Handhållen GPS med sjökort vid segling

Ett exempel

Torbjörn Klockare; sa:
Därför tror jag att en handhållen kartplotter bör uppfylla mina önskemål, men frågan är bara om den lilla displayen räcker till.
Ja vi som har dem verkar vara överens om att den räcker till för det du beskriver att du vill göra. Därutöver är det individuellt då någon dessutom anser sig få tillräcklig överblick för att köra med enbart handhållen GPS på okända vatten.

Här är en skärmbild som visar ungefär hur det kan se ut: http://hem.bredband.net/pelrin/Temp/BC.bmp
Observera att här visas sjökortet utan de datafält man normalt sett också vill ha med när man navigerar.
 
Smaragd-GPS

Min fru och jag hyrde en gång (före GPS) en Smaragd under 5 veckor på västkusten och seglade upp till Norge och sedan tillbaka mot KOsteröarna. Full spinnakerläns åter i 7-8 s/m vind. Vi kom bara 500 meter fel efter fyra timmar på kompass. Sen ville jag styra in i kanalen mellan Nord- och Sydkoster. Den glipa jag styrde in i såg ut som den rätta vägen in på kortet. Men det var fel, jag var för långt norrut och höll på att spinnakerlänsa full rulle rakt in i en vik. Som tur var gick det ännu att ta sig mellan skären söderöver och byta spår.

Jag tar upp den situationen därför att den såväl illustrerar behovet dels av att hinna se översikten, dels grynnorna. GPSen bör således rita om snabbt. Är det en färgskärm ska den vara mycket bra för att synas i fullt solsken, monokromt är förstahandsval ännu (bra färg kräver yttre strömförsörjning och de apparaterna blir mycket dyra). Färgskärmen på en handhållen kan vara svårare att se men lättare att tolka detaljerna på, det handlar mycket om hur snabbt man kan titta på GPsen för att ha koll på läget.


Det måste också finnas en bra plats att lägga den ifrån sig så att den behåller fixen. Hemgjort hölster på rorkulten?

Problemet är naturligtvis att sätter du en fast GPS som du ska se på båda bogarna sittande i lovart så måste den långt fram i nivå med ruffluckan (och dessutom helst vridas mellan bogarna) ( tex garmin 176). Och på det avståndet ser du inte detaljerna tillräckligt bra så jag håller med om att en handhållen är att föredra. Med den kan du också vinkla bort reflexer.

Det är just så jag använder min NAV6000 vars skärm är större än på en ordinär Palm. Men den är nog inte aktuell, så min enda övriga synpunkt är att se till att välja en GPS som fungerar bra med sin inbyggda antenn, vilket uppenbarligen inte alla Garmin gör (se annan tråd om garmin 176). Hela vitsen går förlorad om du måste använda extern antenn för att få hygglig noggrannhet.

Jonas
[Ändrat av jonasolof 2003-11-12 kl 16:12]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
Ahlstedt Handhållen GPS för havssegling Navigering 29
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
HMR Är mobiltelefon bättre än riktig handhållen GPS? Navigering 69
Storfiskar`n Enkel och tydlig handhållen GPS Navigering 3
brkn Handhållen GPS från USA?? Navigering 7
Cyklisten88 Hjälpa mig välja handhållen friluftsGPS Navigering 2
jonasolof Raymarine RC400 handhållen färgplotter Navigering 0
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 142
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3

Liknande trådar