Hållbarhet på ägg

Kokvatten/skalets genomsläpplighet

Bor sedan ett år i Shanghai/Kina, där det rekommenderas att man inte dricker kranvattnet. Inte pga bakterieinnehåll, utan pga risk för tungmetallinnehåll. Duschar och diskar i kranvattnet, men borstar tänderna, sköljer frukt och grönt, gör te och kaffe med buteljerat vatten. Säkert ingen fara att dra i sig några klunkar, men onödigt att ha som sitt "färskvatten" helt enkelt. Däremot, äter man maten på jobbet/på stan så är den ju troligen lagad i/med kranvatten, det kan man ju inte kolla hela tiden/överallt. (Och inte kan man i detta land heller vara så säker på att varor/produkter med "fin etikett" är äkta heller, helt enkelt... ovant och jobbigt!)

Pga skalets genomsläpplighet, skulle ni äta ägg kokta i vatten ni inte skulle dricka? (Om bakgrunden är som här, risk för tungmetallinnehåll i vattnet.)

äggröra

Vispa ägg och häll ut det på bakplåtspapper. In i ugnen 50 grader i ca ett dygn. Blir lätt som papper, hållbarheten blir mycket god.
Lägg de torkade äggbitarna i vatten med mjölkpulver, smör i trangiaköket och en härlig äggröra till frukost!

Nyss hemkommen från en fisketur i Falkvåltjärnarna och där hade vi äggröra till frukost varje dag. Nu är jag för lat för att torka och mala själv så jag köpte färdigt "heläggpulver" som blandades med torrmjölk och vatten och stektes med bacon i en teflonkastrull. Det blev gott som tusan och hållbarheten är ju flera månader för pulvret samt att priset gör det knappt värt att torka själv. 900 gram = 72 ägg..!
http://www.svenskhalsokost.se/produkter/helaggspulver

Nyss hemkommen från en fisketur i Falkvåltjärnarna och där hade vi äggröra till frukost varje dag. Nu är jag för lat för att torka och mala själv så jag köpte färdigt "heläggpulver" som blandades med torrmjölk och vatten och stektes med bacon i en teflonkastrull. Det blev gott som tusan och hållbarheten är ju flera månader för pulvret samt att priset gör det knappt värt att torka själv. 900 gram = 72 ägg..!
http://www.svenskhalsokost.se/produkter/helaggspulver

Det blir dyrt om man bara ska ha några ägg för en tur. 900 gr = 72 ägg = 250 kr. Betydligt billigare att torka några ägg köpta på coop, typ 20 kr för ett sexpack.

Om det stämmer att den större förpackningen motsvarar 72 ägg tycker jag inte man kan tycka att det är så särskilt dyrt. I alla fall inte om man jämför med annan frystorkad mat. Att torka mat för turen framstår för mig så besvärligt att jag avstått hittills trots att jag är ganska snål. Men jag brukar å andra sida försöka packa annat än frystorkat i möjligaste mån - även om det i och för sig innebär att jag kanske också bär lite tyngre.
Jag är inte så imponerad av "modern" frystorkad mat, utan tycker väl att den är rätt lika frystorkad mat som fanns på 70-talet. Fullt ätbar, men ingenting man ser fram emot.

Bor sedan ett år i Shanghai/Kina, där det rekommenderas att man inte dricker kranvattnet. Inte pga bakterieinnehåll, utan pga risk för tungmetallinnehåll. Duschar och diskar i kranvattnet, men borstar tänderna, sköljer frukt och grönt, gör te och kaffe med buteljerat vatten. Säkert ingen fara att dra i sig några klunkar, men onödigt att ha som sitt "färskvatten" helt enkelt. Däremot, äter man maten på jobbet/på stan så är den ju troligen lagad i/med kranvatten, det kan man ju inte kolla hela tiden/överallt. (Och inte kan man i detta land heller vara så säker på att varor/produkter med "fin etikett" är äkta heller, helt enkelt... ovant och jobbigt!)

Pga skalets genomsläpplighet, skulle ni äta ägg kokta i vatten ni inte skulle dricka? (Om bakgrunden är som här, risk för tungmetallinnehåll i vattnet.)

Ja. Bedömer att det blir minimal exponering.

Thure

I Rolf Bjelkes och Deborah Shapiros bok om när de övervintrade i Antarktis skriver dom att deras ägg smakade bra efter ett års ganska sval lagring i båten.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
UnderEnTarp Hållbarhet på ölkorv kontra vild chips? Friluftsmat 2
Brune Hållbarhet på kebabkött Friluftsmat 9
Jakan Hållbarhet på torkat kött Friluftsmat 5
nisse_ hållbarhet på grillkorv Friluftsmat 6
jjjjy66 Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 4
tigermorran Knäckta ägg/färdig smet, hållbarhet? Friluftsmat 5
doffy_74 REAL hållbarhet? Friluftsmat 15
seasteel Hållbarhet Nido gräddpulver? Friluftsmat 3
TROY GARNER Angående hållbarhet smör i värme Friluftsmat 27
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Caminista Parmesanost - hållbarhet? Friluftsmat 21
pelka Semper mjölk hållbarhet Friluftsmat 13
Skogsakuten Matens hållbarhet i fält? Friluftsmat 23
The Lapp Hållbarhet.. Friluftsmat 7
Mathias PHS Hållbarhet mjukost? Friluftsmat 18
JohnnyL Torkat renkött hållbarhet? Friluftsmat 29
hugbe mat med lång hållbarhet Friluftsmat 26
kungsleden Hållbarhet försvarets frystorkat?? Friluftsmat 2
n_zackrisson Hållbarhet torkat? Friluftsmat 1
GustavOh Hållbarhet, sommartid Friluftsmat 7
x-treme Hållbarhet hos frystorkat? Friluftsmat 3
arnell Crème fraiches hållbarhet ? Friluftsmat 1
tango Tips på god varm energidryck - pulver Friluftsmat 16
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
Ismo Jojkman Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
danisko Storlek på Excalibur mattork Friluftsmat 4
Anders V Budgett-muurikka på Lidl Friluftsmat 5
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
joanna Jakten på Seltons kikärtsmjöl Friluftsmat 17
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg