Hammock

Ha
Tack för svaret!

Misstänkte att jag är för lång för en 2,70 matta.

Gick lös med Kniven på min DD och sprättade alla sömmar på den och vips är den 5,20X2,80 :)

Ska testa att knyta en egen för att få koll på de ungefärliga måtten samt om den håller när den är ett lager så att säga.

Gillar att lösa sakerna själv, och nu så gjorde jag slag i saken.

Ska detalj kolla på Blackbird 1,7 när ungarna väl har kommit säng och man får lite "nörd" tid :)

Stort tack för det snabba svaret!

Gör ont i själen... En hammock har blivit sprättad :p. Jag har en DD travel hammock och är 176. Längre ska man nog inte vara... Ligger lite diagonalt för att ligga planare. Så konstruera något av DD hammocken eller byt till en större som fotografiskt sa. // Andreas
 
Jag är 1.86 lång och ligger på diagonalen i min DD Frontline, så jag vet inte om det handlar så mycket om längd som om vana och ställning.

När det gäller Warbonnet så handlar väl 1.1 vs1.7 om hur kraftigt tyget är, inte om storleken? Deras Blackbird och Traveler är 65x120" i alla modeller och passar folk upp till 6'8", medan Ridgerunner är upp till 6'6" långa personer.
__
Fredrik
 
När det gäller Warbonnet så handlar väl 1.1 vs1.7 om hur kraftigt tyget är, inte om storleken? Deras Blackbird och Traveler är 65x120" i alla modeller och passar folk upp till 6'8", medan Ridgerunner är upp till 6'6" långa personer.
__
Fredrik

Bra där, det vet jag faktiskt inte. Jag såg ett klipp om 1.7/1.1 och där var det någon som tyckte att det var stor skillnad i sovkomfort, men jag ska låta det vara oklart. På deras hemsida definieras bara hammockarna efter vikt:

http://www.warbonnetoutdoors.com/hammocks101.php
 
Kan mycket väl vara en vanesak, men jag tycker jag har provat allt.

Både att tighta till och lossa så jag får olika lutning där jag ligger.
Har använt en Whoopiesling som ridgeline för att kunna ändra lutningen ( mycket hoppande i språken, ber om ursäkt ) men liksom aldrig fått till det.

Gick ändå i tankarna på att dela mattan för att komma ner i framför allt packvolym, testade att knyta en som är 3, 5 meter nu precis och ska testa i morgon.

Hela anledningen till att jag köpte en DD var för att just testa mig fram, funkar det så är det great men vi får se vart det leder.

Kan ju alltid göra en som har samma längd fast bara ett lager.

Ber om ursäkt för eventuella mardrömmar min besinningslösa slakt medför ;)
 
Hennessy Hammocks har patent på att sy hammockar som är assymetriska för att man ska kunna ligga platt på diagonalen. Warbonnets hammockar har en så kallad footbox. Den medför att du kan sticka in fötterna i ett extra stycke tyg, och på så vis få en rak liggyta (fantastiskt bra för övrigt). DD-hammocks skapar en hammock där du spänner linorna hårt för att uppnå en rak liggyta, men det betyder ju inte att du automatiskt ligger så, framförallt inte om du är lång eller har hög vikt.

För min del som är ganska kort fungerar DD riktigt bra, men jag kan föreställa mig att det snart blir trångt om man är över 1.90.

Jag tänker testa en Safari Hammock i sommar. Den är lite tyngre, men visst verkar det ganska härligt att under sommaren ligga i en jättestor hammock, vid en sjö nånstans?

:)
 
Jag har också tolkat bilder, filmer osv på så sätt att en DD Hammock ska spännas som en planka i stort sett.

Har satt Whoopieslings på min och det kändes ostabilt samt att man ändå inte riktigt låg bra så därav min strävan att ligga på diagonalen.

Nåväl, sitter och kollar på diverse andra tillverkare återigen och kommer, om mitt experiment inte fungerar, att skaffa mig en ny matta inom kort.

När jag väl är nöjd ( är man någonsin det ) så är det dags att komma tillrätta med värme problemematiken, men det är en annan saga :)
 
Jag har också tolkat bilder, filmer osv på så sätt att en DD Hammock ska spännas som en planka i stort sett.

Har satt Whoopieslings på min och det kändes ostabilt samt att man ändå inte riktigt låg bra så därav min strävan att ligga på diagonalen.

Nåväl, sitter och kollar på diverse andra tillverkare återigen och kommer, om mitt experiment inte fungerar, att skaffa mig en ny matta inom kort.

När jag väl är nöjd ( är man någonsin det ) så är det dags att komma tillrätta med värme problemematiken, men det är en annan saga :)



Du har uppenbarligen kommit till exakt rätt tråd.

Sweet dreams:

https://picasaweb.google.com/101615882621519401469/20130224#slideshow/5848530179315129522
 
Sådär, ett intialt test genomfört och det var en markant förbättring!

Måste knyta om mattan så jag får en bätttre skålform samt se över lösningen för min ridgeline samt sy kanterna så den inte rivs upp.

Det höll fin fint med enkel lager och det enda jag egentligen gjorde var att förlänga den med ca 80cm.

Kom väldigt nära en perfekt liggställning direkt och att ligga på diagonalen kommer nog funka perfekt.

Nu ska det finjusteras och knytas lite så får vi se.
 
Hennessy Hammocks har patent på att sy hammockar som är assymetriska för att man ska kunna ligga platt på diagonalen. Warbonnets hammockar har en så kallad footbox. Den medför att du kan sticka in fötterna i ett extra stycke tyg, och på så vis få en rak liggyta (fantastiskt bra för övrigt). DD-hammocks skapar en hammock där du spänner linorna hårt för att uppnå en rak liggyta, men det betyder ju inte att du automatiskt ligger så, framförallt inte om du är lång eller har hög vikt.

För min del som är ganska kort fungerar DD riktigt bra, men jag kan föreställa mig att det snart blir trångt om man är över 1.90.

Jag tänker testa en Safari Hammock i sommar. Den är lite tyngre, men visst verkar det ganska härligt att under sommaren ligga i en jättestor hammock, vid en sjö nånstans?

:)

Jag tror att Hennessys patent ligger i vikningen av tyget i ändarna (samt även botteningången). Jag har för mig att själva tyget faktiskt är kvadratiskt och att det är den asymmetriska ihoptagningen av ändarna och sidofästena som ger den asymmetriska formen som gör att diagonalen blir bättre att ligga på.
 
Youtube-instruktion

Hittade en tydlig tillverkningsinstruktion på youtube nyss. Bara om någon vill ha lite hjälp på vägen. Utlagd av "phreshayr" och heter DIY Quick & Easy Camping Hammock. Vet att denna typ av hängmatta fungerar mycket väl - vi har visst fem i familjen (= en var). Syr man sömmen med trestegssicksack blir den lite mer elastisk och "knäcks" inte lika lätt när man tar sig i och ur. Setupen verkar genomtänkt, även om vi använder repöglor istället för band att sätta nedanför lindningen. Anna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Närken Hammock för 2 personer Bo och sova 1
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11

Liknande trådar