpa fingrarna INNAN du börjar mörscha på överhängande juggar? :)

Du vet väl vilka ställen det brukar vara problem på?

Nu klippte jag bort dom precis för det har läkt ganska bra, så jag tejpar direkt på ikväll. Sen om det är "rätt" det vet ja inte?

En liten varning för uttorkande salvor. (Typ munsårs-)
-Min klätterpolare hade fått en "flap" i handflatan som han vårdat med munsårssalva. När har sen klättrade igen fick han djupa sprickor i den nya huden där "flappen" hade suttit.
-Så riktigt djupt och oskönt ut... -Huden var väl lite väl uttorkad och osmidig kan jag tänka mig.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg