Handla på nätet från USA

köpa från usa...

...gör jag som så...jag mailar en säljare på tradera...ber henne shoppa lite...och lägga ut på tradera...och visst...det gör hon...om hon tar moms o så har jag ingen aning om...men hon får pengar och jag får leatherman *ler stort*...men hon är nog ingen hejare på var man ska få tag på saker...utan det får man nog söka upp...men på tradera (sån där auktionssida) så är det enkelt att handla..
lycka till och kram från ninapenda till dem som vill

Re: Friluftsutrustning från USA

Martin Gidlund; sa:
Hej!

Beställer ganska mycket från USA.

Lite tullsatser som jag fått genom mail med tullen (att hitta rätt tariffavgift är inte alltid så lätt med deras invecklade klacificeringssystem):

Kläder, tält och upblåsbara liggunderlag: 12%
Kök (t.ex. MSR), ryggsäck: 2,7%
Sovsäck, GPS: 3,7%
Handskar: 7,6%

Om vi kallar priset för varan för X kr (det pris du ser på skärmen), så blir ditt slutgiltiga pris:

(X + frakt)*tullsatsen*1,25*dollarkursen (momsen) + 100 kr (postens alt. frakbolagets avgift för att de tullar varan).

Tex.
Du hittar en dunjacka för $225. Frakt $30. Totalt $255
Jacka = kläder = tullsats 12%
Dollarkurs 6,94

255*1,12*1,25*6,94 + 100 kr = 2578 Kr.

Jag har ibland "sluppit igenom" tullen och då blir det
ju genast billigare...

Mina (och andras) erfarenheter är att det är lättast att "slippa igenom" tullen om man skickar via USPS (USA:s post). De privata fraktbolagen som t.ex. UPS verkar vara mera noggranna.

Jag betalar alltid med VISA-kort. det finns numera E-kort (iaf. på föreningssparbanken) om man inte vill lämna ut sitt VISA-kortnummer.

Med dagens låga dollarkurs så lönar det sig dock att handla från USA även om man förtullar sitt gods.

Som exempel kan jag nämna webbsidan: http://www.moontrail.com

Om du beställer Primus Omnifuel därifrån och förtullar det kommer det att kosta:

$109 + $30 pris + frakt = $139
tull: 2,7% (se lista ovan)
moms: 25%
dollarkurs: 6,96
avgift:100 kr

139*1,027'1,25*6,96 + 100 = 1345 kr.
Billigast i Sverige http://www.addnature.com 1400 kr (frakt ingår). Då talar vi alltså om ett svenskt kök som skickats två!!! gånger över atlanten. Fundera på det.

Slutligen kan jag bara nämna att jag "sluppit igenom" tullen fler gånger än jag blivit förtullad. Våga chansa. Du har absolut inget att förlora när dollarkursen är så låg som den är just nu!

Slutligen igen: Strafftullarna (på t.ex. tält) är numera borttagna!

/Martin

[Ändrat av Martin Gidlund 2005-03-11 kl 23:43]

Fråga ang. momsen. Om man åker till usa och handlar läggs det då på moms också?? Eller är det p.g.a att man skickar det till sverige som 25% moms tillkommer.

Re: Re: Friluftsutrustning från USA

Trötter; sa:
Fråga ang. momsen. Om man åker till usa och handlar läggs det då på moms också?? Eller är det p.g.a att man skickar det till sverige som 25% moms tillkommer.

Formellt tas det moms även om du fysiskt åker till USA och handlar och tar med varan hem. Men praktiskt måste tullen då göra det troligt att du verkligen har handlat varan i utanför EU. Kommer du hem med en bil så får du betala moms, kan du bära varan och inte har den packad i oöppnad orginalkartong så behöver du inte betala moms.

Re: Re: Re: Friluftsutrustning från USA

KLAGER; sa:
Trötter; sa:

Formellt tas det moms även om du fysiskt åker till USA och handlar och tar med varan hem. Men praktiskt måste tullen då göra det troligt att du verkligen har handlat varan i utanför EU. Kommer du hem med en bil så får du betala moms, kan du bära varan och inte har den packad i oöppnad orginalkartong så behöver du inte betala moms.

Så det där med att ta upp grejorna och använda dem innan man kommer hem till Svea är bara båg?

Re: köpa från usa...

ninapenda; sa:
...gör jag som så...jag mailar en säljare på tradera...ber henne shoppa lite...och lägga ut på tradera...och visst...det gör hon...om hon tar moms o så har jag ingen aning om...men hon får pengar och jag får leatherman *ler stort*...men hon är nog ingen hejare på var man ska få tag på saker...utan det får man nog söka upp...men på tradera (sån där auktionssida) så är det enkelt att handla..

Det där lät intressant. Förklara för en fåkunnig hur det går till. Mailar jag Tradera och ber dem köpa t ex en Arcteryx Bora 95 från http://www.mec.ca eller någon annan leverantör? Och så tar de hem den och jag kan köpa den av Tradera? Utan stora påslag?

Jörgen

Re: Re: köpa från usa...

NUI; sa:
ninapenda; sa:

Det där lät intressant. Förklara för en fåkunnig hur det går till. Mailar jag Tradera och ber dem köpa t ex en Arcteryx Bora 95 från http://www.mec.ca eller någon annan leverantör? Och så tar de hem den och jag kan köpa den av Tradera? Utan stora påslag?

Jörgen

Jag förstâr inte hur nâgot kan krânglas till sâ otroligt.
Vad du än köper frân en säljare utanför EU skall tullas och momsas vid införsel till Sverige.
Kan det bli enklare?
TNT, DHL, UPS och de andra fraktfirmorna fixar detta ât dig. Du fâr ett samtal frân fraktfirman med frâgan hur du vill betala det, lätt som en plätt.
Annas svammel om Traderasäljare förstod jag inte mycket av, samma regler gäller oavsett vem som importerar varan.
Kan inte Utsidan lägga upp en stor väl synlig länk till tullen pâ förstasidan?

Re: Re: Re: Friluftsutrustning från USA

KLAGER; sa:

Det är väl också så att det finns en begränsning beroende på varans värde. Köper du ett par brallor när du är i USA får du betala den amerikanska momsen i affären. När du kommer hem till Sverige behöver du inte visa upp brallorna i tullen och betala svensk moms för dem.

Köper du 10 par brallor tror jag saken kommer i ett annat läge och du måste nog betala både tull och moms.
I det fallet kan du dock få tillbaka en del av den amerikanska momsen när du lömnar landet.

äsch...maila mig...

vad du söker för prylar...så kollar jag med henne vad priset blir...
min mailadress är ninapenda@spray.se
eller f68ah65b@hotmail.com
...mina inköpta leatherman blev iallfall bra mycket billigare än att köpa i Sverige...och likaså billigare än att köpa från K-Marts hemsida...
antingen gick hon och shoppade på rea...eller också fuskade hon med moms och tull?? men med tanke på hur mycket hon säljer har jag svårt att tro det sista...jag tycker bara att det är bra att ha en person som kan kolla upp priser på plats och känner till landet...förmodligen kan de få bättre priser då också än vad jag hittar på nätet...
hälsar ninapenda
för övrigt kan man alltid kolla på http://www.blocket.se eller http://www.tradera.com och söka på kategorier..tex camping...och få upp allt möjligt begagnat som folk vill bli av med...men även nya saker...ibland kan man fynda tex 10 militärsovsäckar...eller 20 tyska hjälmar från andra världskriget :)...eller nåt annat skumt...förmodligen hittar man inte det senaste och nyaste...men kul prylar kan man alltid hitta...

Re: äsch...maila mig...

ninapenda; sa:
vad du söker för prylar...så kollar jag med henne vad priset blir...
min mailadress är ninapenda@spray.se
eller f68ah65b@hotmail.com
...mina inköpta leatherman blev iallfall bra mycket billigare än att köpa i Sverige...och likaså billigare än att köpa från K-Marts hemsida...
antingen gick hon och shoppade på rea...eller också fuskade hon med moms och tull?? men med tanke på hur mycket hon säljer har jag svårt att tro det sista...jag tycker bara att det är bra att ha en person som kan kolla upp priser på plats och känner till landet...förmodligen kan de få bättre priser då också än vad jag hittar på nätet...
hälsar ninapenda
för övrigt kan man alltid kolla på http://www.blocket.se eller http://www.tradera.com och söka på kategorier..tex camping...och få upp allt möjligt begagnat som folk vill bli av med...men även nya saker...ibland kan man fynda tex 10 militärsovsäckar...eller 20 tyska hjälmar från andra världskriget :)...eller nåt annat skumt...förmodligen hittar man inte det senaste och nyaste...men kul prylar kan man alltid hitta...

De här "privatpersonerna" som säljer vi auktions siter granskas nu av skaffemyndigheten:

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=711213

oups!

där ser man...
vissa av dem...kan jag gott tänka mig vissa som är de som skattemyndigheterna granskar...men just denna tror jag är ok...kvinnan bor i usa...gift med en amerikan och amerikansk medborgare och säljer...så just hon kanske inte omfattas direkt av svenska skattemyndigheternas kontroll i detta fall...men men...man kan dock inte veta...så jag ska kolla upp det lite närmre...tusen tack för länken:)
må gott! hälsar ninapenda

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nyman Handla inte på naturkompaniet vid sturegatan i stockholm!!!!! Kläder 9
Nordstjärnan Handla kläder i Italien? Kläder 2
PerHenrik Handla från USA Kläder 3
holmis_bigfoot.com Handla från Utlandet? Kläder 0
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
Brune Vita prickar på jacka efter tvätt Kläder 4
Småtärna Laga/limma fåll på Goretexjacka (Arcteryx)? Kläder 17
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg