Halvautomat - mobbad?

aldrig för min del

- Oljud och mycket rassel
Personligen tycker jag att halvautomater låter för mycket, rasslar, knäpper ...
Snabbt andra skott förstår jag inte, det går lika fort att skjuta ett andra skott med en bock.

Jag blir lite förvånad att det är så mycket fördomar mot halvautomater. Det är tydligen finare att ha en "vanlig" bössa, har man en halvautomat så har man tydligen IQ-neandertalare......
Jag har en Browning BAR .308W och har varit väldigt nöjd med den, fungerar oklanderligt vid både älgjakt och rådjursjakt. precisionen på 100 meter ligger inom 3-4 cm med Laupa Mega (den sorten funkar bäst i mitt vapen) och det tycker jag är helt okej i den kalibern och dessutom så räcker det till för alla jaktsituationer. just halvautomatiken har hjälpt mig i situationer när man har i sin iver glömt att repetera, detta fenomen drabbar nog mest nybörjare inom jakten. När man är ny så är det ett moment mindre att tänka på i samband med skotten som förväntas fälla bytet.

Bygelrepeter?

Jag har själv funderat på en bygelrepeter men blivit avskräckt av historier från jägare som provat av två anledningar: Dåligt tryck = svårt att få precision i skyttet och irriterande.
Skramliga= Dödssynd hos en bössa! (jag tror nog att detta blivit bättre, men kan vara värt att kolla).
Lite synd eftersom jag tror att en kortpipig bygelrepeter med öppna riktmedel skulle göra sig som "hundförarbössa", dom rakrepeterande cylinderstudsarna är ju (än så länge) lite exclusivare precisionsvapen!

Pröva en Marlin

Ta och pröva en Marlin bygelrepeter i kaliber 45-70. Trycket är det inget fel på och precisionen är prima.

Skramliga? På min Marlin finns det ingenting som skramlar.

Bättre hundförarbössa får du söka efter. Om du skall smyga på ett ståndskall i buskig terräng så är det en Marlin du vill ha. En liten och kort bössa är lättare att hantera och kalibern är en av dom bästa ifråga om okänslighet för träff i kvistar.

Kikarmontage är inte heller något problem (färdigt gängade hål för Weaver-skena).

Automater

- stora, tunga och otympliga
imponerar inte på jaktlaget
jagar du som hundförare, kommer du nog själv att
förbanna ditt val, så småningom

Däremot hagelautomater, skjuter ofta nybörjare bättre med, änn S/S och bock. Kan bero på att automaterna är längre, tyngre och mindre rekyl. Men vid jakt med kulvapen, skjuter vi ju på stillastående vilt, ellerhur? Vissla så stannar älgen eller rådjuret.
MVH/Björn

Det blev en vanlig repeter...

En Steyr 96 närmare bestämt, verkar vara riktigt trevlig. Det mest udda med den är nog avtryckaren som har två lägen, 1.5 kg och 50g.

Blir väl hem och repetera, så att det sitter i märgen...

Tackar för alla åsikter!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg