Hål/Revor i tältgolvet - hur laga effektivt/enkelt?

I helgen upptäckte jag att det fanns 3 mindre revor i tältbotten på mitt Bergans Trollhetta 2. De är cirka en centimeter långa och några milimeter breda. Hur lagar man sådana effektivt och gärna enkelt?
 
Tänkte föreslå lagningslappar för cykel, men har inte provat själv så vet inte om de fäster.
 
Tänk på att klistret behöver vara en viss typ om tältduken är belagd med silikon istället för polyuretan eller andra vanliga plaster, silikonklister funkar inte på PU och vice versa. Kolla förpackningen.
 
Bra att veta om PU och silikon. Är det normala att tältväv är silikonbelagd och tältgolvet är polyuretan?
 
Senast ändrad:
Bra att veta om PU och silikon. Är det normala att tältväv är silikonbelagd och tältgolvet är polyuretan?
Normalt är att innertältets golv är av kraftigare PU-belagd väv för att möta krav på slitstyrka och vattentäthet. Yttertältet däremot är på enklare och lite billigare tält eller modeller oftast av PU-belagd väv, medan lite dyrare modeller har yttertält i dubbelsidig silikonbehandling (vilket ger längre livslängd, högre rivstyrka och lägre vikt).
Därför bör man studera specen noga så men vet vad man köper. Ta ett exempel på en Helsport modell, där Helsport Breheimen har yttertält i silikoniserad nylonväv, medan den modell som säljs under snarlikt namn Helsport Seeker Breheimen har PU-belagd yttertältsväv.

Vad jag kan läsa om Bergans Trollhetta 2 gäller:
1722265257395.png

1722265300675.png
 
Senast ändrad:

Liknande trådar