Haglöfs Skarja.

Håll ett öga på Tradera också, http://www.tradera.com/ . Där dyker det upp Vulcan och andra bra säckar billigt ibland.

Jag fann en bra Vulcan på e-bay. Men viss försiktighet är av nöden när man handlar där. T.ex ska man kräva foto på just den säck som säljs. En bekant till mig fick hem en Vulcan som gav intryck av att ha släpats genom några krig. Den "outslitliga" Vulcanen var helt slut. Aldrig sett en Vulcan i det skicket tidigare. Ryggplattan mjuk som en tvättsvamp, axelremmarna totalsladdriga, några slitagehål i väven etc.. Vid andra försöket blev det en bra säck.

Raskesven

Lischke; sa:
I länken står det vulcankopie... Betyder det vulcankopia?
Förbanne mig, det har du rätt i. När jag pratade med dem, sa de verkligen inget om kopia. Jag tog för givet att i o m att de anger "Nieuwprijs compleet 275 Euro", så syftar de på begagnade säckar, därav priset. Maila och kolla. Är det kopia skulle jag aldrig köpa, då är det säkrare att köpa begagnat (ingen nöter upp friluftsprylar idag!)

Om jag skulle köpa en Berghaus Atlas nu,när jag är 175-176 cm lång så skulle jag köpa en i storlek 3.
Men då vill det till att jag inte "växer ur" den storleken genom att växa 8 cm till, så att jag när gränsen för storlek 4. Jag är 15 år, 16 18/1. Jag är nu längre än min pappa, och min mamma är inte längre än mig.
Men om jag skulle "växa" ur storleken, så kan jag väl sälja ryggsäcken och köpa en lite större utan för stor förlust?

Storlek 3: 170 - 183 cm.
Storlek 4: 183 - 198 cm.

Förlåt, jag mätte fel. Jag är snarare 180 cm. 3 cm kan jag ha till godo om jag köper den största storleken, så kan jag "växa in" in i ryggsäcken. Eller blir den jätteobekväm om den är något stor? Jag mätte fö. med kängor på, eftersom att ryggsäcken skall bäras med kängor... Är verkligen måtten så kinkiga?
[Ändrat av Lischke 2006-01-11 kl 00:39]

Måtten anges med tanke på rygglängd, något sorts snitt med intervall m.a.p. kroppslängd. Kängor på eller inte gör alltså ingen skillnad:)

Jag är 183 cm lång och har två Vulcan, en storlek 4 och en storlek 3. Båda sitter bra på mig. Skillnaden blir att axelremmarna hamnar för högt med en stor säck på en kort rygg, och för lågt och stramande med en liten säck på en lång rygg. Det avspeglas också på hur höftbältet sitter; högt på höftkammen (kortare säck) eller lite nedhasat över höftbenet (längre säck). Går att justera lite, beroende på hur man stramar åt bandet mellan axelremmen och säcken. På min 3:a är det bandet i maxläge åt ena hållet, på min 4:a i maxläge åt andra hållet.

Det bästa är att gå till en affär och prova en 3:a och en 4:a och se hur de sitter. Och sedan köpa en begagnad någon annanstans i den storleken.

Om jag vore du skulle jag annars köpa en begagnad Vulcan/Atlas för 500-750 kr på t.ex e-bay, i storlek 3. Då får du en säck som sitter bra på dig nu och du får testa säcken och ser vad du tycker. Ingen katastrof sedan om du växer till över 183 cm. Några cm till klarar nog säcken, och sedan kan du alltid sälja den och skaffa ny.

Raskesven

Hej!

Tack för alla svar. Tror ni att en något stor ryggsäck skulle vara obekväm att bära? Eller hur skulle det bli med en något liten? I händelse av att jag börjar växa...
[Ändrat av Lischke 2006-01-11 kl 20:55]

Rygglängden avgör!

Hej!

Har själv en ryggsäck med fast rygglängd och ett bärsystem som liknar Cyclopssystemet (det som finns på både Vulcan, Atlas och Trident). Har också burit Trident-säcken en hel del. Bra säck, stabil, klarar rejäla vikter, men varm.

Problemet med för lång säck är att du kommer att uppleva den svajig och att du inte kan belasta axlarna rätt. Du kommer att få trycket på framsidan av axlarna snarare än uppe på dem. För mycket vikt hamnar också på höften. Det är dock bättre än en för kort. Problemet är dessutom inte så akut på en modern säck med alla inställningsmöjligheter...

Ta hjälp av någon och försök bedömma om du har lång eller kort rygg i förhållande till din längd. Längre rygg än genomsnittet= ok med längre säck. Kortare, så kanske du inte ska göra det.

Ytterligare ett alternativ är att gå och prova i en butik som har säcken i olika längder. Det är iofs lite fräckt att pröva ut säcken i butik och sedan köpa den på nätet, men...

Lycka till!

Anders

Välj hellre en 3:a med din längd...

Hej!
Jag är själv 180cm och har haft en Vulcan storlek 4:a men den sålde jag efter 2 år och köpte istället en 3:a. 4:an gav mig rejält med mjölksyra och ömhet i främst sätesmuskulaturen då man går med tung packning uppför. Höftbältet hamnade helt enkelt för långt ner i.o.m. att tung vikt pressar ner säcken mer. Med 3:an har det aldrig varit några problem alls liknande de jag beskrivit. Skulle du dessutom växa lite mer senare så är säckarna inte speciellt svåra att sälja. Om du är osäker så be att få pröva en säck och släng i duktigt med vikt så märker du direkt hur den sitter... Lycka till!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johanute Haglöfs Skarja, vill ha! Transportera 3
MBac Skifta bärsystem Haglöfs Skarja? Transportera 11
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13
segelod Haglöfs Skarja, Sec eller nått annat? Transportera 8
mattiasland Haglöfs Skarja. Transportera 4
ljungel Haglöfs Skarja! Transportera 5
Höftbälte till Haglöfs Skarja Transportera 0
Salladsmannen Haglöfs Alaska/Grönland topplocksficka? Transportera 7
Skogsrå70 Hur fixa/ersätta ändplugg till Haglöfs Grönlandsram? Transportera 6
Salladsmannen Ramförlängare Haglöfs Alaska/Grönland - varianter? Transportera 0
kamera Haglöfs Alaska Snölås Transportera 3
Rian Haglöfs alaska kvalitet Transportera 48
Gandolforf Haglöfs Alaska - packsäck och innanmäte Transportera 7
Järnoxen Designfel Haglöfs Grönland? Transportera 25
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
KlasNil Packplan för Haglöfs Alaska Transportera 13
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 8
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Scaramanga74 Orange Haglöfs Alaska ? Transportera 32
JAXE Haglöfs kataloger för nostalgiker och nördar Transportera 7
Dave_king Udda Haglöfs ramryggsäck Transportera 3
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
antone Fästa packsäck Haglöfs Alaska Transportera 9
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
AnteÅ Ramryggsäck - Haglöfs Baltoro Transportera 6
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
Ulf J Justera Haglöfs sec q 55 Transportera 7
Polar300 Haglöfs Baltoro... Transportera 5
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
graylingman Ryggsäck från Haglöfs Transportera 1
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
drH Ersättare haglöfs shosho 3000 Transportera 4
jffoto Varför finns det inget om Haglöfs OXO II 60L? Transportera 1
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 9
Monsterdykaren Erfarenheter av Haglöfs Nejd 80? Transportera 0
Polar300 Haglöfs ramar - hur fästs bärsystemets delar? Transportera 32
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
glyxer Ramförlängare Haglöfs Alaska Transportera 6
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
malaurin Haglöfs Shosho Entry? Transportera 1
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
johnliungman Haglöfs Roc Rescue - nån som testat? Transportera 2
Skipjack Haglöfs Ares 30 Junior Transportera 9
MatteN Haglöfs Lex 80/110 Transportera 3
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
macsailor Är Haglöfs OXO Travel en bra reseryggsäck? Transportera 14
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg