Halvautomat - mobbad?

Är en nybliven jägare och funderar på att köpa en halvautomat 3006.

Plus och minus:
+Mindre rekyl
+Snabbare andra skott
-Konservativ jägarkår

Kommentarer? Det finns väl några till plus och minus...
Är det någon som haft problem eftersom de använt en halvautomat?

Ytterligare ett minus...

Den stora nackdelen med halvautomater som jag ser det är den komplicerade och känsliga mekanismen. Men en av dom nya "skidskytte bössorna" med rak repetering skulle sitta som ni vet vad i Greta......

halvautomat

Jo för att ha en halvautomat så måste man vara van vid att hantera sådana vapen, vilket jag tycker är inget för nybörjare..jag hade en remmington halvautomat 30-06 fast jag sålde den rätt fort för det gick inte att ha mekanismen upphakad utan magasin vilket gjorde att den såg ut att vara laddad jämt, sedan var det problem med den då det var kallt den hade en förmåga att skjuta ur hela magasinet ibland. och ett minus är om man råkar ut för våda skott så sitter det ett nytt skott i loppet så fort det smällt, fast annnars så är det trevliga bössor halvautomaterna fast lite jobbiga att göra rent. jag skulle rekomedera en cylinder studsare för jakt, tar man god tid på sig på första skottet och inte har för brådis att skjuta på allt som springer så duger den alldeles utmärkt. det är inte så ofta man behöver skjuta ett andra skott om man tar god tid på sig.

Halvautomat

Vafför, ta en .308, med straight pull. Kort mekanism. Viltet märker inte skillnaden. Du kan ladda om mycket snabbt och det funkar i kyla och fukt. Plus att du slipper snabbt ett nytt skott i loppet som kan vara problematiskt. Du kan ha öppen mekanism för andras lugn..............

Johan K

Halvautomat

En halvautomat är aldrig nödvändig för praktisk jakt,
ett andraskott kan man snabbt få iväg om det skulle behövas med en vanlig repeterstudsare(med lite träning).Men visst, tycker man att det verkar kul med
halvautomat köp en.
+ en ovan jägare kan möjligen skjuta ett snabbare andraskottt.
- mera krångel(kanske)

Kom ihåg!
skytten 99% vapen,kaliber 1%

Halvautomat

Att bössan ser laddad ut är ett klart minus, men man skulle kunna tänka sig att pula in en stor tydlig plastplugg i loppet när den är oladdad (typ lumpen)... Ser kanske lite bättre ut...

Ett plus som jag ser det med halvautomaten är att den är roligare att öva med. Vilket i förlängningen leder till att man blir en bättre skytt.

Straight-pull 308 finns det någon trevlig bössa med en rimlig prislapp?

Halvautomat eller annat

Har flera kompisar som använder halvautomat. Det finns både för och nackdelar.
Visst går det snabbt att få iväg ett andra skott, om mekanismen bara funkar. Remington och FN-BAR har flera gånger krånglat. Däremot har jag inte hört att Valmet Petra någonsin skulle ha gjort det.
En annan sak är att halvautomater nästan alltid misshandlar tomhylsan. Om du tänker ladda din ammunition själv så är detta ett problem.
I teorin är träffsäkerheten lika bra för 1/2-automat som för cylinderlås, i praktiken är den sämre pga. längre låstid (längre slaglängd och tyngre rörliga delar).
Har du övervägt bygelrepeter? Den är lika snabb och träffsäker som vilken 1/2-automat som helst + att den lika funktionsäker som ett cylinderlås.

Bygelrepeter

Bygelrepeter kan nog vara ett alternativ, trodde dock att dessa fanns mest i lite udda "vilda-västern" kalibrar, kan nog vara värt att titta mer på.

Klart förvånad över att det verkar finnas så stora problem med omladdningen för halvautomater, tömmer hela magasinen, låser sig etc... Tyckte att det hela fungerad ganska bra både med ak4 och ak5, men de kanske är designade för att tåla större variationer etc...

En annan fundering jag har är om inte halvautomaten väsnas mer när man ställer sig på passet, man måste släppa slutstycket, med en hel del oljud som följd, eller?

Bygelrepeter mm

Sako hade en fin bygelrepeter med löst magasin, sköt bra o fanns i .308W.
Ljud: Klart att en halvautomat bullrar mer vid laddning än en repeter eller klipplauf.
Funktion, de rörliga delarna har en längre väg och därmed mera kraft tillbaka vid omladdning i militära vapen än i civila. Men en M1A1 (M14) borde väl kunna bli en bra och funktionssäker jakt automat...
De straight pullare jag har är skräddarsydda och priset är ointressant men både SIG, Ross finns begagnade till rimliga priser, Blazer finns nytillverkad bl a.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg