handtag

Ett stort problem för mej på långfärd är ont och domningar i händer. Finns det inga schyssta handtag att köpa som förhindrar detta? Såg ett par på en Batavus som var liksom "vingar" som stack ut bakåt och avlastade handen. Vet ej om det inverkar menligt på växling och broms, då detta var en navväxlad hoj.

domningar

Beror på alla små skakningar som handen tar.
Dämpad cykel, mjukare handtag, - det fanns neoprenskumslang hos cykelhandlaran för några år sen, nu finns den hos slangfirmorna- lägre lufttryck, kör inte på ojämt underlag!
Praktiskt så har jag en tennisboll i snöre på styret och när jag kör långt så klämmer jag på den med vänster o höger hand omväxlande....jo jag har problemet mest när jag kör Mc och mer än 3 timmar i stöten. Snöret har jag limmat fast på tennisbollen. Givetvis balanserar jag även cykelhjulen efter riktningen.

Go tur

Johan K

[Ändrat av johankse 2001-11-12 kl 08:53]

Handskar

jag fick erfara detta också.
Ett tips jag fick var att byta till nya handskar med silikoninlägg i handflatan.
Dan

Sittställning m.m.

Hej!
Jag har också problem med domningar när jag kör långt men har märkt att de avtar mycket när man byter position på sadeln. Det är mycket viktigt att sadeln är alldeles rätt inställd när man skall vara ute länge, mycket hänger på det. T.ex. onödiga ryggsmärtor etc. Dessutom kan man skaffa ett s.k. toutingstyre av den modell som sitter på Crescent Abisko. Det går att beställa som reservdel från en cykelhandlare nära dig... Sedan förstås: cykelhandskar med inlägg. Om man trots detta fortfarande har problem med händerna kan man vira lite skumgummi runt styret. Fult men skönt för händerna.

Hittade HANDTAGEN i Tyskland. De heter Biogrip Race från Project Sporting Goods, Kempten 01 80561583. Måste ses och köpas. Jag köpte 2 par även om de är
ganska dyra. Fyller upp handen på ett ergonomiskt sätt med en refflad gummikonstruktion. Mycket bra tycker jag. Kolla på http://www.biogrip.at/
Stefan

Dämpade handskar

Ett alternativ vore kanske vibrationsdämpande handskar anpassade för industriellt bruk.

De kostar runt 6-700 kr.

/Per

touringstyre

s.k. touringstyren av den modell som sitter på Crescent Abisko gör att man kan variera greppet då och då. Detta i kombination med rätt sittställning och ev. handskar minskar risk för domning (för mig) /Magnus

sitställning

Hallå!
Känner mycket väl igen problemet med domningar. Handskar och styren är bra hjälpmedel men jag anser att även sittställningen inverkar mycket på handtrycket. Har numera gått över till att enbart köra räcer där problemet är om än större. Jag avhjälpte problemet så mycket det gick med hjälp av utprovning av en perfekt ram/sittställning (för mig personligen alltså). Vad jag menar då är att jag tänkte på att att få tyngdpunkten i sadeln (buk&rygg) och att vara så lätt som möjligt på styret. Det funkade bra för mig. Men hur som helst så gör det ont att cykla ibland. Kanske därför inte alla håller på,eller?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kristiankorn Tips på bekväma handtag och bar-ends? Långcykling 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg