• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Haglöfs Thor Q Split

Spöket; sa:
Det är förstås skillnad på tyg och tyg, min GoreTex jacka noppar sig inte (vilket däremot min Tierra mjukskal gör, men det är pyttesmå noppor).

För noppning "krävs" en tråd där fiberändarna kan sticka ut men inte släpper från tråden.

Hur tättslaget tyget påverkar och ju "slätare" tråd desto mindre risk för noppning. & åt motsatt håll - 100% ull noppar inte så mycket helt enkelt därför att fibrerna faller bort.

Med vänliga hälsningar,
Aina

Ditt svar väcker en fråga: Jag föreställer mig att det faktum att Goretexmembranet är laminerat mot tyget minskar noppningen, men så behöver det kanske inte vara?

Å andra sidan får man ju intrycket att softshelltyger s a s lever på att vara väldigt tätslagna och att strukturen tillsammans med DWR-behandlingen gör dem hyfsat vattentäta. En noppig fiber borde ju motverka att att vattnet bildar hydrofoba pärlor på ytan. Eller?

Jörgen

Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
...det faktum att Goretexmembranet är laminerat mot tyget minskar noppningen, men så behöver det kanske inte vara?

/.../att softshelltyger s a s lever på att vara väldigt tätslagna och att strukturen tillsammans med DWR-behandlingen gör dem hyfsat vattentäta. En noppig fiber borde ju motverka att att vattnet bildar hydrofoba pärlor på ytan. Eller?

Jörgen
Nu börjar jag komma ut på tunn is. :)

GoreTex membranet i sig gör nog varken till eller från vad gäller noppningsbenägenheten (möjligen på insidan om det är tvålagers GoreTex). Det är den textila fibern i sig som noppar.

Eftersom DWR är en "coating" skulle den nog snarast motverka noppning (speciellt kombinerat med ett tättslaget tyg). Sedan om DWR har en påverkan på själva den textilmolekylen törs jag inte spekulera i.

Jag tror snarast att ev noppor blir en bra fästyta för vattendroppar.

Med vänliga hälsningar,
Aina

Spöket; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
...det faktum att Goretexmembranet är laminerat mot tyget minskar noppningen, men så behöver det kanske inte vara?

/.../att softshelltyger s a s lever på att vara väldigt tätslagna och att strukturen tillsammans med DWR-behandlingen gör dem hyfsat vattentäta. En noppig fiber borde ju motverka att att vattnet bildar hydrofoba pärlor på ytan. Eller?

Jörgen
Nu börjar jag komma ut på tunn is. :)

GoreTex membranet i sig gör nog varken till eller från vad gäller noppningsbenägenheten (möjligen på insidan om det är tvålagers GoreTex). Det är den textila fibern i sig som noppar.

Eftersom DWR är en "coating" skulle den nog snarast motverka noppning (speciellt kombinerat med ett tättslaget tyg). Sedan om DWR har en påverkan på själva den textilmolekylen törs jag inte spekulera i.

Jag tror snarast att ev noppor blir en bra fästyta för vattendroppar.

Med vänliga hälsningar,
Aina

Låter logiskt.

Jag har beställt ett par Thor Q från Skövde natur, så får vi se om de passar, annars byter jag mot Rabot :)

Jörgen

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg