Ämnet verkar glida en gnutta från handleden ut i sjön, men jag brukar ju själv vara duktig på detta så jag skall väl inte kasta sten i glashuset. När ni ändå är på "G" och filurar om vingar, så kan ni ju fnula på vart kraftriktning och förmåga att stötta kajaken tar vägen då paddeln lämnar skrovsidan och lägger i väg ut i sjotahejti?
Sedan såg jag lite bra benteknikövningar som kan vara till nytta;-)
http://www.youtube.com/watch?v=YARnZz7JO7Q
Vet inte riktigt vad syftet med ditt inlägg är, men jag kan ju ana, då jag har sett kommentarerna tidigare.
Kraften är riktad bakåt, och inte snett åt sidan som somliga vingbelackare vill låta påskina. Kraftkomponenten åt sidan är försumbar jämfört med den bakåt, alltså framdrivande. Annars skulle inte 100% av racing på slätvatten och surfskipaddlarna använda vingar.
Det går alldeles utmärkt att stötta med paddeln 6-7 dm på sidan av kajaken. Var har du bladet på din Vituddenpaddel när du stöttar? Alldeles intill skrovsidan? Knappast. Att kunna stötta med en motions- eller racingkajak är viktigt, och går allldeles utmärkt. Att insinuera att det är svårt är nog på väg ut i sjotahejti i sin felaktighet. Bättre än plattpaddel? Knappast, men inte sämre.
Jag tycker dessa debatter om den ena eller andra paddelns överlägsenhet, och den andres värdelöshet är fullkomligt meningslösa, och gagnar endast gnabb på nätet. En vingpaddel är bra i vissa sammanhang, framför allt vid "snabbast rakt fram paddling". Styrtag, rollar m.m. som kanske gagnar roderlösa kajaktyper bäst görs nog bättre med platt eller grönlandspaddlar som är mer riktningsneutrala. Andra väljer paddlar efter trivsel eller vad man är mest komfortabel med. Alla paddlar har sina nischer där de är överlägsna, eller då ägarna trivs bäst med just den typen. Annars skulle de sämre paddeltyperna ganska snabbt försvinna.