handledsproblem

Har sedan tidigare en "överrörlig" handled som "kniksar" när jag vickar den. detta har efter klättringen börjat orsaka värk. var o bouldrade på karbin när det plötsligt snärtade till under ett move som om en tunn sträng gick av i handleden. efter det började det göra ont, först bara när jag ålade tryck i 90 graders vinkel och nu även när jag kramar näven så hårt jag kan uppkommer en paralyserande smärta.

tacksam för era synpunkter och gärna också tips om bra naprapat/kiroprakotor i sthlms-området med erfarenhet om klättringsskador.

KAN ju vara en partiell ruptur eller bara nåt som hoppade till i handleden. Kan ju i värsta fall vara en full ruptur, men försök kolla detta med en ortoped.

Är det en partiell ruptur är det ju inte hela världen men blir mycket bättre av specifik rehabträning. Sjukgymnaster kan ju sånt. Jag har hittat en i Södertälje som dessutom klättrar. Men det kanske ligger avigt till, och är det fel kommun blir det också lite problem.

(Nu kommer jag igång igen på detta gamla fina ämne...)
Gå till en IDROTTssjukgymnast. De har ofta sett det mesta i idrottsväg, eller begriper det ändå. Vanliga sjukgymnaster har andra specialiteer. Gå nu eller inom kort snarare än senare. Det brukar finnas rimliga tider... Man behöver numera ingen remiss.

Gå till en IDROTTssjukgymnast innan du förvärrar dig, innan du minskar chansen till god läkning, och gör de tråkiga övningarna disciplinerat för att minska risken för irreversibla skador och/eller omöjliggörandet av vissa aktiviteter...

Håller med!
Det sämsta är om man går till en sömnig allmänläkare som ordinerar vila (för då kan ju inget hända). Det kan ofta innebära att skadan permanentas och att man får följdproblem.

tack

tjabba ni! tack för era råd, det låter vettigt. skumma var att igår när det var som värst, så doppade jag underarmen ända ner till armbågen i varmt vatten - och vips! så försvann alla symptom. skumt eller vadå? kanske bör söka mig till idrottssjukgymnast i alla fall??

Re: tack

Anatol; sa:
kanske bör söka mig till idrottssjukgymnast i alla fall??
Ja! Prata med en sån, de begriper sannolikt vad det kan handla om. Om de eller någon annan kan hjälpa dig. Och på vilket sätt du bör träna, eller inte bör träna, för att det inte skall hända igen.

(Jmf gärna elitidrott; många kraschade karriärer till följd av skador. Trots att den riktigt långa vägen till elitläget har sållat bort "klenisar" och byggt upp styrka&uthållighet. Många av oss glada amatörer går direkt från badmintonplanen till nyfunnen boulderglädje utan riktig vila eller gott näringsintag, samt utan att fatta huruvida vår kropp är rustad för de nya fräcka rörelserna.)

hmm, jaa det är betänkligt. det tar ju lång tid att bygga upp en uthållighet och styrka i lederna för att möta de påfrestningar som vi utsätter oss för i klättringen, på ett sätt som kroppen omöjligt kan få på annat sätt. detta särskilt när man som du säger tycker det är kul, och kanske ännu mer när man så gärna vill bli duktig - snabbt.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg