Handvård med vårtmedel

Fick tips av en kollega som har hållt på mycket med rod vilket också resulterade i rejält slitna händer och ibland sk. flappers (skin flikar som släpper) Han hade löst det genom att klippa bort skinnet som hängde löst och sen droppa vårtmedel i såret för att torka ut det snabbare och få det att läka snabbare.

Är det någon som har provat det här eller hört talas om det? Kan det gå?

Nej det nämnde han med, men det kan ju vara värt 5 sekunder av svidande för flera timmars klättrande.
Ja precis sån som t.ex. aco vårtmedel.

Och syra? Är det verkligen syra?

Jag vet inte vad som är bäst, va lite det jag ville försöka få svar på. Jag har problem med att huden går sönder ganska enkelt vid lite tuffare bouldring. Det resulterar i att ja kan klättra en gång i veckan bara för att mina händer är så pass trasiga.

Igår bouldra jag i 1½ timme, det resulterade i 4 flappers innan de första lederna på fingrarna (efter knogen) Så nu kan ja inte klättra mer, ska prova på fredag men ja tvivlar på att ja kommer kunna klättra länge.

Så frågan är om det e bättre att låta de torka så det bildar en torrhinna eller om man ska smörja in med något. Vad är repair och hur lång tid brukar det ta för dig innan det läker?

Är det på fingertopparna du får sår? Annars tror jag skinnhandskar med avklippta fingertoppar funkar bra. Gör att du slipper valkar och sår runt den innersta fingerleden..

Edit:
Vet en som använder det och är nöjd.
Sen.. valkar runt inre fingerleden är främst ett inomhusfenomen. Utomhus är det rätt ovanligt med grepp som är så stora att du kan greppa med hela fingrarna.

Nej fingertopparna klarar sig, det e mest vid bouldering ute när man kör riktigt länge som dom kan bli nötta men det är inget problem.
Skinnhandskar? Vågar man ens ha på sig det :) Det skulle alltså va några typ tunna biker handskar utan nitar...eller med nitar om man känner för det.

Nej ja har inte upplevt det här problemet utomhus vilket är lite frustrerande när man tänker på hur lång inomhus säsongen är.

Vill gärna få mer tips om någon har en dålig eller bra idé!

Varför inte tejpa fingrarna? Om fingertopparna klarar sig så kan du tejpa med sporttejp. Det är oerhört vanligt att man tejpar fingarar för att förhindra slitage på huden. Visst, man får byta tejp rätt ofta om det är vass klippa, men det borde vara betydligt bättre än flappers?

Ja absolut, det är bättre..Kanske är jag som är lite sen ibland bara och tejpar EFTER ja redan fått det =P

Ja tycker bara att ja får det så enkelt, självklart tejpar jag, men efter man fått flappers gör det så jävla ont. Får börja att lära känna mina fingrar bättre helt enkelt!

Men vårtmedel typ salicylsysa luckrar väl snarare upp huden, ska den torka är det väl snarare lacknafta eller nåt liknande man ska ha på. Men jag har inte provat det heller...

/Ulf

Jag upplever det som en invänjningsperiod för fingrarna, de första veckorna på vintern (Då jag ofta med tungt hjärta hänger tradracket på hyllan och ägnar mig åt inomhusbouldering i 4-5 månader för att det är roligare än fria vikter och för att ha kvar styrkan och rörelserna inför nästa säsong).

Brukar få rejäla flappers som släpper eller rivs av och blöder lite. De läker på några dagar, sen samma sak igen och igen och igen och igen och igen och kanske igen sen är fingrarna härdade och sega och håller fint hela bouldervintern.

Ah skönt att veta att man inte är ensam, då e det bara å tejpa och köra vidare med några dagar emellan. Tack för svaren! :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg