Hålla händerna varma och torra...

Dåliga erfarenheter - Vattenresistenta handskar + prylspekulation

Jag har bara en dålig erfarenhet och lite prylspekulation att delge. Jag köpte några billiga vattenresistenta fingerhandskar med lätt foder. Det tålde regn ca 1 timmer sen var de dyngsura och kalla. Jörgen har visst haft likartade erfarenheter. Jag tycker skyttehandsken och SilNylon-handskarna (Tänkte själv sy ett par såna.) verkar intressantast. Om man nu inte ska lägga ut ordentligt med pengar, då skulle jag satsa på dessa:
Moutain Laurel Designs eVent Rain Mitt De fick bra kritik på BackbackingLight. Komplettera med ett par lätta och snabbtorkande fleecevantar. Frågan är om det är värt de ca 500kr extra det kostar att få membran på händerna. Jag är tveksam. Någon som jämfört membranhandskar med vanliga galonhandskar?
 
Jag har bara en dålig erfarenhet och lite prylspekulation att delge. Jag köpte några billiga vattenresistenta fingerhandskar med lätt foder. Det tålde regn ca 1 timmer sen var de dyngsura och kalla. Jörgen har visst haft likartade erfarenheter. Jag tycker skyttehandsken och SilNylon-handskarna (Tänkte själv sy ett par såna.) verkar intressantast. Om man nu inte ska lägga ut ordentligt med pengar, då skulle jag satsa på dessa:
Moutain Laurel Designs eVent Rain Mitt De fick bra kritik på BackbackingLight. Komplettera med ett par lätta och snabbtorkande fleecevantar. Frågan är om det är värt de ca 500kr extra det kostar att få membran på händerna. Jag är tveksam. Någon som jämfört membranhandskar med vanliga galonhandskar?

Just dom vantar du nämner inspirerade mig till att sy mina egna membranvantar.
Går att läsa mer om här.
Vantarna är vattentäta och fungerar jättebra men krävde ganska mycket jobb. Men det var kul.
Tar man endast materialet till vantarna så lönade det sig definitivt att sy dom själv.
//Peter
 
Va är det med er ?, alla vet väl att Lovikkavanten är i särklass det bästa som finns, t.o.m.
han fuggelsang eller va han heter, har såna när han skruvar solpaneler ute i spacet, formodligen gratis då förståss, det ger väl bra reklam te dom som stickar dem. Och de ska visst va jäkligt kallt där ute bland planeterna !
 
Va är det med er ?, alla vet väl att Lovikkavanten är i särklass det bästa som finns, t.o.m.
han fuggelsang eller va han heter, har såna när han skruvar solpaneler ute i spacet, formodligen gratis då förståss, det ger väl bra reklam te dom som stickar dem. Och de ska visst va jäkligt kallt där ute bland planeterna !

Fast nu pratar vi inte vantar för vinterbruk! Dessutom är det på lättpackningsforumet! och samtliga borde veta att lovikkavanten är helt värdelös om den inte har en skalvante över sig.
//Peter
 
Fast nu pratar vi inte vantar för vinterbruk! Dessutom är det på lättpackningsforumet! och samtliga borde veta att lovikkavanten är helt värdelös om den inte har en skalvante över sig.
//Peter

Oja,.............. sakta i backarna här... värdelös, de ska ha flera hundra för di där vanta på nätet !
Lättpackning ?, de eju packningen ju,...har man vantarna på så blir ju inte packningen tyngre ?

Förr i tiden så hade jag ryggsäcken i knät när hästskjutsen skulle upp för en brant backe, de va hästen jätteglad för, då slapp han ju bära på min tunga rygga...
 
Men du, det låter helkorkat att ha vantarna i ryggan o tynga packningen, om de e kallt, man tar man väl med dom för det ? De ska väl va på händerna ?
 
Summan av kardemumman....

Någon slags hyfsad varm (men inte för varm) handske och en skalhandske utanpå (helst hemmagjord) verkar vara bäst.

Någon föreslog neoprenvantar - Jula har några (http://www.jula.se/EsaImages/item/lists/901455_b.jpg), som väger ca 110 g i min storlek (bli lagom glada nu, grabbar, det är en liten storlek...). Men jag har för mig att dom blir rätt kalla ändå, så jag drar mig lite för att ta med dom.

Har annars ett par i windstoppar-fleece, som väger 70 g. Men dom är inte så kul när dom blir blöta heller. Frågan är var dett par skalvantar kommer att väga om jag syr dom själva i material jag har hemma. (yttertältsväv från ett kasserat tält?).

Får tänka ett varv till.
Men tack för era svar!
 
Fler tips - fiskehandskar

Under fiske på sydkusten i januari - februari så använde jag, när det var riktigt kyligt, ett par fiskehandskar från Ron Thompson. De är tillverkade i tunn neoprene och har en gummerad innersida som ger bra fäste för både spön och kamera. De sitter rätt tight och värmer bra även när man är blöt och står utvadad till midjan i kallt januarivatten. Tummen, pekfingret och långfingret går att ta ur vilket är väldigt bra när man fipplar med såväl flugor som kamera. Eller bössa om man nu har en sån. Då mina skyttehandskar sjunger på sista versen så tänkte jag ta dem till fjälls om två veckor också.

Tegera pro är inte dumma heller men värmer inte som ovanstående. Jag har dock ett par såna också som jag använder en del.

Då jag tycker det är närmast omöjligt att hålla händerna torra i riktigt blötväder så föredrar jag handskar som värmer när de är blöta, som torkar snabbt och som sitter tight så jag kan hantera kamera, kök och annat utan att ta av mig dom. Fodrade handskar, fleecehandskar, lovikka etc skulle jag direkt avråda från; de kommer vara dyngsura efter nån timma om det blir skitväder.
 

Bilagor

  • RT_Handskar.jpg
    RT_Handskar.jpg
    109.2 KB · Visningar: 965
Och dom är fodrade och du kommer bli alldeles för varm i dom. Men annars är dom jättebra.
//Peter

Tillbaka från en regnig vecka i fjällen. Mina handskar, Czone Pickup, klarade sig bra. Använde dem bara två dagar, de andra dagarna var inte tillräckligt kalla och blåsiga, men de dagarna regnade det desto mer. Upplevde dem inte som alltför varma. Höll händerna torra. Dock ena dagen gick jag med en stav , och den hand som höll staven blev fuktig. Antar att kramandet av staven pressade in vatten i handsken. Handskarna får följa med på fler turer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg