• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Haglöfs Thor Q Split

Min fru är på jakt efter en lätt zipoff-byxa. Rabot Q Split passar henne bra, men byxorna är för tjocka. Är det någon som vet om Thor har samma skärning/passform etc?

Är det någon som vet någon butik i Stockholmsområdet där man kan prova de här brallorna? Det verkar inte som om sommarsortimentet kommit ut i butik ännu. När kan det tänkas komma?

Jörgen

Hejsan,

På mig sitter Rabot Q och Thor Q olika, det är inte samma skärning. Vilket iofs kan vara både positivt och negativt.

Edit: vill minnas att jag hittade båda modellerna på Sportkompaniet, Kungsgatan i Stockholm. Det var dock ett par år sedan. Har inte den blekaste om när de får in sitt sommarsortiment.

Med vänliga hälsningar,
Aina
[Ändrat av Spöket 2007-03-23 kl 13:48]

Spöket; sa:
Hejsan,

På mig sitter Rabot Q och Thor Q olika, det är inte samma skärning. Vilket iofs kan vara både positivt och negativt.

Edit: vill minnas att jag hittade båda modellerna på Sportkompaniet, Kungsgatan i Stockholm. Det var dock ett par år sedan. Har inte den blekaste om när de får in sitt sommarsortiment.

Med vänliga hälsningar,
Aina
[Ändrat av Spöket 2007-03-23 kl 13:48]

Tackar, det är ju en bra början. Hörde någon säga att Thor var en ny byxa, men detta verkar ju inte stämma.

På vilket sätt skiljer de sig åt skärningsmässigt?

Jörgen

Hejsan igen,

Vad gäller passformen tycker jag Rabot Q passade bättre till "rundare linjer". Thor Q:n minns jag som "rakare".

Både hur det passar och vad som föredras är så individuellt. Haglöfs kan också ha gjort justeringar i mönstret.

Vill man ha en luftigare modell kan Thor Qn vara bättre med rakare linjer.

Med vänliga hälsningar,
Aina

Spöket; sa:
Hejsan igen,

Vad gäller passformen tycker jag Rabot Q passade bättre till "rundare linjer". Thor Q:n minns jag som "rakare".

Både hur det passar och vad som föredras är så individuellt. Haglöfs kan också ha gjort justeringar i mönstret.

Vill man ha en luftigare modell kan Thor Qn vara bättre med rakare linjer.

Med vänliga hälsningar,
Aina
Det ser lite så ut på bilderna, rakare ben etc.

Hur var passformen över rumpan då? Verkar vara det som har högst prioritet hos både bärare och betraktare :)

Min fru är stl 38 och har lite problem med/gillar inte byxor som glipar/glappar där bak, från bältet och några cm ned. Har du någon uppfattning om de här brallorna på den punkten?

Jörgen

Hejsan,

Jag valde Rabot Q p g a bättre passform i midjan. :)

Rabot Q ger mig lite mer utrymme över ändan samtidigt som byxan "följer" med in i midjan, dvs mindre glapp i midjan på mig än med Thor Q.

För jämförelsens skull är jag en rätt precis C40, 170 cm och har inte en överdrivet markerad midja utan är rätt normalbyggd.

Apropå tjocklek - jag har inte upplevt de som extremt varma. Jag har ett par Rabot Q Split och är det varmt tar jag av byxbenen.

Med vänliga hälsningar,
Aina

Spöket; sa:
Hejsan,

Jag valde Rabot Q p g a bättre passform i midjan. :)

Rabot Q ger mig lite mer utrymme över ändan samtidigt som byxan "följer" med in i midjan, dvs mindre glapp i midjan på mig än med Thor Q.

För jämförelsens skull är jag en rätt precis C40, 170 cm och har inte en överdrivet markerad midja utan är rätt normalbyggd.

Apropå tjocklek - jag har inte upplevt de som extremt varma. Jag har ett par Rabot Q Split och är det varmt tar jag av byxbenen.

Med vänliga hälsningar,
Aina

Fint, jag får rådgöra med damen i fråga.

Jag har själv ett par Climatic-byxor från Haglöfs som favoritbrallor (samma tyg som Rabot) till vardags och har gjort långa vandringar med dem. Men som vandringsbyxor föredrar jag numera tunnare byxor eftersom de torkar väldigt mycket fortare än den tjockare modellen. Dessutom väger de mindre när man stoppar dem i ryggan :)

Jörgen

Jag "anade" att vikt är en faktor i ditt fall. :)

Har en invändning (rätt sekundär) mot tyget, det noppar sig (enbart lite på utsatta ställen, typ ryggslutet under avbärarbältet).

Trots att det är knepigt att få bra slitstyrka på tyg med syntet utan noppor, är det inte riktigt Ok i den prisklassen.

Jag vet att jag är petigt på den punkten. :)

Med vänliga hälsningar,
Aina

Spöket; sa:
Jag "anade" att vikt är en faktor i ditt fall. :)

Har en invändning (rätt sekundär) mot tyget, det noppar sig (enbart lite på utsatta ställen, typ ryggslutet under avbärarbältet).

Trots att det är knepigt att få bra slitstyrka på tyg med syntet utan noppor, är det inte riktigt Ok i den prisklassen.

Jag vet att jag är petigt på den punkten. :)

Med vänliga hälsningar,
Aina

Jag kan inte det där särskilt väl, men vad jag har förstått så det nästan omöjligt att få polyester att inte noppa sig. Men Climatic är väl polyamid?

Har själv ett par ännu tunnare hemsydda brallor i Pertex som inte noppat sig alls, trots flera års vandringar i slitande buskage etc.

Någon tygexpert som kan upplysa oss?

Jörgen

Det är förstås skillnad på tyg och tyg, min GoreTex jacka noppar sig inte (vilket däremot min Tierra mjukskal gör, men det är pyttesmå noppor).

För noppning "krävs" en tråd där fiberändarna kan sticka ut men inte släpper från tråden.

Hur tättslaget tyget påverkar och ju "slätare" tråd desto mindre risk för noppning. & åt motsatt håll - 100% ull noppar inte så mycket helt enkelt därför att fibrerna faller bort.

Med vänliga hälsningar,
Aina

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg