Generellt kan man säga:
Om du eller utrustningen letar sig ner mot "botten" har du hängt hammocken fel, eller så ligger du felaktigt.
Ligger man "rätt" i en hammock så ligger man dessutom still. Eftersom det inte blir några tryckpunkter så kommer inte heller behovet av att vilja byta ställning. Därför är det sällan som saker och ting korvar sig.
Att inta rätt position med sovsäckslakan och eventuellt dubbla sovsäckar, det är en annan femma =)
Själv kör jag i regel med sovsäckspåse.
Skyddar utrustningen mot svett och smuts, och skyddar även mot kalldrag när man har sovsäcken som täcke.
De som nio gr av tio gör att man glider ner i sin hammock e ju av den enkla anledning att man inte satt fotändan högre än huvudändan. Sen vet jag inte så mycket om dom märken som säljs i sverige av varken hammock eller quiltar då jag fick äran att inte bara va en av dom första i sverige som hängde i en efterlängtad chameleon från Dutch, jag är ca 188cm lång o väger 105 kg typ, och dubbelbottnat var inget alternativ då de förstör hela känslan av att ligga i en Hexon 1.6 wide, De kan enligt mig o dom flesta häng gurusen i staterna, shugg , dutch o många fler aldrig gå att få en för bred eller lång hammock, just allt extra tyg som en kameleont har som wide e helt underbart att ha ,som många masstillverkade hammocks saknar helt och ger dessa cold spots o allt va de heter vid tex axlar o fötter, en annan fördel e ju mängde variation man får på sitt diagonalligg o därav ges man fler val av Hur rakt o spänt tyg man vill ha, självklart så påverkas allt av hur hårt du spänner upp den om man nu inte e van och inte fixerat ridgline med sitt personliga *sag*.
som man vet efter ett par nätter exakt genom att känna på ridgelinen , (siitandes i när man gör de självklart)
vad de gäller uq protecter så e ju de alltid bra att ha, ja använder min egen oftast för att lägga tex rygga o saker som kanske måste skyddas från underlag eller väder.
mitt tips för ngn som fastnat för hammock men som ja själv inte haft ekonomi till alt på en gång är ändå att gå in på dutchwear och beställ en chameleon som sys efter dina behov, nu tror ja iofs att man får en komplett chameleon för samma pris ja gav för bara kroppen då dom precis började säljas , Komplett är med treehuggers woppie o ridgline samt ett myggnät som e de bästa med deras egna dragkedjesystem som man kan dra på ifrån båda sidor o kombineras med ev top cover eller va man nu gillar, symetriskt myggnät är bäst, ja köpte tyvätt motsatsen, även om du kanske får 2 hammockar på xxl mm mm för priset av inte ens en på tex dutchwear, och de tar en 3-6 veckor kanske mer då de du beställer sys efter order, o lite tull på de sen. Men ja lovar att de är värt all väntan o extra kostand, tog mig sen en lång tids sparande att kunna köpa mig en ORDENTLIG underquilt från hammockgear , har man råd så beställ samtidigt som mattan, deras *budeget* underuiltar som ja själv har en av finns mångder av längder o för ca 2000 svneska kr får du en måttsydd efter order en underqulit fylld med (00 gås dun som håller dig VARM till -15 om de behövs, en med mindre dun för tex vår o sommar under 1000kr, Vet inte om ja tappat tråden helt nu men ja läser så mycket om alla som tots allt lägger dyra pengar på ""kompletta **Djungelhammocksett** som tyvärr riskerar att ge folk problem, speciellt då de är en bra slant dom tar för dessa massproducerade saker.
Dutchware vet ju måmga redan om men vill/Kan man inte lägga allt som behövs så kan iaf alla som köper safari deluxe , o allt va dom heter ha råd med de viktigaste som verkligen är ett måste att handla från dom som är hammock, En chameleon kropp tex med en symetriskt avtgabart myggnät, wide för alla över 180, och alltid ett lager om man nu slår till. och en ordentlig underquilt från tex hammockgear som e billigast via deras budget serie. samma kavlliete som deras dyra men anddun i dom som gramjägarna kanske måste ha.
det är enligt mig de absolut första man kan skaffa från staterna, tarp o överquilt som går med dunsäck när man fått en bra uq som täcker upp hela dig kan man ju handla hemma om vikten inte e super noga, e man rik så köp allt där topcover sidepockets mm..
aja rörigt värre men hoppas ngn kanske drar nytta av att läsa att man behöver inte köpa allt från dutchware tex, mig inräknad, men köp din chameloen, spara till en incubator quilt o njut