Handduk i Katmandu

Har en liten fråga angående de här snabbtorkande handdukarna som är bra att ha med sig när man vandrar. Ska nämligen till Nepal för att delvis vandra och behöver ju lite olika saker bla dessa handdukar. De är ganska dyra i Sverige runt 400kr och undrar om dessa finns att köpa till en billigare penning i Kathmandu.
Någon som vet?

//Mikaela

Om du menar handduk av typen Packtowel så torkar de inte särskilt snabbt men de fungerar även när de är våta.
Det finns en billigare variant på Intersport.

/M

Vill du ha exakt samma material som i Packtowl för bråkdelen av priset kan du gå på närmaste marknad och köpa de gula "sugatex"-trasorna. Två för 30... Du vet "se här när barnen har spillt cola på heltäckningsmattan - jag suger snabbt upp alltihopa och vrider ur trasan i glaset!".

Själv har jag gått ett steg längre och köpt en mikrofiberduk från Vileda (finns i snabbköpet) som är liten och lätt men suger upp vätska bra.
picture_left.gif

En handduk som man bara ska torka sig med behöver inte vara större än ett A4.
Ska man skyla sig eller ligga och sola på den är det en annan femma.

Nordesjö; sa:
Själv har jag gått ett steg längre och köpt en mikrofiberduk från Vileda (finns i snabbköpet) som är liten och lätt men suger upp vätska bra.
Det finns gula disktrasor på rulle (möjligen Wettex?) som man kan klippa av i lämplig längd. Undrar om de fungerar de lika bra som Vileda?
Det är ett klart intressant ultralätt alternativ.

IslandTraveller; sa:
Det finns gula disktrasor på rulle (möjligen Wettex?) som man kan klippa av i lämplig längd. Undrar om de fungerar de lika bra som Vileda?
Det är ett klart intressant ultralätt alternativ.

Låter intressant.
Wettex är ett av Viledas varumärken tror jag. Men vanliga Wettextrasor är inte att rekommendera eftersom de är så "svampiga" och gummiaktiga. Inte ett dugg roliga.

Det ska vara en handduk som i alla fall nästan känns som en riktig handduk. Mikrofiber är bra, men det ska vara en som är för "vått bruk" - uppsugningsförmågan är det viktiga. Mikrofiberdukar för torrt bruk jobbar mer med statisk elektricitet.

Den som jag testar för tillfället (med helt ok resultat) heter Vileda Microfibre PLUS All Purpose och kostar typ 30 spänn.

De där dukarna som kallas mikrofiber ska man se upp lite med. Det är inte samma sak som de som är gjorda i viscos.

Mikrofiberdukar är såna som gör rent utan rengöringsmedel och de är inte helt bra för huden eftersom de suger ut sig kroppsfettet och torkar ut huden. Det brukar rekommenderas att man har diskhandskar när man använder dem. Se t.ex. http://www.varbostad.se/ArticlePages/200407/09/20040709110211_VB/20040709110211_VB.dbp.asp

De trasor som man kan använda som resehandduk är såna som kallas "superabsorberande" och är gjorda av viskos.

nermander; sa:
De där dukarna som kallas mikrofiber ska man se upp lite med. Det är inte samma sak som de som är gjorda i viscos.

Mikrofiberdukar är såna som gör rent utan rengöringsmedel och de är inte helt bra för huden eftersom de suger ut sig kroppsfettet och torkar ut huden.

De trasor som man kan använda som resehandduk är såna som kallas "superabsorberande" och är gjorda av viskos.

Jag tror inte att en mikrofiberhandduk gör större skada på fettlagret än vad duschtvålens kemikalier redan har gjort (om man använder tvål, alltså).

Jag har testat min lilla handduk hemma i duschen i flera veckor, och även använt den i fält, utan att känna mig ett dugg uttorkad.
Torkkomforten i min "Microfibre PLUS" är inte sämre än med mina (också välanvända) viskoshanddukar.
Den har naturligtvis sämre absorbtion, men torkar å andra sidan snabbare och är lättare.

tack för alla era intressanta svar. ska ta mig en funderare. har varit på intersport, men de har bara en liten modell. jag ska bo och jobba i nepal ett tag och skulle behöva både en stor och liten handduk dock. Är det någon som sett till dessa i Nepal så man kan köpa dem där?

//Mikaela

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
bigmajk Handduk Utrustning allmänt 33

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg