Basks Aggressor är ett bra exempel: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=38273&pagenumber=1Nordesjö; sa:De "plockar bort" vikt genom att sakta ha gjort ryggsäckarna tyngre och tyngre, så att de nya säckarna nu framstår som lätta när de går tillbaka till "normal" vikt.
Det skiljer som sagt nästan 1,7 kilo mellan en 70-liters Matrix och en 60-75-liters Topo. Det är ju snudd på komiskt, med tanke på att Matrix inte ens är en riktig lättpackarsäck.
Jag tror inte att en 1,5-kilos veckovandringssäck behöver vara klenare i material och bärsystem än en 4-kilos för den som inte bär över 25 kg.
[Ändrat av Nordesjö 2006-10-03 kl 10:13]
Jag behövde bara stadga upp den med lätt bambu så blev den stabil nog för bördor runt 25 kg. Ca 1530 gram för en 60-literssäck, med två sidofickor á 7 liter fick jag en stabil 74-literssäck på ca 2 kg. Testade ekipaget under en knapp två-veckorsvandring, utgångsvikt 23,5 kg under augusti, och det gick fint.
Jag gillar inte sladdriga för tunna tyger men det här tyget är inte ens särskilt sladdrigt. Vet inte hur väl tyget, sömmar etc. kommer att hålla, men inga skavanker alls ännu. Bara jag inte sätter mig på säcken kommer den nog att hålla länge med sin bambupinne.
Raskesven