Tarp: Tenth Wonder 3x3m, DD XL 3x4.5m
Underquilt: Inte ännu, funderar på UKhammocks vinterfullängdare. Liggunderlag, cellplast alt Thermarest än så länge.
Överquilt: UKhammocks summerfill, överfylld 50 gram.
Hängmatta: Tenth Wonder UL, DD Travel.
Upphängning: Tree huggers + whoopie slings alt 25 mm spännremmar + dubbla aluringar.
Har sovit de flesta nätterna sen slutet av april i hängmatta, >30 nätter, temperaturer -3 - +10. Har aldrig sovit lika gott på marken som jag gör i hängmatta! Får lätt stel rygg, så sover jag mer än ca 7 timmar stelnar ryggen ihop på mig oavsett om jag sover i säng eller på marken. I hängmatta har jag aldrig upplevt detta, ryggen är hur mjuk och fin som helst då jag vaknar
Hög sovagottfaktor mao!
Lite intryck om prylarna;
Tarp Tenth Wonder 3x3 - mycket bra kvalitet på väv/sömmar mm. Sömmarna är tejpade, många öglor. Behaglig grön färg, Plattband sytt runt kanterna så den stretchar inte vid blöta. Relativt lätt och lättpackad. Mycket nöjd med denna.
Tarp DD XL 3x4.5 - tillräckligt stor som regnskydd för två hängmattor. Bra kvalitet på väv/sömmar, många öglor, tejpade sömmar. För mörkgrön (varm i sol) för min smak. Plastigare än TW-tarpen. Tar en del plats packad.
UKhammocks summerfill topquilt - Överfylld 50 gram. Lätt, varm och väldig skön att sova i. Bra lösning på spänne/hopsnörning runt halsen. Väven är inte vattenavstötlig, suger åt sig väta. Mycket bra kvalitet på väv/sömmar annars.
Hängmatta Tenth Wonder UL - dubbla lager behaglig ej vattentät väv. Väl kort 2.4m och smal 1.4m, men jag (1,78m) ligger ändå mycket bra i den med lite slack, lite trångt för fötterna. Mycket bra kvalitet på sömmar mm, speciellt sett till pris.
Föredrar denna framför DD Traveln, pga skönare väv, mindre kondensation, inte lika 'instängt' då den saknar myggnät.
Hängmatta DD Travel - dubbla lager vattentät väv, haft en hel del problem med kondensation, framförallt då jag bara haft ett liggunderlag under mig. Hyfsad kvalitet på sömmar. Bra fast myggnät. Har ännu inte hittat optimal slack för att ligga helt bekvämt.
Hängmatta är mer utsatt för drag och underkyla än marktarp/tält, men liggkomforten är svårslagen imo.