Jag utvecklar gärna: jag ironiserade såklart en smula, för att berätta att det inte är japanska kaizen-arbetare i vit skjorta som tillverkar produkterna från Haglöfs eller Asics (eller Bestard för den delen, även om ni faktiskt kan skryta med att ha stor del av produktionen i samma hus som kontoren
).
Men jag är rätt säker på att jag inte skulle vilja att jag eller någon jag kände jobbade i en sån fabrik. Vilket såklart är dubbelmoral eftersom jag köper produkterna.
Att sy kläder eller skor har är inget glamoröst, välbetalt eller särskilt kul jobb varken i Kina, Spanien eller Borâs. Eftersom det dessutom fortfarande ar till stor del manuella operationer söker sig denna typ av produktion till länder med lâga löner, typ det som hánde när svensk TEKO försvann till Portugal pà 70-talet, eller nu när den äkt vidare till Asien. Japanska kaizen-arbetare i vit skjorta har vál förmodligen aldrig utgjort en kálla till arbetskraft för denna typ av produkter, utan det brukar röra sig om làgutbildade och även lâgavlönade arbetskraft, öpverallt i världen.
Däremot bör man akta sig för att kalla de personer som arbetar inom denna industri som
lâglöneslavar. De fabriker jag sett i Kina och även Indien har i mânga fall báttre fysiska arbetsförhàllanden än mânga europeiska jag sett. Vidare har de i Kina idag reglerad 8 timmars arbetsdag, betald övertid, viss semester/helgdagar, arbetsskydd etc. De är individer som precis som du och jag som jobbar sina 8 timmar (eller mer) för att försörja sin familj, spara till ett hus etc. I botten utgör de basen för att dessa utvecklingsländer ska utvecklas och ge dess invânare ett drägligare liv, precis som vâra förfáder gjorde för 150 âr sedan.
Märkligt nog verkar det ju ibland politiskt korrekt att ständigt (och felaktigt) pâvisa att dessa personer ár ett slags ansiktslöst kollektiv av menlösa slavarabetare som jobbar 20 timmar om dygnet för att tjäna en handfull jordnötter, medan ramaskri uppstâr om man trampar pâ andra, mer heliga kor.
Skulle därför vilja uppmana alla tyckare att sluta se pà fabrikerna i Asien som ett slags moderna slavplantager, och istället inse att de utgör en del av den ekonomiska utveckling och allmänt válstând somm alla vill uppnà, men som vissa här i Europa verkar vilja tánka vara nât enbart för oss.
OBS: Vist finns det sákert en mängd fabriker i Asien som inte uppfyller anständiga arbetsvillkor för sina anstállda, men jag kan garantera att när det gáller de som tillverkar skor och kláder till dyra premium-brands, sà har arbetarna där i princip samma ráttigheter som en svensk arbetare hade för en 40-50 àr sedan.