Handdator+GPS

Hej Runar


Jag avvaktar med spänning dina vidare erfarenheter med den ruggade N520. För de fall man måste ha en yttre antenn t ex i bil kan man ju faktiskt använda en blåtandsgps kpplad till PDAn. Det finns många modeller av dessa som har uttag för yttre antenn.

Men medan löven är kvar vore det fint om du kunde pröva mottagningen i tät skog, där är det väsentligt att den ruggade PDAn klarar mottagningen utan hjälp av yttre antenn. Här på Öland har vi lövskog i flera etage, först tät hassel och ovanpå detta undertak stora ekkronor. Och allra längst ned en och annan kantarell...
 
Hej, kan så länge ge ett yttrande från en liten provkörning med bilen med TT5 så hade jag full stapel nere i högra hörnet hela tiden, så det lovar gott
(i gårkväll blev det bara ett test med stillastående bil)

Det blir väl lite fågeljakt till veckan, om jag vågar mig ut i skogen för älgjägarna, vi har ju inte så gott om bok, ek, eller kantareller häruppe men vi har gott om björk, sly o annat fint
/Runar
[Ändrat av errbe 2006-08-31 kl 16:34]
 
Hej Jonas, har nu lite mer erfarenheter av min ruggade loox
Jag har under "fältmässiga förhållanden" testat en del och är fortsatt mycket nöjd

Var nyligen i ett naturreservat, orört de senaste 140 åren, med relativt tät blandskog och loox:n/ozi ce var i flitig användning, alltid mellan 5-9 satelliter inne när jag plockade upp den ur fickan. Kollade när jag kom tillbaka till bilen så var 72% kvar av batteritiden, så det verkar också lovande. Den var dock inte igång under hela tiden (dagen)

Kan även nämna att jag åkte med min jägarkompis's Citroen C5 (metalliserad vindruta) och inga problem med mottagningen med loox:n längst fram mot vindrutan där hans Garmin 60cs inte alls vill vara med
/Runar
 
Hyfsad tid, har faktiskt inte gjort någon tidtagning men upplever det som lite snabbare än föregående utr

Hur är egentligen definitionen på varm resp. kallstart? dvs. hur lång tid skall förflyta med maskinen avstängd i resp. fall? och är det med eller utan positionsbyte av maskinen?
 
Grattis Runar

Jag fick min RPDA N560 för 2 veckor sen men jag ångrade mig och beställde en industriversion istället, grabbarna på Topguard var tillmötesgående och det var inga problem, men suck nu får jag vänta ca 3 veckor på den nya, dessutom har Andres höjt priserna pga att dom får den levererad med tyskt operativ system och måste installera engelska för export samt otrolig efterfrågan och dom hinner inte tillverka tillräcklkigt många, kontaktade först Andres direkt men dom hänvisade till Topguard som har fått rättigheterna för Sverige nu, så man kan inte längre beställa direkt ifrån Andres.
Återkommer med lite feedback när jag hunnit testat den ordentligt.
 
N560 och EGNOS

Hej

Första gången jag deltar i ett nätforum. Eftersom du testat N560 Loox, så kanske du kan ge svar på om den inbyggda SirfstarIII mottagaren har stöd för Egnos/WAAS. För vissa liknande mottagare finns små program där man aktivt måste aktivera mottagande av signaler från dessa geostationära satelliter. Jag har nu en PDA med SirfstarIII-mottagare som jag ruggat själv, men den är lite stor och klumpig. Är på jakt efter nåt mindre.
 
P versionen

Jag bytte från (c) versionen till (p) industri versionen mest för att den är kolfiberförstärkt så den pallar lite hårdare tag, eftersom jag redan förbrukat ett antal pda på mina tripper och den var inte så mycket dyrare än (c) versionen.
C versionen 26 kantfall från 80cm mot träyta.
P versionen 26 kantfall från 122cm mot betongyta.

Passade dessutom på att ta en med blå färg, mc-kit samt flip up cover.

Sirf III i Citroen C5 är inga problem funkar klockrent med både fotuna Bluethoth GPS och Mio A710, min gammla gps puck funkade inte alls vid vindrutan.
 
Försökte gå in på http://www.topguard.se men kan inte komma vidare förbi en otroligt överarbetad intro. Karln som har gjort detta meningslösa underverk ståtar dessutom med sitt namn.

Så småningom lyckades jag klicka rätt i en förbifladdrande meny och kommer till GPS men hittar inga ruggade varianter. Siten är svårnavigerad och överhypad. Var finns rugged GPS? - under GPS-system. Pris 7,495 kr.

Så käckt att dom säljer störutrustning för mobiltelefoni.... Mums för tjuvar som kan störa ut SMS-larm.
[Ändrat av jonasolof 2006-09-29 kl 00:16]
 
För övrigt säljer Topguard även utrustning för att störa ut trådlösa övervakningskameror. Har svårt att finna skäl för att sådan utrustning ska få säljas på öppen marknad. Det där med icke EU är ju bara nys.

Det enda de inte säljer är utrustning för att detektera störsändare. Tekniskt sett vore det inte så svårt och vid upptäckt kan signal gå via alarm.

Företagets intellektuella nivå framgår av den publicerade recensionen av N560.

Åter till rugged PDA. När jag läser Firsloox.org om N560 så framstår det fortfarande som om den inbyggda GPSmottagaren är en besvikelse, åtminstone i Loox original. Dessutom drar den mycket ström, 75mA enligt signaturen Mapper som jag har haft kontakt med och som är en mycket aktiv och noggrann holländsk användare av en standard N560. Han avstår från att använda den interna GPSen och kör med en extern BT gps istället som har ett Nemerix chip. Se mer på anfört forum i en aktuell tråd om GPS-problem.

Oftast återkommer kritik över den långa tied som N560 tar på sig för att få tiull en satellitfix. Det har jag varit med om med en tidig EMTAC pcmciaGPS, orsaken var störningsfältet kring datorn. Äve en PDA omges av elektrosmog.

Det säljs en extern antenn till Loox N560. Kontakten är väldigt speciell. Jag har skaffat en sådan antenn. Ska kapa kabeln och lägga in en stump med mcxkontakter så att jag kan kolla hur mycket antennen drar och hur den ter sig jämfört med andra externa antenner. Sen ska jag skicka den till Mapper så att han kan testa den och se om SiRFIII chipet kommer upp till sin fulla potential med en extern antenn. Eftersom änden av kabeln blir en pigtail med mcx-hona i ena änden kan han också testa andra antenner.

Rugged N560 har inget uttag för extern antenn.

Det finns inga tester som jämför GPSfunktionen hos icke ruggad N560 med ruggad, det vore mycket intressant även om jag har svårt att se hur de skulle kunna uppnå bättre känslighet och time to fix med mindre än att antennen flyttades till fritt läge.
Själv har jag svårt att motivera uppgradering från min Loox 720 till någon variant av N560 om en extern BT GPS fungerar väsentligt bättre. Fast sedan hör det till saken att det oftast är iQue 3600 som åker ned i fickan för den är enkel att använda och duger för det mesta.
 
Hej Jonas, har nu roat mig med lite tester för TTFF som du efterfrågade

Med loox:n avslagen i nästan 2 dygn och ca 15 mils förflyttning utan looxens vetskap så tog det bra precis 45 sek. att få fix, med apparaten avslagen i ca 1 timme och på samma ställe så varierar det mellan 5-20 sek. Jag är ganska nöjd med detta

En lite intressant jämförelse var i jaktkojan med plåttak, där jag befunnit mig under veckan, var när jag skulle kolla en ny skogsbilväg som inte var inlagd på kartan men som jag sedan tidigare hade ett spår på, så hade jag relativt snabbt 6 satelliter inne, min kompis som har en Garmin 60 cs fick bara in en svag trots idogt väntande på fler

Ang RPDA N520 och N560 så förefaller det osannolikt att det skulle vara någon skillnad mellan dessa avseende gpsmottagningen. MEN under min långa väntetid på min apparat så var jag ett tag väldigt nära att ändra min beställning till en 560 (den fanns inte i Andres utbud när jag beställde min 520)
De många inlägg av besvikna N560 brukare (gpsdelen)som florerat i First Loox forumet och även i FSC-forumet gjorde att jag lät min order ligga kvar trots att jag då gick miste om bt och vgaskärm

Var också orolig för mottagningen i bilen när jag fick vetskap om att det inte fanns någon ingång för extern antenn i Andres bygge, med ipaq/emtac gpsjacka var det omöjligt att köra TT5 utan extern antenn i bilen men denna "hemska" tanke visade sig vara helt obefogad

Såg i något av dina inlägg någonstans att ipaqskärmen hade färgen av gammal kourin, instämmr till fullo efter jämförelse med looxskärmen

/Runar