Handskar

Måste kolla lite vad ni använder,själv har jag div neopren hanskar med ett par diskhanskar under och är oftast kall om händerna,gillar inte poggisar och jag har inte hittat några som jag får ner mina händer med nämda hanskar i

Låter som att det kan bli trångt. Om handskarna klämmer åt så blir det kallt, oavsett hur tjocka hanskarna är. Satsa på ett par neopren som inte klämmer. Inte så stora så att vattnet kan forsa ut och in, men dom får absolut inte strypa blodflödet. Hiko och Langer har hyffsade paddelhandskar, men alla neoprenhadskar har begränsad hållbarhet. Seglarhandskar håller bättre, men kan vara kallare.

På vintern kör jag med de tunnaste neoprenhandskarna jag hittar och/eller tunna pogies utan foder. Gärna flera par handskar så att jag kan byta vid paus. Neopren fungerar bra i vått eller torrt men mindre bra som blöta i vind, dvs då vattnet börjar avdunsta blir neprenhandskarna kalla. Pogies med lurv blir kalla som blöta, men tunna blöta neoprenhandskar fungerar bra kombinerat med pogies av vattentätt tyg som inte suger i sig vatten. Tjocka neoprenhandskar blir marginellt varmare men rejält klumpigare. Ogillar man pogies kan det kanske fungera med tunna men stora diskhandskar över neoprenhandskarna.

Ja inte brukar jag frysa men just händerna vid paddling på vinter är ett problem för mig
Av dom hanskar jag provat så är 3fingers vantar varmas men helt värdelösa när man ska fippla med något

Vintertid 1,5 mm neopren fingerhandskar och 3mm neo poogisar. Jag föredrar så tunna handskar som möjligt då jag "tappar kännslan" annars.

Some tips

Neoprene works best when there is a layer of water in between and heats up, forget the idea they will keep you dry and warm, you will be wet and warm, just like a norwegian surfer in the sea in January.

Pogies are best in my experience, and as Leif suggests 1,5mm neoprene gloves are good when extra cold and risk of having to swim which means pogies alone are not ideal.

But don't forget what jacket / drysuit your wearing matters too, if your forearms are cold, or the latex is too tight, cold fingers is the result. A normal outdoor jacket that isn't designed for kayaking wont be all that great either, as water will get in the sleeves and you'll be wet and cold with no thermal value basically.

And if you do get cold fingers, stick them under your armpits when you need too for a short while, or inside your lifejacket or your partners ;-)

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg