Vår vän som var med på på semestern senast hade ett nytt genius 20
* Det tog lång tid att sätta upp
* Golvet måste läggas ut innan resten kan sättas upp vilket innebär ett blött golv om det regnar (och ja, det regnade)
* Det läckte i sömmarna, han fick täta med den medföljande silikontuben (bara en sån sak)
* en av bågarna sprack
Lyckligtvis kunde jag och min tjej observera detta ifrån vårt Staika under tiden som kompisen höll på att sätta upp sitt "tält".
alltså gör det inget att tillverkningen upphör
Har ett Staika och ett Genious 23 i familjen och båda åker med när vi är ute alla 4. Och måste hålla med om man inte riktigt har förstått det smarta i konstruktionen när man påpekar att golvet måste läggas ut innan resten kan sättas upp. Golvet är ju ett EXTRA golv som sen innertältet vilar mot. Och när jag sätter upp mitt Staika hamnar ju innertältet mot en blöt mark i stället för mot ett blött extra golv som i Haglöfstältet.
Det är ju snarare en av de stora fördelarna. Det extra golvet som går lätt att torka torrt med en trasa, som skyddar innertältets golv mot slitage. Och på tal om sömtätning, även mitt Staika behövde en rejäl omgång sömtätning innan jag gav mig ut på första turen så det är väl inget unikt för Haglöfstältet.
Sist vi var ute och paddlade; jag, frun och en son så hade vi ytterst blandat väder. Haglöfstältet var super att ha med då vi enkelt kunde koppla ner innertältet, torka torrt på extragolvet och sitta där alla 3 och äta, läsat umgås etc. torrt och bekvämt.
I jämförelse med vårt Staika så tycker jag Genious är lite bökigare att hantera så Staikat är det som oftast åker med men Geniousmodellen har helt klart ett antal fördelar och att dissa det på grunder som i det citerade inlägget tyder enbart på okunskap. Synd som sagt att det inte utvecklas vidare.
/Rickard