Halva Repet-Markeringsfärg?

Jag har använt Beals märkfärg på ett Bealrep, det är nu så stelt att det knakar... har även märkt ett Edelridrep men det är bara stelt och knakar inte.

Är man van vid mittmarkering går det lättare och fortare att hitta mitten på repet vid firning. Men i valet mellan knakande rep med mitt markering eller icke-knakande rep utan mittmarkering så skulle jag välja repet utan mittmarkering.

Förstår inte hur detta är möjligt? Hur mycket färg hade du på?

Jag känner eller märker inte av det alls. Ett tunt lager svart färg, över omkring fem centimeter på repets mitt. Funkar hur bra som helst för mig.

Som redan nämnts är det praktiskt med en mittmarkör när man ska fira halvrepslängd. Eller när man ledklättrar nåt riktigt kruxigt, då är det bra att få reda på när man har "passed the point of no return". När man leder en pitch solo är det här särskilt viktigt tycker jag. Och vet man att man har en svår passage ovanför sig kanske man väljer att flytta upp sin stand för att ha möjligheten att fira av om det inte funkar eller om nedklättring är för svårt/omöjligt..

Låter det rimligt?

Kan också vara bra i en räddningssituation. Dvs man vet hur mycket rep man har att jobba med och om man kan fira ner försteman till stand osv.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Hur vet man i vilken kondition repet är på gymet? Sportklättring 30

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg