Handuk

Jaha då har man gort bort sig igen.

Innan fjällvandringen köpte jag en Everest liten lättviktshanduk. Den var totalt oandvändbar man bara smetar runt med fukten.
Så det bästa användings området är väl att göra om den till en jolly-rodger och leka pirat.
Eller har ni nåt bättre förslag?

Bruksanvisningen?

Tvättade du ur din nya duk före färden?
En vanlig köks duk av supersort, oftast orange eller gul fungerar utmärkt och kostar inte skjortan, om du bara tvättar ut den först....

Go tur

Johan K

Tvätta!

Om handduken är i samma material som Cascade Designs Pac Towl (helt vanlig viskos, samma som i gula Sugatex-trasor), så måste handduken tvättas ett ANTAL gånger innan den blir användbar.

Om man inte bråkar en smula med fibrerna före användning så "suger" den eftersom den inte suger. Det gäller ju även bomullsfrotté.

Släng med den varje gång du tvättar. Är den fortfarande dålig då så kan du ha den som piratflagga.

Linne

Jag har använt en gammaldags linnehandduk (diskhandduk). Liten och lätt, men räcker till att torka hela kroppen. Behagligare att torka sig med än med syntettrasor/handdukar och torkar snabbare än en frottéhandduk.

Hur många gånger...

... måste man tvätta dessa superdyra handdukar innan de går att använda ordentligt?

Jag köpte, för drygt ett år sedan motsv. Cascade Designs Pac Towl och har tvättat min 5-6 gånger och tycker fortfarande inte den gör annat än just smetar ut vattnet.

Om jag däremot doppar den i vattnet eller håller den under vattenkranen så suger den ju upp hur mycket vatten som helst. Nästan så man blir rädd att det skall ta slut!

Måste jag tvätta den 15-20 ggr eller blir de inte bättre än vad min är nu? I så fall är det rena rama sk...!?

Mvh!
// Niklas

Också bortgjord?

Jag har också köpt en dylik. Håller med dej, den känns lite som en yllefilt att torka sej med...

Men, troligtvis är det samma typ av viscose-textil som i de betydligt dyrare handdukarna.
Med den här grunkan följer inte med någon somhelst information eller uppgift om material och tvättråd.

Jag håller mej dessutom lite tvivlande till annat än "riktiga handdukar":
För att en handduk skall torka kroppen effektivt, så fordras en hög absorbtionsförmåga. Det verkar lite mysko med en produkt som absorberar effektivt, och samtidigt avdunstar snabbt...
Absorbtionen förutsätter rimligen att det kan bindas ordentligt med vatten MELLAN fibrerna i strukturen!
Att fibrernas absorbtion skulle minska när det är dags att torka ur handduken verkar inte logiskt, men naturligtvis en förutsättning om det skulle fungera!

Sannolikt är en vanlig frottehandduk i mörk kulör att föredra, då den torkar ur snabbare än en ljus.

Strmbrg,
[Ändrat av Strmbrg 2002-08-20 kl 11:02]

Anväd inte sköljmedel!

Jag har en Pac towel från tillverkarna av Therm-a-rest, den fungerar kanon redan från första gången, men vill man ha den riktigt mjuk o skön ska man tvätta den några gånger. Men ANVÄND INTE SKÖLJMEDEL det gjorde jag en gång då blev den värdelös. Att den ska torka snabbt stämmer inte så bra, men om man vrider ur den ordentligt så torkar den på en timme ungefär.

//Micke

Såna där handdukar blir man aldrig HELT torr av, det är sånt man får ta om vill ha nåt som inte är dyngsurt i en vecka efter att man har torkat sig. Den lilla fukt som blir kvar på huden lufttorkar bort på nån minut, även om man hinner kasta på sig kläder.

Skillnaden mellan syntet och naturfiber är väl att i syntet så absorberas fukten MELLAN fibrerna, men i naturfiber så tränger fukten in I fibrerna. Fukten mellan fibrerna får man bort genom att vrida ur handduken, men fukten I fibrerna får man inte bort lika lätt.

Viskos är inte syntet

Nej, en viskoshandduk blir ju aldrig lika trevlig som en i bomull. Jag tycker dock att min funkar helt tillfredsställande i fält.

Vad gäller paradoxen "suga upp mycket - torka snabbt" så är det väl helt enkelt så att viskos är lättare att vrida ur än bomull? Det beror förmodligen på att regenat-fibrerna inte låser lika mycket vätska i själva fibern pga homogenare struktur. Men viskos är ju ingen syntetfiber (det är en cellulosafiber), så en del hamnar ju i fibern.

Jag har ett underställ i viskos/syntet-blandning (Tierra Midweight), och det torkar inte lika snabbt som helsyntet, men betydligt snabbare än bomull. Jag tror att samma förhållande gäller handdukar.

PackTowl suger!

Tyvärr, jag blir i alla fall inte torr av PackTowl. Man bara smetar runt fukten som någon sa. Då kan man lika gärna ställa sig i snålblåsten och låta vindarna göra jobbet istället. På min nästa fjälltur blir det en gammal hederlig frottéhandduk...

//P.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg