Jag har samma modell. Jag har använt dem en hel del, inte minst vid gång med stavar. De har dessutom ofrivilligt legat fritt ute i naturen i duggregn och fuktigt väder i två dygn (tappade och återfunna). Och dessutom varit genomblöta efter en överraskande störtskur.
Jag var inledningsvis orolig för hållbarheten men jag är förvånad över hur pass slitstarka mitt par trots allt har varit och fortfarande är. De har fungerat som förväntat, helt utan anmärkning.
Jag har smörjt in dem ett flertal gånger, framför allt innan jag använde dem första gången. Jag har enbart använt rikligt med Hestras läder-balsam. Det tar en bra stund att arbeta in detta läder-balsam i handskarna, men underlättas om man som sig bör har handskarna på sig när man arbetar in det, och det tar väldigt lång tid innan de inte längre klibbar. Men det är det värt.
Att kalla dessa handskar ”work-gloves” (arbetshandskar) är en smula vilseledande, i synnerhet som Hestra tidigare hade en motsvarande modell av handske i eget namn. Men då kallades den ”driver” (förare) eller något liknande och var en s.k. bil-handske.
/Birger