Handskmaterial från PointNorth

Hejsan!

Tänkte sy ihop ett par handskar i höst, modell militär tumhandske. Jag kikade på http://www.pointnorth.co.uk/new/index2.htm för att kolla vilket material som var lämpligt. Det verkar som om det är 3-lagers G-Tex(BNG6) som gäller då de skall användas vid brädåkning. Bör man förstärka greppet på handsken med något (Kevlar, Cordura ??) eller kanske ha något annat material just där??
Hur funkar det här med tejpning av sömmarna? Det fanns en hel del olika tejper att välja på.
Hur funkar betalningen och frakten och sånt??

Jag vore tacksam om det fanns någon vänlig själ som kunde förbarma sig och svara på de frågor som jag har.
Tack så mycket !!
 
Tips

Alternativ till GoreTex är AX1 och AX6 som är snarlika men finns i fler färger. Jag har sytt en hel del av dess med bra resultat. Förstärkningar görs bäst med TXT1(Toughtec). Tejpa med TSB3, 3-layer seam sealing tape.
/Thomas J
 
Fick mina tygprover från PointNorth i Fredags. AX1 verkar vara ett himla tjockt tyg men väldigt rejält. Det skulle nog passa fint i greppet på handsken.
Hur gör man fina sömmar som går smärtfritt att tejpa?? I och med att AX1 är så tjockt kommer sömmarna mellan AX1 och AX6 att bli ganska så styva. Går det fint att tejpa i allafall med ett fullgott resultat??
 
Tejpning

Att tejpa handskar är aldrig lätt. Framförallt tummen brukar vara ett elende att få riktigt bra. 3-lagers tejpen från Point North är dock lite elastisk vilket underlättar. Det viktigaste att tänka på är att du klipper ner sömsmånen till ett minimum. Ca 2-3 mm brukar bli bra. Detta för att få så lite extra tyg som möjligt som är ivägen. Vänd hansken ut och in och försök att trä den över något tillräckligt stabilt som mothåll när du skall tejpa. Strykjärnet bör vara ganska varmt, men prova dig fram på en bit spilltyg så att det inte är för varmt.
Lycka till, och berätta gärna hur det går.
/Thomas J
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg