handla rygga för andras pengar

Extrem Expedition är ju en helt annan typ av säck. Den saknar utöver sidofickorna öppning nedtill och en av lockfickorna. Jag vill gärna kunna öppna en så stor ryggsäck från flera håll, men visst förstår jag att ni trånar.

Re: Re: Jamjamjam...

niben; sa:
Jag gillar iof Atlas men 1,2 kg mer i vikt .... då får man ju med sig sovsäcken "gratis" så att säga.

Men då räknar du väl med sidfickorna?
Atlas går ju att saxtrimma precis som Vulcan (det finns forumdiskussion om detta) , och kan man få den att väga bara 200 g mer än Extrem - med botteningång, olivgrön färg och grövre väv. Men sånt är ju smaksaker - Extrem verkar som sagt vara ett suveränt köp.
Dessutom har den ju ett nyare bärsystem varst främsta förbättring verkar vara ryggventilationen - en brist hos Cyclops-systemet.

Extrem vs Atlas

Hej på er,
Jag har haft kontakt med Berghaus då jag tyckte deras
Extrem Expedition skulle vara ett bra alternativ till
Atlas. Jag har fått svar med specar för båda säckarna.
Vill inte ta plats här med all info, men den som vill
får gärna skicka ett mail så ska jag vidarbefordra vad
jag fick från Berghaus. Helt kort kan jag säga att
Extrem Exp har inte förstärkt avbärarbälte som Atlas
har. Dessutom har man gjort avkall på slitstyrka för
att få ner vikten. Extrem Exp är konstruerad fär klättrare. Själv kommer jag att köpa en Atlas efter att ha provat en som jag lånat av en granne.

Mvh / Bertil

Maua; sa:
Hur kommer det sig att jag aldrig hör något om karrimor här på sidan? Är det ett bra märke eller har jag blivit lurad!!! Köpte den på udens sport i göteborg.
Jag har en Karrimor Jaguar som är väldigt bra. Precis som vad folk säger om Atlas/Vulcan vägrar den slitas eller ens bli smutsig vad jag än gör med den.

Sök både i forumen och recensionerna. Där finns det en hel del. Sammanfattningen lyder
+ billig
+ stryktålig
- tung
- många remmar

Maua; sa:
Hur kommer det sig att jag aldrig hör något om karrimor här på sidan? Är det ett bra märke eller har jag blivit lurad!!!

Det är väl helt enkelt så att Karrimor har försvunnit ur gemene mans medvetande sedan Naturkompaniet slutade med dem. De är ju inte direkt lätta att få tag på.

Berghaus har levt kvar i Sverige trots lika katastrofal representation tack vare Vulcans rykte och tack vare alla som haft den i Amfibiekåren.

Nordesjo; sa:
Det är väl helt enkelt så att Karrimor har försvunnit ur gemene mans medvetande sedan Naturkompaniet slutade med dem. De är ju inte direkt lätta att få tag på.

Berghaus har levt kvar i Sverige trots lika katastrofal representation tack vare Vulcans rykte och tack vare alla som haft den i Amfibiekåren.

Precis! Sorgligt att vissa märken har haft så svårt med distributionen. Även Vaude är ett märke som kommit i skymundan (dålig marknadsföring?).

Jfr tex med TNF som tack vare sitt goda namn (kläder, sovsäckar och inte minst tält) även ett tag lyckades få någon slags "försäljningsboom" på ryggsäckar. Kanske berodde mest på att Naturkompaniet promotade dessa intensivt ett tag (högre avans?). Personligen förstod jag aldrig varför *någon* skulle vilja köpa en TNF rygga.....av de "stora" friluftsprylstillverkarna anser jag att de har de sämsta ryggorna.

/mats

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ekorre Finns det någon större Fjällräven-rygga i #630-färgen? Transportera 19
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
danielm71 Rygga Transportera 6
DoktorGlas Identifiering gammal rygga Transportera 0
Lico Weekend rygga? Transportera 8
jonas72 ny rygga 50-60 liter Transportera 7
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
Baslägerliv Lätt rygga Transportera 17
Fettotvandrar Tankar om rygga för en ny vandrare Transportera 14
brillone Nikkaluokta - Saltoluokta rygga Transportera 2
BadCash Att packa en rygga Transportera 5
oddput Lågprisutrustning: Biltemas 65 L "Hikerryggsäck", Rygga eller reservdelslager? Transportera 13
akta Rygga ca 35 liter med många fickor? Transportera 9
utemänniska 70 liters rygga för tjejer? Transportera 1
ctve8n Ny rygga 70 liter Transportera 18
hallonraden rygga Transportera 5
kakapo Erfarenheter av Snigel design-rygga? Transportera 3
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
Haddock Volym på arméns Haglöfs-rygga? Transportera 17
Martin Fjäderlätt En bra rygga är allt man behöver. Transportera 11
bushmaster84 rygga Transportera 7
aiken rygga för lätt vandring? Transportera 30
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
sverastian fin rygga med 40% rabatt Transportera 0
lars11 picknick-rygga? Transportera 2
Carl_Z Stor rygga Transportera 12
peringen Rätt rygga på Thailandluffen Transportera 4
rygga som funkar på flyg/tågluff/kånka på? Transportera 6
snurpen BRA 35-45L RYGGA? Transportera 4
Berjan Rygga för dagsturer! Transportera 9
ERI Alltid svintung rygga! Transportera 5
modan Rygga för dagsturer Transportera 4
T N F rygga Transportera 3
Haglöfs Rygga ! Transportera 5
Viken "hydration-rygga" ska man välja ? Transportera 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg