langby; sa:
Ett par tunna underställshansdkar, ett par i windstopperfleece eller mjukskal samt ett par överdragsvantar i GTX så klarar man i princip allt en sommarvandring kan uppbringa. Bara att kombinera efter tycke och smak. Man klarar flera temperaturer, regn, vind och mygg utan problem. Överdragsvantarna kan ju vara i Paclite om man inte har tänkt använda händerna så mycket.
Shit, det där är mer avancerat än jag behöver på vintern...
På sommaren har jag kört med ett par tunna fingervantar (Extremities Thinny gloves, tills jag upptäckte att H&M har nästan lika bra för 29 kr...), och ibland (på turer in i glaciärområden samt sent/tidigt på säsongen), kompletterat med billigast möjliga skalvantar, ett par Marmot Shell Mitt (300 spänn). Med denna kombo, alt enbart H%M-vantarna, har jag gått många, många mil. I sol, regn, snö, sursnö, dimma, på snö, i vatten, etc. Enda jag inte gjort är väl klättrat i den, då kanske jag skulle tänka annorlunda.
En viktig skillnad mot vintern är att handskarna är relativt lätta att torka, vilket jag tycker gör skalvantarna mindre viktiga. Man står ut nåt dygn med våta fingervantar, och skulle man tycka det är kallt så stoppar man händerna i regnjackans fickor.
Kollar man t ex Haglöfs, så går underställsvantar på 200:-, softshellhandskar på ca 400:-, och skalvantar på som billigast 600, ända vägen upp till tusenlappen. Så mycket pengar har jag inte ens lagt på regnstället.