Har en Haglöfs LIM 55 o tänkte ge mina synpunkter på denna säck. Var ute på en 4-dagars vandring i höstas.
Säcken är som en stor drybag uppspänd på en aluminiumram. Väven ska klara en vattenpelare på 3000 mm vilket gör att man kan lämna regnskydd hemma. Dock är sömmarna ej tejpade så har man något extra vattenkänsligt är det att rekomendera en drybag till det. Att spänna på ett regnskydd är för övrigt rätt krångligt, inga bra "hörn" att få fast regnskyddet på och det trillar lätt av.
Säcken sitter väldigt skönt på ryggen när den är fullpackad. Fyller man inte ut volymen är det lätt att den börja hänga o "säcka". Kompressionsremmarna på sidorna tycker jag sitter lite konstigt placerade. Eller så skulle det behövas ett par komressionsremmar till. Det blir lätt en bulle ut mellan kompressionsremmarna om man drar åt. Jag hade i höstas en startvikt på 14 kg. Mer skulle inte jag lägga i... Handlarn jag köpte av rekommenderade en maxlast på 10-12 kg.
Avbärarbältet är skönt o ryggen går att ställa efter eget önskemål genom ett stort karborre som sköter rygglängden. Aluminiumramen går ganska högt upp i nacken. Jag är ca 177 cm o när jag tittar rakt uppåt slår huvudet i ramen. Skulle inte rekommendera säcken till någon som är kortare än jag.
Sammanfattningsvis kan man väl säga att det är en bra säck, men den har sina svagheter. Skulle nog ge den 3/5 i betyg. Iom att jag inte var helt nöjd har jag köpt en Granite Gear Vapor Trail. Rent spontant känns denna säck bättre, men jag har bara provpackat den hemma o gått lite i hallen så det är svårt att avgöra helt hur bra säcken är.
Ut o testa så känner du vad du vill ha. Lycka till med letandet efter ny säck!