Jag har ofta haft hemtorkad mat över, som klarat sig fint till nästa års vandring. Matat små barn med den utan att någon av oss någonsin blivit magsjuk. Förutsättningen är att den förvaras mörkt och lufttätt - annars börjar stärkelserik mat smaka papper, och fettrik - härsket. Låg temperatur (infrysning) bidrar säkert i någon grad till hållbarheten, men jag har bara fryst in sådant som innehåller kvarstående vatten och/eller fett (infrysning stoppar inte härskningsprocessen, men saktar ändå ner den).
Ju högre fettandel desto känsligare, men 3-6 månaders frysförvaring har alltid varit problemfri (återigen förutsatt lufttät förpackning). Hållbarheten verkar vara olika lång för olika sorters fetter - gräddpulver fick en tydlig smakförsämring efter några månader, medan jag kunnat spara mitt hemgjorda hummus-koncentrat till nästa säsong utan att min (mycket känsliga) näsa noterat något förfall. Kanske för att fettet, i detta fall från den ingående tahinan/sesamfröpastan, varit finfördelat och väl skyddat från luft i den hårt packade "lerkaka", som blir hummuskoncentratets konsistens.
Däremot klarade inte det kokta, finmixade och torkade kikärtspulver (den andra ingrediensen i hummuskoncentratet), som jag fryst in separat, någon långtidsförvaring. Inte för att det blev dåligt, utan för att kokningsprocessen på något sätt blivit inverterad (jag fick sedan en lång expertförklaring om återbundna stärkelsekedjor mm). Till nästa sommar hade det sparade pulvret hunnit förlora det mesta av sin normala förmåga att suga upp vätska, svälla och mjukna vid återvattning och krävde i Troligen handlar även detta o luftkontakt, för fenomenet drabbade inte samma kikärtspulver, som varit "inbäddat" i hummus-kakan.
Viktigt att tänka på, som redan skogsbaronen påpekat: öppna aldrig de infrysta lufttäta förpackningarna för att fixa med portionspackning etc, förrän innehållet uppnått omgivningens temperatur. Släpper man in varm luft för tidigt, så kondenserar dess högre ånginnehåll inne i den kalla maten - och då får man just den grogrund för tillväxt av mögel och bakterier, som man avskaffat med torkning.
Av samma anledning (kondensrisk) fryser jag in maten i öppen förpackning, som jag försluter i efterhand.