Lite svårt att förklara men det uppstår lätt både en vinkling/belastning i leden vid hög paddelföring.
De flesta får inte problem men trådskaparen har symptomen iaf.
Klart att man kan tycka smal europaddel/grönlandspaddel inte är optimalt för motionspaddling men om en paddlare med carpaltunnelsyndrom fortsätter i samma banor är risken för operation stor,kanske inte så önskvärt mitt i sommaren.
Måste nog säga emot, kalla mig gärna envis och obetingat.
Det handlar om att lära sig paddla rätt och skadefritt. Öppnar man handen vid påskjut, och håller löst, kan man hålla handleden helt rak. Både vid låg och hög paddelföring. Bladvinkeln påverkar mest isättningen och är inte primärt ett problem, men om man medvetet eller omedvetet kompenserar för en icke optimal vinkel, kan man lätt spänna fattningen, och vrider därmed handleden.
Ett annat område att tänka på, upptaget. Om man drar paddel
N väldigt långt bak innan upptag, är det också lätt att vinkla handleden. Tag gärna upp paddeln ungefär vid höften, längre tag än så ger inte mycket extra fart framåt, och kan dessutom få kajaken att guppa upp och ner. Draghanden greppar ju dessutom hårdare om skaftet, och en vinkling där får större oönskad effekt. Hög paddelföring, låt paddeln välja väg själv, d.v.s. Utåt ungefär i vinkel med svallet, ger i alla fall mig en rätt avslappnad paddelföring m.a.p. Handlederna.
Vår olika syn på paddlingsteknik kan ju bero på att målet är olika, eller hur?
(Ett litet netikettsråd: om man citerar, editerar man inte i någon annans text.)