Hammock

Ja, du behöver ett högre R-värde än på marken. Hur mycket beror naturligtvis på vilka temperaturer det rör sig om. Vad menar du med "kallare temperaturer"?
 
Ja, du behöver ett högre R-värde än på marken. Hur mycket beror naturligtvis på vilka temperaturer det rör sig om. Vad menar du med "kallare temperaturer"?

Var lite rädd för det. Kallare innebär väl ner till ett par minus egentligen. Har inte tänkt sova ute i polarväder. Den där natten i höstas var runt nollan hade då endast en tresäsongs sovsäck i syntet och en hemgjord UQ av en ännu sämre sovsäck. Frös en del... Då var jag överygad att det skulle räcka men det gjorde det inte. Hade inte tänkt köpa en värre sovsäck då vinternätter är rätt sällsynta trots allt för min del.
 
Om du har pengar över så kan jag bara rekommendera en riktig underquilt med dunfyllning. Jag kör med vintervarianten från UKHammocks året runt eftersom den ändå är så lätt och tar liten plats jämfört med en syntetvariant.

http://ukhammocks.co.uk/shop/article_57.-001/UKhammocks-Full-Length-Winter-UQ.html?sessid=XgGQX8Oqic6aC58yfVQUNIYZaOOSyPAukIJW2BwXXhTCcR4NAYmV3eUxDOQ43XTu&shop_param=cid%3D4%26aid%3D57.-001%26

Instämmer med Peter. Det är helt klart den bästa lösningen. Som att riva av ett plåster att köpa, men väl värt plågan.
 
Blir det inte satans varmt med en vinter UQ på sommaren? Fast man kanske kan låta den "ventilera" och dessutom få in lite svalare luft genom atg inte stänganden helt i ändarna?

From da Phone
 
Det fungerar alldeles utmärkt. För det första är det väldigt sällan speciellt varmt på nätterna i Sverige, och dessutom som du skriver, man släpper upp i kortsidorna, och då blir det perfekt värme undertill.

Rekommenderas!

Är det riktigt varmt sommartid, använder jag en Radiant double bubble pad Men så varmt blir det sällan ens i södra Sverige.
 
Kör idag med en 3/4 UQ från UKHammocks och det funkar helt ok. Däremot så är det just att benen från ungefär knävecken och ner som ligger utanför Quilten vilket gör att jag ibland blir öm där UQ tar slut.

Valde mellan denna och fullängdare när jag skulle köpa och börjar kandke ångra mig lite, inte så mycket pga värmen i Quilten men det blir lite mer ( tror jag iaf ) fipplel att få till det......

Kanske jag drar åt änden för hårt fast å andra sidan ska det ju inte läcka...

Någon som har erfarenhet av både en 3/4 dels UQ och fullängds?

From da Phone
 
En ide som jag håller på att testa är kombinationen av hammock och Jerven fjellduk (jag har extremevarianten). Jag har sovit ute nu två nätter där jag slagit fjellduken runt hammocken så att det blir kokong. Sen har jag sovit i en sovsäck med comforttemp runt 0 grader, Nu inatt la jag in Biltemas vindruteskydd. Temperaturen inatt var ner mot -3 grader. Igår kom en regnskur men det bekom mig inte det minsta eftersom fjellduken är vattentät, den fungerar alltså som både under-quillt och tarp samtidigt. Det har fungerat riktigt bra och jag sov riktigt gott inatt.
 
Läste igen hela tråden för någon månad sedan och blev svårt inspirerad. Jag gillar tanken på komfort och att det endast behövs två träd för att ordna sitt boende. Har tidigare använt en tarp och gillar öppenheten. Jag har nu köpt en Hennessey Explorer Deluxe Zip och var ute i helgen på en första övernattning. Allt fungerade bra förutom att liggunderlaget jag använde vägrade ligga på diagonalen i hängmattan vilket jag försökte göra.
Jag har inte köpt någon UQ eftersom jag vill använda saker jag redan har, men inser nu att ska man ligga ute i temperatur runt nollan så kan det vara en bra investering.

Någon som har koll på hur man kan få liggunderlaget att ligga still?
Någon som har erfarenhet av snugpacks UQ som finns att köpa på Huskygård?
 
Liggunderlag vill av naturen ligga på längden i en hängmatta. Lösningen är att göra den mindre avlång, dvs korta av den lite. Du klarar dig med at bara värma axlar till rumpa.
 
Peter, jag har läst men inte testat om att man kan lägga (limma?) wettex-dukar mellan liggunderlaget och hängmattan för att få det att "suga fast" lite. Ett annat tips var att applicera nån sorts flytande latex/silikon(?), som limsträngar på liggunderlaget. När det torkar stopper de upp glidet. Man skall alltså inte limma fast liggunderlaget, utan bara skapa strängarna där. Min Google Fu är dålig för tillfället, återkommer om jag hittar mer info om detta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Närken Hammock för 2 personer Bo och sova 1
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11

Liknande trådar