Handduk

Re: Re: Lifeventure!

Läraren; sa:
seglartjej; sa:
Lifeventure (www.lifeventure.co.uk) har handdukar och den serien som heter Soft fibre trek towel är suverän. Jag har en pytteliten och så deras Giant-modell som är 90*140 och hopvikt blit den inte större än uppskattningsvis 10*18*3 cm. Den suger bra, känns skön, håller bra i tvätten, blir inte solkig, håller formen. Jag kan bara ge den högsta betyg. Möjligen är de lite dyra - jag köpte den minsta och den största och betalade totalt 500 kr.

Linda

Tjena Linda!
Beställde du från Storbrittannien eller var köpte du din handduk?
Undrar lite över vikten. Är de lika lätta som Packtowl eller det kanske inte säger så mycket. Vet du vad din väger?
Tycker du att den torkar snabbt?

Christer

Jag vägde just den stora och den väger knappt 300 gram med fodralet, sen måste jag erkänna att den var lite större än vad jag trodde - just nu är den 18*12*5 cm och då är den lite halvslarvigt vikt så där som det blir när träningsprylarna snabbt ska ner i väskan på morgonen. Den lilla har jag inte vägt men den är 9*14*2 cm med fodral. Angående torktid så torkar den väldigt snabbt, mycket snabbare än PacTowel, tunna bomullshanddukar, och wettex. Sen suger den riktigt bra även när den är blöt men urvriden och det är ju trots allt viktigt.

Jag köpte mina via en komis som bor i Wales men det finns ju internetbutiker där som man kan beställa från. Jag försökte förresten maila lifeventure och höra om de hade återförsäljare i Sverige men fick aldrig fram mina mail. Jag skulle vilja ha några handdukar till att ge bort som presenter och har funderat på att höra med några av outdoorbutikerna i Göteborg om de kan ta hem.

/Linda
 
Re: Re: Re: Lifeventure!

seglartjej; sa:
Läraren; sa:
seglartjej; sa:
Lifeventure (www.lifeventure.co.uk) har handdukar och den serien som heter Soft fibre trek towel är suverän. Jag har en pytteliten och så deras Giant-modell som är 90*140 och hopvikt blit den inte större än uppskattningsvis 10*18*3 cm. Den suger bra, känns skön, håller bra i tvätten, blir inte solkig, håller formen. Jag kan bara ge den högsta betyg. Möjligen är de lite dyra - jag köpte den minsta och den största och betalade totalt 500 kr.

Jag vägde just den stora och den väger knappt 300 gram med fodralet, sen måste jag erkänna att den var lite större än vad jag trodde - just nu är den 18*12*5 cm och då är den lite halvslarvigt vikt så där som det blir när träningsprylarna snabbt ska ner i väskan på morgonen. Den lilla har jag inte vägt men den är 9*14*2 cm med fodral. Angående torktid så torkar den väldigt snabbt, mycket snabbare än PacTowel, tunna bomullshanddukar, och wettex. Sen suger den riktigt bra även när den är blöt men urvriden och det är ju trots allt viktigt.

Jag köpte mina via en komis som bor i Wales men det finns ju internetbutiker där som man kan beställa från. Jag försökte förresten maila lifeventure och höra om de hade återförsäljare i Sverige men fick aldrig fram mina mail. Jag skulle vilja ha några handdukar till att ge bort som presenter och har funderat på att höra med några av outdoorbutikerna i Göteborg om de kan ta hem.

/Linda

Tjena Linda!
Kul att det är någon som kommer med lite matnyttiga svar och sparar tyckandet.

Vore kul att få veta om du hittar någon svensk återförsäljare. Kan du skriva om det här då?

Du verkar gilla din modell eftersom du har den på träningen. Tycker du att fodralet har någon verklig nytta?

Har du haft med dig den på någon fjällvandring? Då kanske den är lite lyxigt stor. Tror du materialet skulle repa upp sig om man tog och delade en sån Giant-modell som du har i två delar?
Såg inga priser när jag var inne och kikade på Lifeadventure´s sida, men ska kika igen.

Tack för din information!
Christer
 
EN MIRAKEL-HANDDUK

Hej!

Har under ett par somrar använt en liknande handduk som jag köpt via Cykelfrämjandet:
http://www.cykelframjandet.se/handla mjukt.htm

Den är inte så stor, men torkar snabbt och urvriden går den att återanvända i blött skick. Tar väldigt liten plats. Kostar 125 kr (medlemsrabatt 20 %).

Om någon är intresserad kan jag mäta och väga den (har den blå, ser att den numer är ljusgrön, men förutsätter att måtten inte ändrats).

/Eva
 
Re: Re: Re: Re: Lifeventure!

Läraren; sa:
Vore kul att få veta om du hittar någon svensk återförsäljare. Kan du skriva om det här då?

Du verkar gilla din modell eftersom du har den på träningen. Tycker du att fodralet har någon verklig nytta?

Har du haft med dig den på någon fjällvandring? Då kanske den är lite lyxigt stor. Tror du materialet skulle repa upp sig om man tog och delade en sån Giant-modell som du har i två delar?
Såg inga priser när jag var inne och kikade på Lifeadventure´s sida, men ska kika igen.

Tack för din information!
Christer

Hej igen!

Jag har mailat min favobutik men inte fått något svar ännu så jag återkommer med den infon.

Jag har inte haft den på någon fjällvandring ännu men jag kommer att ta min Giant med mig till sommaren. Jag är ofta frusen när jag tvättat av mig och ser verkligen fram emot att kunna svepa en rejäl handduk runt mig och slippa stå där i snålblåsten men en minimal lapp. Jag läste på nån hemsidan att själva handduken i storek giant väger 100 gram (har dock inte kontrollvägt) och de 30 grammen ner till storlek large bär jag gärna på. Fodralet är bra för att det är luftigt och för att det har ett reflexband som gör att man hittar den i den mörkast rygga, men den vikten är kanske inte värd att bära på i fjällen.

Jag har inte klippt i mina (och tänker inte göra det) men gissningsvis repar den sig för den har en stickning längs kanten så klipper man sönder den så får man nog fålla.

/Linda
 
Up&Under

En av mina favoritbutiker, Up&Under (http://www.upandunder.co.uk/) i Wales, har Lifeventures handdukar. De tar:

GBP 4.70 för small (kan ev. vara en soft fibre)
GBP 8.50 för medium
GBP 10.39 för large
GBP 17.68 för soft fibre large
GBP 21.46 för soft fibre x-large
GBP 24.55 för soft fibre giant

Jag kommer att beställa åtminstone en handduk därifrån i samband med den beställning jag ska göra de närmaste dagarna.

Linda: Har du kollat på de handdukar som inte är i soft fibre?

/Fredrik
[Ändrat av haskell 2004-03-26 kl 09:06]
 
Re: Up&Under

haskell; sa:
Linda: Har du kollat på de handdukar som inte är i soft fibre?

/Fredrik
[Ändrat av haskell 2004-03-26 kl 09:06]


Nej, jag har inte kollat på några av deras andra men jag kan be min kompis i Wales att kika om hon hittar de andra och åtminstone känna på dem så gott det går i butiken.

/Linda
 
Hej,
jag har också spanat lite på "resehanddukar" men tycker att de är hutlöst dyra, och wettex har en otrevlig tendens att surna väldigt fort.

En lösning som jag tycker är bra är såna där orange eller ljusblå trasor med bra sugkapacitet. Jag hittade mina (5 för 100 kr) på Varbergs torg. Har en känsla av att de ofta säljs av nasare på allmänna platser här och var.

Min ursprungliga tanke var att sy ihop dem till en stor "handduk", men jag har inte kommit mig för, och insett att det funkar bra med flera små istället.
mvh
Anna
 
polgren; sa:
En lösning som jag tycker är bra är såna där orange eller ljusblå trasor med bra sugkapacitet. Jag hittade mina (5 för 100 kr) på Varbergs torg. Har en känsla av att de ofta säljs av nasare på allmänna platser här och var.

Precis! Det är de jag kallar "Sugatex" ovan. Samma handduk som Pactowl (och Getouts handduk), men till en bråkdel av priset. Jag tror till och med att man kan pruta ner priset ännu mer.
Ser man bara till att tvätta dem MÅNGA gånger blir de helt ok.

Själv tycker jag att gos- och skyl-aspekterna är helt ointressanta vid vandring, så en liten sån räcker fint för mig, men det är ju en smaksak.
 
Re: Re: Up&Under

[/QUOTE]

Nej, jag har inte kollat på några av deras andra men jag kan be min kompis i Wales att kika om hon hittar de andra och åtminstone känna på dem så gott det går i butiken.

/Linda [/QUOTE]

Japp, och hon (dvs jag) ska snarast ge mig av ut och spana in handdukar av andra marken. Nar Linda bad mig handla de handdukar hon namnt ovan sa sag jag att det fanns ett antal andra marken. Priserna verkade vara likartade, det var mest forpackningarna som skiljde sig at. Den Linda bestallt har en natforpacning medan nagon annan var i plast. Den sort jag sett pa Naturkompaniet i Sverige saknar forpackning och sjalva handduken verkar tjockare och mer "plastig" men jag har inte provat att torka mig med den.

Kan bara instamma att soft fibre-handdukarna ar skona att anvanda och en giant har fordelen av att verkligen racka hela vagen om en. Skulle jag ut och fjallvandra kanske jag skulle valja tva stycken mindre.

Ett annat alternativ som nagon var inne pa var tunna bomullshanddukar och det ar ett hyfsat alternativ. Jag har tva stycken som jag kopte for nagra ar sedan pa Habitat (ocksa Wales och de finns inte kvar). De tar mindre plats an frotte och torkar snabbare men suger inte at sig lika mycket vatten som frotte. De kan heller inte konkurrera med super-duperhanddukarna men ar i gengalld vita om man nu vill matcha sitt vita badrum....

/Kristina
 
Re: EN MIRAKEL-HANDDUK

ehn; sa:
Hej!

Har under ett par somrar använt en liknande handduk som jag köpt via Cykelfrämjandet:
http://www.cykelframjandet.se/handla mjukt.htm

Den är inte så stor, men torkar snabbt och urvriden går den att återanvända i blött skick. Tar väldigt liten plats. Kostar 125 kr (medlemsrabatt 20 %).

Om någon är intresserad kan jag mäta och väga den (har den blå, ser att den numer är ljusgrön, men förutsätter att måtten inte ändrats).

/Eva

Hejsan Eva!
Det vore kul om du kunde berätta mer exakt om storlek, vikt och kanske att få veta vilket material den är gjord av.

Mvh Christer
 
Re: Re: Re: Re: Re: Lifeventure!

seglartjej; sa:
Jag läste på nån hemsidan att själva handduken i storek giant väger 100 gram (har dock inte kontrollvägt) och de 30 grammen ner till storlek large bär jag gärna på. Fodralet är bra för att det är luftigt och för att det har ett reflexband som gör att man hittar den i den mörkast rygga, men den vikten är kanske inte värd att bära på i fjällen.

/Linda

Hej igen Linda!
Vilken tur du har som har en kompis på plats nere i Wales som kan vara din förlängda arm (förlåt hand) och klämma och känna lite på olika prylar där.

Du skrev förut att din Giantmodell i 90x140 cm väger 300 gram med fodralet. Det betyder att själva fodralet alltså väger 200 gram och handduken bara 100 gram. Nu vill jag vara lite besvärlig. Men det vore kanon om du kunde väga bara handduken så man kan jämföra den lättare med andra handdukar. OM du vill alltså. Annars letar jag info på nätet. Det är bara det att en mätning från dig känns som något som är mer att lita på, än fabriksuppgifter som passerat flera led innan de hamnat på någon butiks hemsida.

Fodralet skulle jag aldrig ta med mig på en vanring, men det kan vara bra att ha annars, till träningen eller på en vanlig resa när vikten inte är så noga.

Ha´re bäst!
Christer
 
polgren; sa:
Hej,
jag har också spanat lite på "resehanddukar" men tycker att de är hutlöst dyra, och wettex har en otrevlig tendens att surna väldigt fort.

En lösning som jag tycker är bra är såna där orange eller ljusblå trasor med bra sugkapacitet. Jag hittade mina (5 för 100 kr) på Varbergs torg. Har en känsla av att de ofta säljs av nasare på allmänna platser här och var.

Min ursprungliga tanke var att sy ihop dem till en stor "handduk", men jag har inte kommit mig för, och insett att det funkar bra med flera små istället.
mvh
Anna

Tjena Anna!
Jag var inne på samma idé att sy ihop fyra chifonet-trasor till en handduk. Det hade blivit en 74 x 118 cm jättetrasa...Gillar dem som vanlig kökstrasa, för de luktar inte lika lätt som wettex. Men jag provade deras hållfasthet i vått tillstånd och insåg att det inte skulle funka.

Såg du tidigare i tråden att det finns en produkt från getout.se som heter Relags. I 80 x 120 cm väger den 150 gram och kostar bara 35 spänn. Vore kul om någon kunde dyka upp här och berätta hur bra (eller inte) den är.

Christer
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
mikaalien Handduk i Katmandu Utrustning allmänt 8

Liknande trådar